Zapaść rosyjskiego lotnictwa wojskowego. Polski ekspert nie ma złudzeń

Rosyjskie lotnictwo wojskowe – choć poniosło proporcjonalnie mniejsze straty od wojsk lądowych – jest w stanie zapaści. Wojna w Ukrainie przyspieszyła trwające od lat procesy degradacji rosyjskiego sprzętu i jego zdolności, a przemysł nie nadąża z uzupełnianiem strat

Rosyjskie samoloty Su-35 i MiG-29 podczas parady lotniczej
Rosyjskie samoloty Su-35 i MiG-29 podczas parady lotniczej
Źródło zdjęć: © GETTY | Contributor
Łukasz Michalik

17.07.2024 | aktual.: 17.07.2024 19:52

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Rosyjskie lotnictwo wojskowe już przed atakiem na Ukrainę znajdowało się na równi pochyłej. Jego filarem są stare samoloty, a rosyjskie biura konstrukcyjne i fabryki – wbrew propagandowym komunikatom – nie są w stanie dostarczyć wojsku następców samolotów zaprojektowanych jeszcze w czasach ZSRR.

Jak szacuje ekspert Defence 24 Maciej Szopa, z około 1200 pozostających w służbie, rosyjskich samolotów 550 zbliża się już do końca swojego cyklu życia. Są na tyle wyeksploatowane i spędziły w powietrzu tak wiele godzin, że sięgają kresu wytrzymałości swojej konstrukcji. Dotyczy to samolotów Su-24, Su-25, Su-27, oraz MiG-29 i MiG-31.

Według szacunków ukraińskich Rosja wykorzystuje w swoich działaniach dziennie 300 maszyn różnych typów. Zdaniem Macieja Szopy po uwzględnieniu kilkudziesięcioprocentowej sprawności floty samolotów liczba ta wskazuje, że Rosja zaangażowała w walki większość swoich samolotów bojowych.

Ile samolotów bojowych ma Rosja?

Realna liczba nadających się do walki maszyn ma w tym przypadku sięgać maksymalnie 850 egzemplarzy.

Spośród nich około 340-360 samolotów, wyprodukowanych po 2010 roku (Su-30, Su-34, Su-35 i Su-57, oraz starsze bombowce strategiczne) należy uznać za perspektywiczne i zapewniające możliwość efektywnego wykorzystania w walce podczas hipotetycznego starcia Rosji z krajami NATO.

Jednocześnie, niezależnie od uszkodzeń czy zestrzeleń wynikających z udziału w walkach, na skutek wyeksploatowania Rosja tylko w tym roku będzie musiała wycofać około 60 maszyn.

Ile samolotów produkuje Rosja?

Dodatkowo co najmniej 12 zostało zniszczonych w pierwszej połowie roku przez Ukraińców (straty mogą być większe, ale zniszczenie 12 samolotów potwierdza dokumentacja fotograficzna).

Tymczasem w 2022 roku rosyjski przemysł wyprodukował zaledwie 27 nowych samolotów bojowych. W 2023 roku było ich 24, a do połowy roku 2024 – zaledwie sześć. W rezultacie postępuje degradacja zdolności rosyjskiego lotnictwa.

Liczba wycofywanych i zniszczonych samolotów znacząco przewyższa możliwości produkcyjne rosyjskiego przemysłu, a potencjał rosyjskiego lotnictwa wojskowego systematycznie spada.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wyłączono komentarze

Sekcja komentarzy coraz częściej staje się celem farm trolli. Dlatego, w poczuciu odpowiedzialności za ochronę przed dezinformacją, zdecydowaliśmy się wyłączyć możliwość komentowania pod tym artykułem.

Redakcja Wirtualnej Polski
Zobacz także