Samoloty Dassault Rafale M dla Indii. Zastąpią rosyjskie MiG-i 29 

Indie modernizują swoje lotnictwo pokładowe i zamawiają następców dla samolotów MiG-29K i MiG-29KUB, stanowiących obecnie grupę lotniczą lotniskowców INS Vikrant i INS Vikramadity. Poszukując następcy dla rosyjskich maszyn Indie brały pod uwagę amerykańskie samoloty F/A-18E/F Super Hornet i francuskie Dassault Rafale M. Wybór Dehli padł na te ostatnie.

Samolot Dassault Rafale M lądujący na pokładzie lotniskowcaSamolot Dassault Rafale M lądujący na pokładzie lotniskowca
Źródło zdjęć: © Dassault
Łukasz Michalik

Wraz z końcem października Indie oficjalnie rozpoczęły starania, mające na celu zakup 26 samolotów Dassault Rafale M. Maszyny te – po wcześniejszym konkursie – zostały wybrane dla indyjskiej marynarki w lipcu 2023 roku.

Ich zadaniem jest zastąpienie grupy lotniczej lotniskowców INS Vikrant i INS Vikramaditya, tworzonej obecnie przez rosyjską, morską wersję MiG-ów 29, czyli samoloty MiG-29K i MiG-29KUB.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Indyjskie lotniskowce

Indyjska marynarka wojenna eksploatuje obecnie dwa lotniskowce, reprezentujące różne typy okrętów. Starszy, INS Vikramaditya, to okręt przebudowany z ex-sowieckiego krążownika lotniczego projektu 1143.

INS Vikrant to jednostka zbudowana w całości w Indiach, a zarazem sposób na zebranie doświadczeń przed budową kolejnego indyjskiego lotniskowca – atomowej jednostki INS Vishal, która ma wejść do służby w 2030 roku.

Rafale'e zamiast MiG-ów 29

Wybór francuskich samolotów nie stanowi zaskoczenia, bo Rafale’e służą już w indyjskim lotnictwie, które eksploatuje 36 takich maszyn.

Nowe zamówienie dotyczy jednak innego wariantu francuskich samolotów, wersji morskiej Rafale M. Wynegocjowane z Paryżem warunki przewidują m.in. zbudowanie przez Francję ośrodka technicznego w Goa, który zapewni obsługę techniczną i zaplecze remontowe dla indyjskich samolotów.

Francja ma także zapewnić szkolenie pierwszej grupy pilotów, personelu technicznego, a także zorganizować dostawy części zamiennych w taki sposób, aby wyeliminować przypadki uziemienia samolotów z powodu braku różnych podzespołów.

Warunek ten przestaje wydawać się nietypowy w kontekście indyjskich doświadczeń z samolotami rosyjskimi. MiG-i 29 okazały się nie tylko kosztowne w eksploatacji i awaryjne (pięć utracono w wypadkach), ale – przede wszystkim – często nie nadawały się do służby z powodu braku części zamiennych, których dostaw Rosja nie była w stanie przez lata zabezpieczyć.

Wybrane dla Ciebie
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach