Wielkie katastrofy lotnicze. Zawinił sprzęt
21.03.2014 | aktual.: 29.12.2016 08:19
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W ostatnim czasie ludzie na całym świecie zastanawiają się, co stało się z Boeingiem 777 malezyjskich linii lotniczych, z 239 pasażerami na pokładzie. Domysłów jest mnóstwo, jednak najbardziej prawdopodobną wersją jest upadek samolotu do oceanu. Jeśli wykluczyć niewyobrażalne wręcz błędy bądź świadome działanie załogi, pozostaje jedynie wariant zakładający usterkę techniczną. Co mogło spowodować katastrofę takich rozmiarów? W historii znane są przypadki, gdzie przez wady sprzętu pokładowego ginęło po kilkaset osób.
W ostatnim czasie ludzie na całym świecie zastanawiają się, co stało się z Boeingiem 777 malezyjskich linii lotniczych, z 239 pasażerami na pokładzie. Domysłów jest mnóstwo, jednak najbardziej prawdopodobną wersją jest upadek samolotu do oceanu. Jeśli wykluczyć niewyobrażalne wręcz błędy bądź świadome działanie załogi, pozostaje jedynie wariant zakładający usterkę techniczną. Co mogło spowodować katastrofę takich rozmiarów? W historii znane są przypadki, gdzie przez wady sprzętu pokładowego ginęło po kilkaset osób.
Samoloty to wspaniałe maszyny, które pozwalają spełniać odwieczne marzenia człowieka o lataniu. To nadal najbezpieczniejszy środek transportu, co potwierdzają statystyki. W przypadku statków powietrznych nie ma miejsca na błędy, gdyż te najczęściej są tragiczne w skutkach. Maszyny są projektowane w taki sposób, aby znieść wiele, a ich stan techniczny zawsze musi być bez najmniejszego zarzutu. Przygotowane z lekkich i wytrzymałych materiałów – tytanu i aluminium, są odporne na bardzo duże wahania temperatur. Wyposażone w zaawansowane systemy, powinny gwarantować bezpieczeństwo. Są jednak sytuacje, których nie da się przewidzieć, o czym na własnej skórze przekonały się tysiące pasażerów na całym świecie, ginąc w katastrofach lotniczych. Gdy zawodzi technika, ludzie są zdani wyłącznie na siebie. Przyjrzyjmy się największym katastrofom samolotów pasażerskich spowodowanym problemami technicznymi.
Źródło: SW/JG, WP.PL
sw-jg/jg/jg
Katastrofa lotu Japan Airlines 123
Ofiary: 520
Statek powietrzny: Boeing 747-SR46
Data katastrofy: 12 sierpnia 1985 r.
Miejsce: Japonia
Przyczyna: dekompresja kabiny spowodowana błędną naprawą
Przyczyną tej katastrofy była nieprawidłowo przeprowadzona przez specjalistów Boeinga naprawa jednej z grodzi ciśnieniowych. Użyto pojedynczej warstwy spoin, zamiast podwójnej. Z każdym lotem naprężenia rosły. Doprowadziły one do powstania wyrwy w kadłubie o powierzchni około 3 metrów kwadratowych, co było powodem dekompresji kabiny. Prąd powietrza doprowadził do wyrwania statecznika pionowego i części ogona, co z kolei spowodowało przerwanie przewodów hydraulicznych i utratę sterowności.
Katastrofa lotu Turkish Airlines 981
Ofiary: 346
Statek powietrzny: McDonnell Douglas DC-10
Data katastrofy: 3 marca 1974 r.
Miejsce: Francja
Przyczyna: nagła, wybuchowa dekompresja
W katastrofie, której uległ samolot typu DC-10, życie straciło 346 osób. Jej przyczyną była nagła, "wybuchowa dekompresja", spowodowana wyrwaniem drzwi luku bagażowego. Wywołało to zerwanie całej podłogi i jej zapadnięcie. Przyczyniło się to do uszkodzenia przewodów hydraulicznych i przerwania pracy silnika, w wyniku czego piloci utracili kontrolę nad maszyną.
Problem tkwił w mechanizmie zamków drzwi luku bagażowego. Drzwi pozornie wyglądały na zamknięte, jednak sworznie nie trzymały prawidłowo.
Co ciekawe, to nie jedyny taki przypadek. Wcześniej doszło już do podobnej usterki w DC-10 , jednak skończyło się na szczęśliwym lądowaniu awaryjnym.
Katastrofa lotu American Airlines 191
Ofiary: 273 (w tym 2 osoby na ziemi)
Statek powietrzny: McDonnell Douglas DC-10
Data katastrofy: 25 maja 1979 r.
Miejsce: Stany Zjednoczone
Przyczyna: odpadnięcie lewego silnika
Zniszczeniu uległ pylon z silnikiem, co spowodowało oderwanie fragmentu skrzydła i przerwanie dwóch obwodów systemu hydraulicznego. Utrata płynu hydraulicznego uniemożliwiła dalsze sterowanie maszyną.
Katastrofa lotu American Airlines 587
Ofiary: 265 osób (w tym 5 osób na ziemi)
Statek powietrzny: Airbus A300-605R
Data katastrofy: 12 listopada 2001 r.
Miejsce: Stany Zjednoczone
Przyczyna: błąd pilota
Bezpośrednią przyczyną tej katastrofy był błąd pilota, który na krótko przed runięciem maszyny w dół wykonał pięć naprzemiennych ruchów statecznika pionowego. W wyniku agresywnych manewrów doszło do jego przeciążenia i odpadnięcia.
Katastrofa lotu Trans World Airlines 800
Ofiary: 230
Statek powietrzny: Boeing 747-131
Data katastrofy: 17 lipca 1996 r.
Miejsce: Stany Zjednoczone
Przyczyna: uszkodzenie izolacji przewodów elektrycznych, podgrzanie paliwa do temperatury zapłonu
Podczas postoju na lotnisku, w czasie gdy usiłowano znaleźć brakującą pasażerkę, w samolocie była włączona klimatyzacja. To właśnie klimatyzator znajdujący się w okolicy zbiornika z paliwem spowodował jego podgrzanie do temperatury zapłonu. Uszkodzona izolacja przewodów instalacji elektrycznej spowodowała przeskoczenie iskry z kabli wysokiego napięcia do niskonapięciowego obwodu paliwomierzy, w wyniku czego doszło do wybuchu.
Katastrofa lotu Swissair 111
Ofiary: 229
Statek powietrzny: McDonnell Douglas MD-11
Data katastrofy: 2 września 1998 r.
Miejsce: Kanada
Przyczyna: pożar na pokładzie, awaria przyrządów pokładowych
Przyczyną tej katastrofy był wybuch pożaru na pokładzie, spowodowany wadą jednego z przewodów. Uległ on stopieniu w wyniku nadmiernego obciążenia, co spowodowało zapalenie się łatwopalnej izolacji wykonanej z materiału termoakustycznego. Co ciekawe, do katastrofy przyczynili się pasażerowie pierwszej klasy, którzy podłączali dodatkowe urządzenia elektroniczne.
Katastrofa lotu Lauda Air 004
Ofiary: 223
Statek powietrzny: Boeing 767-3Z9ER
Data katastrofy: 26 maja 1991 r.
Miejsce: Tajlandia
Przyczyna: niekontrolowane włączenie się odwracacza ciągu podczas lotu
Przyczyną tej katastrofy było samoistne włączenie się odwracacza ciągu silnika podczas lotu. Śledczy rozważali wiele hipotez: działanie załogi, awarię systemu hydraulicznego, awarię systemu elektrycznego lub wadliwą naprawę. Niestety na żadną z nich nie znaleziono dowodów.
Katastrofa lotu Birgenair 301
Ofiary: 189
Statek powietrzny: Boeing 757-225
Data katastrofy: 6 lutego 1996 r.
Miejsce: Dominikana
Przyczyna: awaria rurek Pitota
Na postawie zeznań mechaników ustalono brak osłon na rurkach Pitota - prostego urządzenia do pomiaru prędkości statków powietrznych. Oficjalnie stwierdzono, że prawdopodobnie lokalny gatunek osy założył w nich gniazdo.
Katastrofa lotnicza w Lesie Kabackim
Ofiary: 183
Statek powietrzny: Iljuszyn Ił-62M
Data katastrofy: 9 maja 1987 r.
Miejsce: Polska
Przyczyna: awaria silnika, pożar i utrata sterowania samolotem
Jako główną przyczynę katastrofy ustalono wady konstrukcyjno-technologiczne silnika D-KU30.
Katastrofa lotu Spanair 5022
Ofiary: 154
Statek powietrzny: McDonnell Douglas MD-82
Data katastrofy: 20 sierpnia 2008 r.
Miejsce: Hiszpania
Przyczyna: prawdopodobna usterka klap
Prawdopodobnie usterka klap spowodowała ich niewysunięcie, co przełożyło się na brak dostatecznej siły nośnej, przeciągnięcie i uderzenie w ziemię.
Katastrofa lotu Adam Air 574
Ofiary: 102
Statek powietrzny: Boeing 737-400
Data katastrofy: 1 stycznia 2007 r.
Miejsce: Indonezja
Przyczyna: nieprawidłowe działanie przyrządów nawigacyjnych
Przyczyną tej katastrofy było nieprawidłowe działanie przyrządów nawigacyjnych. Niestety pilot nie przejął w porę kontroli nad maszyną. W wyniku lotu nurkowego z nadmierną prędkością (ponad 900 km/h) w końcowej fazie lotu w samolocie wystąpiły uszkodzenia konstrukcji.
Źródło: SW/JG, WP.PL
sw-jg/jg/jg