Amerykanie stracili F-35C. Lightning II w wersji pokładowej runął na pole bawełny
F-35C to najmniej liczna, pokładowa wersja Lightninga II. Jej jedynym użytkownikiem jest amerykańska marynarka wojenna, a jedna z maszyn tego typu spadła 30 lipca na ziemię w Kalifornii w hrabstwie Fresno. Czym różni się F-35C od innych wersji tego samolotu?
Utratę samolotu potwierdziła amerykańska marynarka wojenna, której komunikat precyzuje, że zniszczona maszyna należała do eskadry VFA-125 Rough Riders, pilot zdołał się bezpiecznie katapultować, a w wypadku nikt nie ucierpiał.
Zniszczony samolot to reprezentant najmniej licznego wariantu F-35. Samolot ten jest produkowany w trzech wersjach – F-35A to maszyna bazowania lądowego, F-35B jest samolotem zdolnym do skróconego/pionowego startu i lądowania, a F-35C to wariant pokładowy, zaprojektowany z myślą o amerykańskiej marynarce wojennej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Plastikowy świat. W ilu procentach składamy się z plastiku?
Samolot dla marynarki wojennej
W porównaniu z podstawową wersją F-35A, samolot pokładowy ma kilka istotnych różnic. Jego skrzydła mają większą powierzchnię, co pozwala na lądowania z mniejszą prędkością. Skrzydła są wyposażone w mechanizm pozwalający na ich składanie, przez co maszyna zajmuje mniej miejsca w hangarze lotniskowca.
Większe są także stateczniki samolotu, a jego podwozie zostało wzmocnione. F-35C, podobnie jak inne samoloty pokładowe, jest wyposażony w wysuwany hak, dzięki któremu lądujący samolot zaczepia o aerofiniszery - rozciągnięte w poprzek kadłuba liny, które wyhamowują maszynę na krótkim odcinku.
Pokładowy Lightning ma także powiększony zbiornik paliwa. W przeciwieństwie do wersji A, samoloty w wariancie C są pozbawione stałego uzbrojenia, jednak w razie potrzeby mogą zostać wyposażone w działko dzięki podkadłubowemu zasobnikowi firmy Terma.
Wypadki F-35C
F-35C jest najmniej liczną wersją Lightninga, a zarazem najpóźniej przyjętą do służby. Samoloty w tym wariancie rozpoczęły służbę w marynarce w 2019 roku. Do chwili obecnej powstało około 110 egzemplarzy, a plan produkcji zakłada, że na potrzeby amerykańskiej marynarki wojennej powstaną 273 samoloty, a dla korpusu piechoty morskiej, użytkującego także wariant F-35B, 140 egzemplarzy.
Katastrofa F-35C jest drugą w historii tego wariantu samolotu. Poprzedni wypadek miał miejsce w 2022 roku, gdy pokładowy Lightning spadł do morza po nieudanym lądowaniu na pokładzie lotniskowca USS Carl Vinson.