Trwa ładowanie...

Twarz starożytnego przodka ujawniona. Żył 3,8 mln lat temu

Odnaleziono czaszkę najstarszego znanego gatunku z rodzaju hominidów. Odkrycie pozwala zobaczyć, jak wyglądali nasi wcześni przodkowie i zmienia dotychczasowe spojrzenie na ewolucję człowieka.
Przodek człowieka.
Przodek człowieka. (Youtube.com, Fot: Science News)
d4ixbax

Starożytna czaszka została znaleziona w kompleksie badań archeologicznych w etiopskim Woranso-Mille, który stanowi ważne źródło odkryć związanych z wczesną ewolucją człowieka. Naukowcy odkryli ją już w 2016 roku, jednak dopiero teraz poinformowali o swoich dokonaniach.

"Pradziadek" Lucy

Odkrywcy uważają, że kość należała do samca Australopithecus anamensis, żyjącego około 3,8 mln lat temu. Jest to najstarszy znany gatunek z rodzaju hominidów, obejmujący Australopithecus afarensis.

d4ixbax

Dotychczas za najlepiej zachowanego przodka współczesnych ludzi uznawano Lucy, której szkielet znaleziono w 1974 roku w Etiopii. Jego wiek jest szacowany na 3,2 mln lat.

Nowe odkrycie sięga znacznie dalej i pozwala na odtworzenie wyglądu jeszcze starszego przodka. Badacze uważają, że Australopithecus anamensis jest "pradziadem" Lucy, pomimo tego, że żyły w zbliżonym czasie. Nie wykluczone, że istniały obok siebie przez blisko 100 tys. lat.

Przełom w badaniu ludzkiej ewolucji

Do tej pory cechy twarzoczaszki gatunku były praktycznie nieznane. Badacze posiadali tylko szczątki kości, które nie pozwalały na odtworzenie całkowitego wyglądu Australopithecus anamensis. Ostatnie odkrycie wprowadza zupełnie nowe spojrzenie na naszych starożytnych przodków.

d4ixbax

Naukowcom udało się ustalić, do jakiego gatunku należała czaszka porównując ją z wcześniej odkrytymi zębami, szczątkami i innymi starożytnymi skamielinami.

Zgodnie z informacjami opublikowanymi w magazynie Nature, nowe odkrycia wnoszą nowe spojrzenie na początki istnienia człowieka.

Źródło: Nature