Samoloty KC‑10 Extender wycofane z Bliskiego Wschodu. Ameryka ma następcę
Stany Zjednoczone zdecydowały o wycofaniu z Bliskiego Wschodu samolotów KC-10 Extender. Te latające cysterny były obecne w tym rejonie świata przez ostatnie 30 lat. Waszyngton nie rezygnuje jednak z możliwości, jakie zapewnia ten typ maszyn – zastępuje je nowszymi samolotami.
09.10.2023 | aktual.: 17.01.2024 18:56
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na początku października Stany Zjednoczone poinformowały o zakończeniu lotów latających cystern KC-10 Extender, stacjonujących dotychczas w saudyjskie bazie lotniczej Prince Sultan Air Base. Ostatnia misja samolotu tego typu odbyła się 6 października.
Wszystkie egzemplarze stacjonujące do tej pory na Bliskim Wschodzie mają zostać przebazowane do Stanów Zjednoczonych i wszystkie przyszłe misje będą wykonywać nad ich terytorium. Nie potrwa to długo, bo harmonogram zakłada wycofanie tych samolotów ze służby do końca 2024 roku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Latające cysterny KC-10 stacjonowały na Bliskim Wschodzie przez ostatnie 30 lat, pełniąc 18-miesięczne dyżury. Jak wylicza serwis ZBiAM, tylko w ciągu ostatniej tury maszyny wykonały ok. 1300 misji, w czasie których doszło do 11 tys. powietrznych tankowań. Przeciętnie na każde z nich przypadało przekazanie trzech ton paliwa.
Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?
Wycofanie samolotów KC-10 Extender z Arabii Saudyjskiej nie oznacza, że Amerykanie pozostaną na Bliskim Wschodzie bez wsparcia latających cystern. Stare KC-10 są bowiem zastępowane przez nowsze samoloty Boeing KC-46A Pegasus.
Latająca cysterna KC-10 Extender
KC-10 Extender to duża, latająca cysterna. Została opracowana w latach 70. na bazie cywilnego, pasażerskiego samolotu McDonnell Douglas DC-10. W latach 1981-1987 wyprodukowano w sumie 60 samolotów tego typu, z czego w służbie nadal pozostaje 59.
.
Samoloty mają 55 metrów długości, 50,4 metra rozpiętości, a ich maksymalna masa startowa sięga 267 ton, z czego 165 ton może przypadać na paliwo. Maszyna może być także dostosowana do zadań transportowych – w ładowni mieści się wówczas do 25 palet z ładunkiem o masie do 77 ton i kilkunastu pasażerów.
Służba samolotów KC-10 Extender dobiega powoli końca. Choć nadal są eksploatowane, obecnie maszyny te są przeznaczone do działania nad terytorium Stanów Zjednoczonych, a do końca 2024 roku mają zostać całkowicie wycofane i zastąpione przez samoloty Boeing KC-46A Pegasus.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski