Turcy pokazali nowy pojazd. Ze złomu robi groźną broń

Turecka firma ASELSAN podczas odbywającego się w Adananie festiwalu TEKNOFEST 2024 pokazała lądowego robota bojowego ZMA-X. Przedstawiamy możliwości tej kontrukcji,

Turecki robot ZMA-X podczas TEKNOFEST 2024.Turecki robot ZMA-X podczas TEKNOFEST 2024.
Źródło zdjęć: © YouTube
Przemysław Juraszek

Jak podaje portal TurDefm pokazany podczas TEKNOFEST 2024 ZMA-X jest trzecim tureckim robotem lądowym po Shadow Ridera od FNSS i Alparze od Otokara. Zadaniem robotów bojowych jest asystowanie żołnierzom piechoty, zapewniając wsparcie ogniowe i możliwości rozpoznawcze w trudnym terenie.

Ten kierunek jest badany przez wszystkich większych graczy, począwszy od Chin po Rosję, państwa europejskie a kończąc na Amerykanach eksperymentujących ze zdalnie sterowanymi odmianami pojazdów będącymi w służbie, bądź całkiem nowymi konstrukcjami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

ZMA-X - bezzałogowy ACV-15, czyli tureckiej ewolucji M113 z czasów Wietnamu

ASELSAN wykorzystał do stworzenia ZMA-X bazę w formie powszechnego w Turcji transportera opancerzonego ACV-15 o masie 14 ton będącego ewolucją słynnego amerykańskiego M113, na którym osadzono wieżę NEFER.

Ta została wyposażona w armatę automatyczną kal. 25 mm, która jest groźna dla szerokiego spektrum celów na dystansie nawet do 30 km, co widać po skuteczności bojowych wozów piechoty (bwp) M2A2 Bradley w Ukrainie.

Projekt ASELSAN pozwala wykorzystać te niezbyt dobrze chroniące załogę transportery opancerzone do bardzo ryzykownych zadań szturmowych, gdzie straty są nieuniknione. Turcja ma ich na stanie ponad 2 tys. sztuk. Dobrym przykładem, gdzie wykorzystanie takich zadanie sterowanych pojazdów byłoby przydatne to np. początek nieudanej ukraińskiej kontrofensywy latem 2023 r.

Roboty zamiast ludzi

Atakowanie wąskimi ścieżkami przez pole minowe pod ostrzałem artylerii i przeciwpancernych pocisków kierowanych jest zawsze okupione stratami, a zdalnie sterowane roboty nie są tak cenne jak ludzie.

Zasięg kontroli radiowej tureckiego robota pozostaje nieznany. Poza kamerami widać, że ZMA-X otrzymał dodatkowe płyty pancerza chroniące najpewniej kluczowe elementy napędu i elektroniki oraz lidary znacznie zwiększające świadomość sytuacyjną wokół pojazdu. Walka takim pojazdem nie różni się zbyt bardzo od np. Strykera ze zdalnie sterową od wewnątrz wieżyczką uzbrojenia, a obsługa jest bezpieczna parę kilometrów dalej.

Wybrane dla Ciebie

Wpływał na ich życie. Można wyczytać to w zębach
Wpływał na ich życie. Można wyczytać to w zębach
ORLEN Neptun rozwija terminal w Świnoujściu. Smulders dołącza do grona partnerów
ORLEN Neptun rozwija terminal w Świnoujściu. Smulders dołącza do grona partnerów
iPhone 17 - tyle zapłacisz za wymianę baterii lub ekranu. Apple podał koszty naprawy
iPhone 17 - tyle zapłacisz za wymianę baterii lub ekranu. Apple podał koszty naprawy
Rosja zwraca się do kraju NATO. Prosi o zwrot broni
Rosja zwraca się do kraju NATO. Prosi o zwrot broni
Cała plaża w Krabach. Niesamowity widok w Ustce
Cała plaża w Krabach. Niesamowity widok w Ustce
Polska reaguje na drony Rosjan. Ukraińcy przeszkolą naszych żołnierzy
Polska reaguje na drony Rosjan. Ukraińcy przeszkolą naszych żołnierzy
Technologia tu nie pomoże. Lód polarny trzeba ratować inaczej
Technologia tu nie pomoże. Lód polarny trzeba ratować inaczej
Nowa kometa pojawiła się na niebie. "Ma jasny, długi warkocz"
Nowa kometa pojawiła się na niebie. "Ma jasny, długi warkocz"
Nietypowy wyścig w Japonii. Mitsubishi wagi ciężkiej na torze Suzuka
Nietypowy wyścig w Japonii. Mitsubishi wagi ciężkiej na torze Suzuka
Tajemnicze zjawisko w Chile. Naukowcy nie wiedzą, co to jest
Tajemnicze zjawisko w Chile. Naukowcy nie wiedzą, co to jest
Określili wiek jaja dinozaura. Po raz pierwszy w historii
Określili wiek jaja dinozaura. Po raz pierwszy w historii
Lato z ekstremalną pogodą w Europie. Straty idą w miliardy euro
Lato z ekstremalną pogodą w Europie. Straty idą w miliardy euro