Szef hulajnóg hive dla WP: wypadkami na hulajnogach nie powinniśmy się przejmować

- Wypadków z udziałem rowerów jest więcej niż tych z hulajnogami elektrycznymi, ale nikt się tym nie przejmuje, bo ludzie się przyzwyczaili. Z hulajnogami będzie tak samo - mówi w wywiadzie dla WP CEO hive Tristan Torres Velat.

Warszawska siedziba hive znajduje się na Pradze Północ, czym firma chętnie się chwali
Źródło zdjęć: © WP.PL
Bolesław Breczko

Bolesław Breczko, WP Tech: W tym roku do Polski weszło aż 5 firm oferujących elektryczne hulajnogi na minuty. Skąd to nagłe zainteresowanie naszym krajem?
Tristan Torres Velat, CEO hive: Nie mogę mówić za innych operatorów, ale hive widzi w Polsce wielki potencjał. Polacy momentalnie pokochali hulajnogi na minuty. Z naszego punktu widzenia plusem Warszawy jest też świetna infrastruktura.

Mamy w Warszawie świetną infrastrukturę?
Tak! Macie setki kilometrów ścieżek rowerowych. Ja jadąc hulajnogą przez 50 minut w Warszawie, ani przez chwilę nie jechałem ulicą albo chodnikiem. Poza tym macie świetnie rozwinięty transport publiczny, którego hulajnogi są naturalnym dopełnieniem.

Osobiście uwielbiam korzystać z elektrycznych hulajnóg, ale też widzę, że tworzą one nowe problemy w miastach. Jakie problemy wy widzicie?
Dwie problematyczne kwestie, o których myślę nawet przez sen, to bezpieczeństwo i porządek.

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie. Policja nie prowadzi statystyk dotyczących drobnych wypadków i urazów z udziałem hulajnóg, ale robią to szpitale. Liczba urazów na skutek wypadków hulajnóg szybko rośnie.
Trzeba rozróżnić wypadki spowodowane przez prywatne hulajnogi, a te, w których brały udział hulajnogi na wynajem, np. z hive. Porównaj też liczbę wypadków z udziałem rowerów i hulajnóg. Tych z rowerami jest zdecydowanie więcej, ale ludzie już się do tego przyzwyczaili.

Obraz
© WP.PL | Bolesław Breczko

Wszystkie hulajnogi hive zjeżdżają w nocy do centrali, gdzie są ładowane i naprawiane

Czyli według ciebie nie powinniśmy się martwić wypadkami na hulajnogach?
Dokładnie. Zresztą zobacz, do jak wielu wypadków dziennie dochodzi z użyciem samochodów.

Ale wprowadzając hulajnogi elektryczne do miast zwiększasz liczbę wypadków. Gdyby nie było hulajnóg, to ludzie by na nich nie jeździli i się nimi nie rozbijali.
Rozbijaliby się, ale na rowerach i w samochodach.

Hulajnogi jednak nie zastępują samochodów, zazwyczaj zastępują chodzenie.
Owszem, zastępują. Ja żyję w Barcelonie, tam prawie nie da się poruszać samochodem i wszędzie jeżdżę hulajnogą.

Nie jesteśmy w Barcelonie, tylko w Warszawie.
W Warszawie, od momentu wprowadzenia hive, ani razu nie użyłem taksówki. Jeżdżę średnio po 3-4 kilometry.

Ty pewnie nie płacisz za pożyczenie hulajnogi. Mnie by to kosztowało 20-30 złotych dziennie. To wcale nie jest tanie, koszt hulajnóg jest zbliżony do kosztu taksówek. Po sobie i znajomych wiem, że Polacy pokonują raczej krótkie dystanse, a hulajnogi nie zastępują im samochodu.
Nasze dane mówią co innego. W tygodniu użytkownicy przejeżdżają krótkie dystanse od 2 do 2,5 kilometra, głównie w centrum miasta. W weekendy widzimy więcej dłuższych, nawet 40-minutowych przejazdów w kilka hulajnóg.

Chętnie bym zobaczył te dane.
Nie ma problemu. Podeślemy ci je mailem.

Wspomniałeś, że twoimi największymi zmartwieniami są bezpieczeństwo i porządek. Co robicie żeby je poprawić?
W kwestii bezpieczeństwa promujemy bezpieczną jazdę i używanie kasków. Tych drugich nie możemy nakazać, bo to kwestia prywatna albo przepisów. Ja sam zawsze jeżdżę i pokazuje się w kasku, tak samo jak nasi pracownicy.

Obraz
© WP.PL | Bolesław Breczko

Hive reperuje większość używanych przez siebie hulajnóg. Te niesprawne są rozbierane na części, z których składa się nowe hulajnogi

A co robicie w kwestii porządku?
Mamy nasz zespół pszczółek – hive Bees (hive, to po angielsku ul – red.). To około 60-70 osób w samej Warszawie, które stale kontrolują hulajnogi – ustawiają je, przestawiają i naprawiają.

Wiem, że Straż Miejska skonfiskowała już kilkaset hulajnóg miejskich w Warszawie utrudniających komunikację. Ile urządzeń hive jest teraz w miejskich magazynach?
Teraz chyba osiem.

Tylko tyle?
Tak, bo my nie jesteśmy firmą, która tylko ustawia hulajnogi na ulicach i nie ma nawet biura w mieście. Wchodząc do nas widziałeś nasz zespół pszczółek i mechaników. Jedni dbają o porządek na mieście, drudzy o sprawność sprzętu. hive nie pozostawia nic przypadkowi.

Jak długo żyją wasze hulajnogi? Ostatnio grupa aktywistów warszawskich podała, że średni okres ich życia to 3 miesiące, po których idą na śmietnik.
Większość naszych hulajnóg, które zaczynały jeździć w Warszawie pół roku temu, jeździ nadal dziś. Oczywiście nie wszystkie, ale większość. Nasi mechanicy stale je naprawiają, rozbierają i składają, tak aby wykorzystać każdy element. Potrafią rozłożyć hulajnogę na części pierwsze w 12 minut. Jeśli wyjdziesz na ulicę o 4 w nocy, to nie zobaczysz ani jednej hulajnogi hive, wszystkie wracają tutaj, są serwisowane i ładowane.

Obraz
© WP.PL | Bolesław Breczko

Mechanicy hive przekonywali, że w 12 minut rozłążą nawet 3 hulajnogi

Jaki jest najgłupszy sposób, w jaki ktoś uszkodził waszą hulajnogę.
W Lizbonie ktoś wsadził ją na szczyt 10-metrowego pomnika. Nie mam pojęcia jak to zrobił.

A w Warszawie? Macie dużo takich przypadków?
Nie. Zero. Warszawa to chyba najbezpieczniejsze miasto ze wszystkich, w których działamy. Wandalizm jest tutaj praktycznie zerowy, zwłaszcza w porównaniu z innymi miastami, jak np. z Paryżem.

Jakie macie dalsze plany co do Polski?
Właśnie weszliśmy do kolejnych miast: Wrocławia, Krakowa i Poznania. Jestem pewien, że w Polsce będziemy się szybko rozwijać. Polacy bardzo szybko przyswoili i polubili elektryczne hulajnogi. W kilka miesięcy stały się one częścią ich codziennego życia. To zdecydowanie szybciej niż w niektórych zachodnich miastach. Polacy jako jedyni jeżdżą też w deszczu. W innych krajach ruch natychmiast ustaje. Zobaczymy jak to będzie zimą.

Z danych przekazanych redakcji WP Tech przez hive wynika, że średnia długośc wypożeczenia hulajnogi wynosi w Warszawie 13 minut.

Wybrane dla Ciebie

Nowatorska pianka metalowa. Ten materiał znosi ekstremalne obciążenia
Nowatorska pianka metalowa. Ten materiał znosi ekstremalne obciążenia
Nowe drony-ekranoplany. Mogą dać Ukrainie przewagę na morzu
Nowe drony-ekranoplany. Mogą dać Ukrainie przewagę na morzu
Tajemnicza smuga w galaktyce NGC 3627. Ślad po mknącej czarnej dziurze
Tajemnicza smuga w galaktyce NGC 3627. Ślad po mknącej czarnej dziurze
Czy to koniec? Pozostało mniej niż 20 miliardów lat
Czy to koniec? Pozostało mniej niż 20 miliardów lat
Bagram nie dla USA. Trump napotkał na sprzeciw wielu państw
Bagram nie dla USA. Trump napotkał na sprzeciw wielu państw
Ukraiński Neptun ewoluuje. Pokazano wersję z tajemniczymi dodatkami
Ukraiński Neptun ewoluuje. Pokazano wersję z tajemniczymi dodatkami
Będą strzelać do dronów. Niemiecka policja zyska nowe uprawnienia
Będą strzelać do dronów. Niemiecka policja zyska nowe uprawnienia
Wiatry na Marsie silniejsze, niż się wydawało. Astronauci z szalikami?
Wiatry na Marsie silniejsze, niż się wydawało. Astronauci z szalikami?
Dodatkowe F-16 dla Kijowa? Ukraińcy patrzą na jeden kraj NATO
Dodatkowe F-16 dla Kijowa? Ukraińcy patrzą na jeden kraj NATO
Krab strzela do Rosjan. Ukraińcy pokazali nagranie spod Donbasu
Krab strzela do Rosjan. Ukraińcy pokazali nagranie spod Donbasu
Niemcy się zbroją. Wydadzą miliardy na nowe myśliwce Eurofighter
Niemcy się zbroją. Wydadzą miliardy na nowe myśliwce Eurofighter
Przełomowy chip laserowy. To ma być nowa jakość
Przełomowy chip laserowy. To ma być nowa jakość