Wylądował w Polsce. Ten samolot ma ważne zadanie

W Polsce wylądował samolot wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW. To druga taka maszyna, która wkrótce rozpocznie swoje dyżury bojowe na potrzeby polskich sił zbrojnych.

Saab 340
SAAB 340 AEW&C Erieye - zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © X
Norbert Garbarek

Plany nabycia przez Polskę samolotów wczesnego ostrzegania pojawiły się jeszcze w ubiegłym roku. Agencja Uzbrojenia postanowiła kupić dwa używane samoloty wczesnego ostrzegania Saab 340 EAW – to przede wszystkim z uwagi na fakt, iż były one dostępne właściwie od ręki.

Dziennikarz Wirtualnej Polski Łukasz Michalik wyjaśniał wcześniej, że kupione przez Polaków samoloty służyły wcześniej w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, gdzie zastąpiły je nowocześniejsze GlobalEye. Saaby trafiły więc do magazynów w Szwecji, skąd niedługo po zakupie miały wyruszyć do Polski. I wyruszyły – pierwszy egzemplarz wylądował w Polsce na początku marca br., teraz natomiast sekretarz stanu w MON Paweł Bejda poinformował na platformie X, że do Polski trafił drugi Saab 340 AEW Erieye.

– Rozpoczynamy proces przyjęcia maszyny. W niedługim czasie oba samoloty rozpoczną dyżury bojowe na potrzeby Sił Zbrojnych RP – pisał na X poseł Bejda. Nie podano, kiedy dokładnie samoloty wczesnego ostrzegania rozpoczną służbę.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kolejny Saab 340 AEW w Polsce

Niedługo po ogłoszeniu przez Polskę zakupu samolotów wczesnego ostrzegania Saab, gen. bryg. Artur Kuptel informował, że to pierwszy raz w historii, kiedy Polacy narodowo będą wykorzystywać system tego typu. Saab 340 AEW został zakupiony przez polski rząd przede wszystkim ze względu na konieczność wzmocnienia kraju i wschodniej flanki NATO. Wspomniane maszyny powstały bowiem jako narzędzia do monitorowania przestrzeni powietrznej w odległości kilkuset kilometrów, w związku z czym pozwolą śledzić ruchy wszelkich wojsk w sytuacji zagrożenia.

Saab 340 AEW to konstrukcja zbudowana na bazie niewielkiego samolotu pasażerskiego o napędzie turbośmigłowym Saab 340, który wyposażono w opracowany przez Szwedów radar Erieye. Pozwala on objąć obserwacją powierzchnię ponad 500 tys. km kwadratowych w poziomie i ponad 18 tys. m w pionie.

Sam samolot rozpędza się do prędkości maksymalnej 450 km/h, co jest zasługą obecności dwóch silników General Electric CT7-9B o mocy 1750 KM każdy. Zatankowany do pełna Saab może natomiast przebywać w powietrzu maksymalnie 6 godzin na wysokości ponad 7,6 km. W tym mierzącym niemal 21 m długości samolocie o rozpiętości skrzydeł niespełna 21,5 m znajduje się miejsce dla 6-osobowej załogi – pilotów oraz osób odpowiedzialnych za obsługę nadzorującego przestrzeń powietrzną, ląd oraz zbiorniki wodne radaru Erieye.

Wybrane dla Ciebie

Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km