Wielki transfer wozów do Ukrainy. Mocarstwo podjęło decyzję

Stryker podczas transportu kolejowego.
Stryker podczas transportu kolejowego.
Źródło zdjęć: © wikimedia
Mateusz Tomczak

10.07.2023 12:38, aktual.: 10.07.2023 13:40

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Pakiet pomocowy dla Ukrainy przygotowany przez władze Stanów Zjednoczonych będzie zawierał ponad 100 pojazdów, w tym bojowe wozy piechoty Bradley i transportery opancerzone Stryker. Przypominajmy najważniejsze cechy tych jednostek i wyjaśniamy, dlaczego ich dostawa właśnie teraz ma duże znaczenie dla dalszego przebiegu wojny.

Najnowsza transza sprzętu, amunicji i mniejszego wyposażenia jest już 42. od początku rosyjskiej inwazji. Największe emocje budziła kwestia przekazania Ukrainie amunicji kasetowej. Z tego powodu w tle znalazły się informacje dotyczące pojazdów, jakie trafią na front i pomogą ukraińskiej armii.

Ponad 100 kolejnych pojazdów dla Ukrainy

Stany Zjednoczone przygotowały ponad 100 pojazdów. Chodzi o 10 pojazdów taktycznych do holowania sprzętu, 27 pojazdów taktycznych do odzyskiwania sprzętu, a także znacznie ważniejsze 32 bojowe wozy piechoty Bradley oraz 32 transportery opancerzone Stryker. Były one wysyłane do Ukrainy już wcześniej, także w poprzedniej transzy pomocowej, ale nie w tak dużych liczbach.

Bojowe wozy piechoty Bradley i transportery opancerzone Stryker mają bardzo duże znacznie w obliczu trwającej kontrofensywy. Wraz z czołgami Leopard są często wykorzystywane na szpicy uderzeń, co przełożyło się na znaczące uszczuplanie stanu posiadania tych jednostek. Rosjanom udało się wyeliminować prawdopodobnie nawet kilkadziesiąt egzemplarzy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Cenne wzmocnienie Ukraińców

Bojowe wozy piechoty Bradley posiadają silniki o mocy 500 KM lub 600 KM (w nowszych wariantach zastosowano mocniejsze) oraz gąsienicowe trakcje. Dzięki temu załoga (3 + maksymalnie 7) może na drogach rozwijać prędkość maksymalną ok. 65 km/h, a w terenie skutecznie przemieszczać się w niesprzyjających warunkach, uwzględniając pokonywanie przeszkód o wysokości ok. 0,9 m i zbiorników wodnych

Do tej pory do Ukrainy trafiały warianty M2A2 ODS. Zostały one przygotowywane w oparciu o doświadczenia zdobywane przez amerykańską armię w niektórych konfliktach zbrojnych. Ich najważniejsze elementy to dobry pancerz podstawowy (z opcją montażu pancerza reaktywnego), wykładzina przeciwodłamkowa oraz system kierowania ogniem z termowizją i dalmierzem laserowym. Prowadzenie ognia jest dzięki temu znacznie bardziej efektywne.

W bazowej konfiguracji odbywa się przy pomocy armaty automatycznej M242 Bushmaster kal. 25 mm. Poza nią producent zdecydował się na montaż karabinów maszynowych i wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych.

W przypadku transportera opancerzonego Stryker uzbrojenie tworzą natomiast karabin maszynowy Browning M2 kal. 12,7 mm oraz granatnik Mk 19 kal. 40 mm.

Co ważne, przedział transportowy mieści tu dziewięciu żołnierzy (poza tym dochodzi dwuosobowa załoga). Napęd 8x8 oraz silnik o mocy 350 KM zapewniają odpowiednią mobilność w terenie. Na drogach Stryker może rozpędzić się z kolei do aż 90 km/h. Opancerzenie zapewnia ochronę przed ostrzałem pociskami kal. 7,62 mm dookoła oraz kal. 14,5 mm od przodu (w standardzie, ale może być dodatkowo rozbudowane).

Stryker to stosunkowo nowe jednostki, do armii USA dołączyły w 2002 r. Produkcja bojowych wozów piechoty Bradley zaczęła się już w latach 80.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski

militariapojazdy opancerzonebwp