Samoloty Dassault Rafale M dla Indii. Zastąpią rosyjskie MiG-i 29 

Indie modernizują swoje lotnictwo pokładowe i zamawiają następców dla samolotów MiG-29K i MiG-29KUB, stanowiących obecnie grupę lotniczą lotniskowców INS Vikrant i INS Vikramadity. Poszukując następcy dla rosyjskich maszyn Indie brały pod uwagę amerykańskie samoloty F/A-18E/F Super Hornet i francuskie Dassault Rafale M. Wybór Dehli padł na te ostatnie.

Samolot Dassault Rafale M lądujący na pokładzie lotniskowcaSamolot Dassault Rafale M lądujący na pokładzie lotniskowca
Źródło zdjęć: © Dassault
Łukasz Michalik

Wraz z końcem października Indie oficjalnie rozpoczęły starania, mające na celu zakup 26 samolotów Dassault Rafale M. Maszyny te – po wcześniejszym konkursie – zostały wybrane dla indyjskiej marynarki w lipcu 2023 roku.

Ich zadaniem jest zastąpienie grupy lotniczej lotniskowców INS Vikrant i INS Vikramaditya, tworzonej obecnie przez rosyjską, morską wersję MiG-ów 29, czyli samoloty MiG-29K i MiG-29KUB.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Indyjskie lotniskowce

Indyjska marynarka wojenna eksploatuje obecnie dwa lotniskowce, reprezentujące różne typy okrętów. Starszy, INS Vikramaditya, to okręt przebudowany z ex-sowieckiego krążownika lotniczego projektu 1143.

INS Vikrant to jednostka zbudowana w całości w Indiach, a zarazem sposób na zebranie doświadczeń przed budową kolejnego indyjskiego lotniskowca – atomowej jednostki INS Vishal, która ma wejść do służby w 2030 roku.

Rafale'e zamiast MiG-ów 29

Wybór francuskich samolotów nie stanowi zaskoczenia, bo Rafale’e służą już w indyjskim lotnictwie, które eksploatuje 36 takich maszyn.

Nowe zamówienie dotyczy jednak innego wariantu francuskich samolotów, wersji morskiej Rafale M. Wynegocjowane z Paryżem warunki przewidują m.in. zbudowanie przez Francję ośrodka technicznego w Goa, który zapewni obsługę techniczną i zaplecze remontowe dla indyjskich samolotów.

Francja ma także zapewnić szkolenie pierwszej grupy pilotów, personelu technicznego, a także zorganizować dostawy części zamiennych w taki sposób, aby wyeliminować przypadki uziemienia samolotów z powodu braku różnych podzespołów.

Warunek ten przestaje wydawać się nietypowy w kontekście indyjskich doświadczeń z samolotami rosyjskimi. MiG-i 29 okazały się nie tylko kosztowne w eksploatacji i awaryjne (pięć utracono w wypadkach), ale – przede wszystkim – często nie nadawały się do służby z powodu braku części zamiennych, których dostaw Rosja nie była w stanie przez lata zabezpieczyć.

Wybrane dla Ciebie

Bojowy łabędź z Polski. Drony w kształcie ptaków budowała również CIA
Bojowy łabędź z Polski. Drony w kształcie ptaków budowała również CIA
Ukraina prezentuje DF-M. Nowoczesny system walki z dronami
Ukraina prezentuje DF-M. Nowoczesny system walki z dronami
Rosja prezentuje nową broń. Jest oparta na systemie z USA
Rosja prezentuje nową broń. Jest oparta na systemie z USA
Piszą o dronie w Polsce. Ukraińcy mają hipotezę, czym mógł być
Piszą o dronie w Polsce. Ukraińcy mają hipotezę, czym mógł być
Bayraktary wróciły na front. Powstają już lepsze wersje
Bayraktary wróciły na front. Powstają już lepsze wersje
Co z komunikacją? Problematyczne podróże z prędkością światła
Co z komunikacją? Problematyczne podróże z prędkością światła
Zmasowany atak na Ukrainę. Taka była skuteczność obrony powietrznej
Zmasowany atak na Ukrainę. Taka była skuteczność obrony powietrznej
Rozwinie elektronikę. Ten wyjątkowy kryształ "oddycha"
Rozwinie elektronikę. Ten wyjątkowy kryształ "oddycha"
Ukraina ujawnia. Rosja wykorzystała znaczną część zapasów uzbrojenia
Ukraina ujawnia. Rosja wykorzystała znaczną część zapasów uzbrojenia
To już dzisiaj. Wyjątkowy spektakl na niebie
To już dzisiaj. Wyjątkowy spektakl na niebie
Prawda wyszła na jaw. USA wspierały Chiny militarnie
Prawda wyszła na jaw. USA wspierały Chiny militarnie
Transformacja lotnisk.  Sztuczna inteligencja i nowe technologie na horyzoncie
Transformacja lotnisk. Sztuczna inteligencja i nowe technologie na horyzoncie