Wsparcie z Niemiec dla Ukrainy. Mardery już w drodze
Minął rok odkąd władze Niemiec informowały o zamiarach przekazania Ukrainie wozów bojowych Marder. W końcu jednak plan udało się zrealizować, a pojazdy są już w drodze na front.
21.03.2023 09:48
Jeszcze kilka dni temu Francja przekazała Ukrainie opancerzone pojazdy rozpoznawcze AMX-10 RC. Teraz na front za naszą wschodnią granicę zmierza kolejne wsparcie od Niemiec. Tym razem są to bojowe wozy piechoty Marder, o których przekazaniu mówiono już rok temu, a w styczniu 2023 r. oficjalną wolę wyraził kanclerz Niemiec. Przypominamy, jakie są możliwości pojazdów bojowych Marder.
Wozy bojowe Marder z Niemiec w drodzę do Ukrainy
Historia tego pojazdu piechoty sięga lat 60. ubiegłego wieku, kiedy to Marder (znany też jako Marder 1) stanowił pierwszą nowoczesną konstrukcję na Zachodzie konkurując bezpośrednio z radzieckim BMP-1. Produkujący niemieckie maszyny Rheinmetall AG zadbał o to, aby Mardery 1 dobrze współpracowały z opracowywanymi wówczas Leopardami 1. Oznaczało to dostosowanie prędkości maksymalnej, zasięgu i możliwości poruszania się po trudnym terenie do tego, co oferowały niemieckie czołgi.
Przekazywane właśnie Ukrainie Mardery to nie tylko maszyny będące w stanie bezpiecznie przetransportować 7-osobową załogę piechoty zmechanizowanej, ale też skuteczna siła ognia. Pojazdy w wersji 1A3 (te przekazał rząd Niemiec) są wyposażone w działko kal. 20 mm Rheinmetall MK 20 DM 6A1. Oprócz niego, Marder może eliminować piechotę i pojazdy lekko opancerzone przy pomocy dodatkowych dwóch karabinów maszynowych MG3 kal. 7,62 mm.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Co istotne jednak i warte podkreślenia, Mardery potrafią niszczyć czołgi. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu systemu przeciwrakietowego MELLS, którego skuteczny zasięg rażenia wynosi do 4 km. Wsparciem dla poruszającej się tym wozem bojowym piechoty są z kolei radiotelefony kryptograficzne SEM 80/90 oraz system lokalizujący cel TZG 90.
Ukraina do końca pierwszego kwartału 2023 r. otrzyma ok. 40 Marderów. Szkolenia z obsługi niemieckich pojazdów były natomiast realizowane jeszcze w połowie stycznia.
Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski