NATO sprawdza czujność sojuszników i partnerów. Na niebie pojawiło się 20 samolotów

NATO sprawdza czujność sojuszników i partnerów. Na niebie pojawiło się 20 samolotów

Amerykańskie tankowce KC-46 Pegasus - zdjęcie ilustracyjne
Amerykańskie tankowce KC-46 Pegasus - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Getty Images | Rob Edgcumbe
Karolina Modzelewska
09.12.2022 20:13, aktualizacja: 09.12.2022 21:02

NATO przeprowadziło wielonarodowe ćwiczenia sprawdzające czujność sojuszników i partnerów, których celem było zwiększenie integracji wysokiej klasy zdolności uderzeniowych. W manewrach, które odbyły się 7 grudnia nad państwami bałtyckimi, uczestniczyły m.in. Polska oraz Szwecja, a Amerykanie zaangażowali w nie swój najnowocześniejszy tankowiec.

W manewrach uczestniczyło około 20 samolotów z Polski, Francji, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, a także państw partnerskich, czyli Finlandii i Szwecji. Myśliwce oraz tankowce startowały z macierzystych baz, a następnie wspólnie ćwiczyły m.in. tankowanie w powietrzu. Jest to istotna czynność, która może mieć duży wpływ na powodzenie realizowanych misji. Maszyny nie muszą podchodzić do czasochłonnych startów i lądowań (które też nie wszędzie są możliwe i bezpieczne), aby uzupełnić braki paliwa, i dalej realizować swoje zadania.

Amerykańska podniebna cysterna nad Bałtykiem

W ćwiczenia zaangażowany był m.in. najnowszy, amerykański tankowiec KC-46 Pegasus. Jego twórca, czyli amerykański koncern lotniczy, zbrojeniowy i kosmiczny Boeing, zaznacza, że jest to najbardziej zaawansowany wielozadaniowy tankowiec powietrzny na świecie, który powstał w celu zaspokojenia krytycznych potrzeb Sił Powietrznych USA i sojuszników. W porównaniu do swoich poprzedników, KC-46 transportuje więcej paliwa, ma większy zasięg, a dodatkowo może startować z krótszych pasów startowych niż np. tankowiec KC-135, co w znaczący sposób zwiększa jego możliwości operowania nawet w trudnych warunkach.

Jak zapewnia Boeing, KC-46 nadaje się do tankowania szerokiej gamy samolotów: "AV-8B, B-1, B-2, B-52, C-5, C-17, C-130, C-135, CV-22, E-3, E-8, EA-18, F-15, F-16, F/A-18, F-22, F-35, KC-10, KC-46, KC-135, P-8A i V-22". Jednak dostarczanie paliwa nie jest jego jedynym zadaniem. Maszynę wyposażono w zaawansowane systemy komunikacji, w tym system ABMS (ang. Advanced Battle Management System), który zapewnia taktyczne informacje, niezbędne do podejmowania szybkich i właściwych decyzji przez znajdujących się w powietrzu dowódców.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Można powiedzieć, że KC-46 to niejako podniebny czołg, bo jego konstrukcja zapewnia ochronę przed atakami chemicznymi, biologicznymi i nuklearnymi, a bezpieczeństwo załogi dodatkowo zwiększa opancerzona kabina. Co ciekawe, KC-46 pomieści trzy razy więcej palet niż KC-135. Według Boeinga przewiezie ich tyle samo, co ciężki wojskowy samolot transportowy C-17. To naprawdę imponujący wynik, bo C-17 to prawdziwy kolos, który niejednokrotnie udowadniał swoje ekstremalne możliwości. KC-46A ma też dwa razy więcej miejsca dla pasażerów niż KC-135. Takie parametry sprawiają, że jest platformą dostosowaną do różnego rodzaju misji.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (7)