Samolot USA może atakować okręty podwodne. Robi to z wysokości 10 km

Samolot USA może atakować okręty podwodne. Robi to z wysokości 10 km28.11.2022 16:17
Boeing P-8A Poseidon
Boeing P-8A Poseidon
Źródło zdjęć: © materiały partnera | Marcin Wołoszyk

Dowództwo amerykańskiej marynarki wojennej ogłosiło wstępną gotowość operacyjną nowego uzbrojenia lotniczego do zwalczania okrętów podwodnych. High Altitude Anti-Submarine Warfare Weapon Capability (HAAWC) składa się z torpedy Mk 54 oraz systemu precyzyjnego naprowadzania oraz spadochronu umożliwiającego zrzucanie torpedy z morskich samolotów wielozadaniowych Boeing P-8A Poseidon. Ogłoszenie wstępnej gotowości operacyjnej oznacza, że US Navy ma minimalną liczbę torped oraz wyszkolonego w ich obsłudze personelu aby móc realizować pierwsze zadania bojowe.

P-8A Poseidon jest głównym morskim samolotem patrolowym amerykańskiej marynarki wojennej. Służy do patrolowania morza, wykrywania okrętów podwodnych, misji poszukiwawczo-ratunkowych czy rozpoznania elektronicznego. Do tej pory aby zaatakować wykryty okręt podwodny Poseidon musiał obniżyć wysokość lotu do zaledwie 30 metrów nad wodą. Wynikało to z tego, że przy upadku do wody z większej wysokości, torpeda pod wpływem uderzenia rozpadłaby się na kawałki. Schodzenie z wysokości kilku tysięcy metrów nad same fale trwało długo i było bardzo nieekonomiczne z powodu dużego zużycia paliwa, a ponadto umożliwiało okrętowi podwodnemu wykrycie hałasu pracujących silników odrzutowych oraz wstrzymywało obserwacje morza z dużej wysokości. Zastosowanie HAAWC rozwiązuje te problemy.

Poseidony zamówiły: USA, Indie, Niemcy, Wielka Brytania, Australia i Nowa Zelandia
Źródło zdjęć: © materiały partnera | Marcin Wołoszyk
Poseidony zamówiły: USA, Indie, Niemcy, Wielka Brytania, Australia i Nowa Zelandia

HAAWC działa w ten sposób, że do torpedy jest doczepiony moduł sterująco-naprowadzający z GPS-em. Po zrzuceniu z samolotu następuje rozłożenie skrzydeł i torpeda lotem szybującym naprowadza się za pomocą nawigacji satelitarnej w rejon gdzie powinien znajdować się wykryty wrogi okręt podwodny. Gdy już znajduje się w pobliżu celu następuje odrzucenie modułu ze skrzydłami i rozwinięcie spadochronu, który wyhamowuje torpedę do bezpiecznej prędkości w momencie wejścia do wody. Gdy torpeda jest już w wodzie sama naprowadza się na cel z wykorzystaniem własnego sonaru.

Torpeda Mk 54 została opracowana przez koncern Raytheon Integrated Defense Systems. Jest przeznaczona do zwalczania okrętów podwodnych na dużych i małych głębokościach. Może być wystrzeliwana z okrętów nawodnych, śmigłowców i samolotów. Produkcja torped rozpoczęła się w 2003 r. W tym roku Raytheon podpisał kontrakt na produkcję unowocześnionej wersji Mk 54 Mod 1 wyposażonej w nowszy sonar i zmodyfikowane oprogramowanie. Na 2026 r. jest zaplanowane wdrożenie wersji Mk 54 Mod 2 z nowym napędem i głowicą bojową.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

F-22 Raptor supernowoczesne myśliwce USA w Polsce

Oprogramowanie sterujące jest w stanie rozpoznać i zignorować cele pozorowane oraz wabie i naprowadzić się na właściwy cel. Torpeda ma 2,71 metra długości, średnicę 323 milimetry i masę 276 kilogramów. Masa ładunku wybuchowego w głowicy bojowej wynosi 44 kilogramy. Naprowadzanie odbywa się za pomocą systemu TG-6000 IMU z aktywnym i pasywnym trybem pracy. Prędkość maksymalna torpedy wynosi 40 węzłów (74 km/h), a zasięg ok. 10 kilometrów.

Przedstawiciel Boeinga powiedział, że HAAWC może być zrzucany z wysokości przelotowej wynoszącej ok.10 tys. metrów. P-8A Poseidon został zbudowany na bazie cywilnego samolotu pasażerskiego – Boeinga 737. US Navy posiada 120 samolotów tego typu. Poseidony zostały zamówione również przez Wielką Brytanię, Norwegię, Australię, Nową Zelandię, Indie i Niemcy. Wszystkie te państwa będą mogły stosować HAAWC na swoich samolotach, co znacznie podniesie ich zdolności do zwalczania okrętów podwodnych.

Wizja artystyczna zrzutu HAAWC z P-8A
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Boeing
Wizja artystyczna zrzutu HAAWC z P-8A

HAAWC jest kolejnym systemem uzbrojenia dalekiego zasięgu wdrożonym przez amerykańskie siły zbrojne w ostatnich latach. Innymi przykładami są pociski powietrze – ziemia AGM-158 JASSM i pociski przeciwokrętowe AGM-158C LRASM (Long Range Anti-Ship Missile). Rozwój broni tego rodzaju ma dla Pentagonu kluczowe znaczenie w kontekście możliwego starcia z Chinami, które intensywnie rozbudowują obronę przeciwlotniczą. Dzięki zastosowaniu amunicji tego rodzaju amerykańskie samoloty będą mogły ją odpalać pozostając na granicy lub poza zasięgiem chińskich rakiet przeciwlotniczych.

Schemat działania HAAWC
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Boeing
Schemat działania HAAWC

Niedawne gry wojenne przeprowadzone przez amerykański think tank Center for Strategic and International Studies wykazały, że zastosowanie właśnie tego rodzaju uzbrojenia, zwłaszcza pocisków przeciwokrętowych AGM-158C LRASM, miałoby kluczowe znaczenie przy ewentualnie próbie obrony Tajwanu przez Amerykanów w razie chińskiego ataku. Ogłoszenie wstępnej gotowości operacyjnej nie oznacza, że wszystko jest przygotowane do ewentualnej wojny.

HAAWC
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Boeing
HAAWC

Uzbrojenie działa, ale magazyny trzeba jeszcze wypełnić odpowiednią ilością tej amunicji, a jak wskazują doświadczenia z wojny na Ukrainie zużycie amunicji precyzyjnej jest wyższe niż wcześniej szacowano. Szef Raytheona wzywa do zwiększenia zamówień i produkcji już teraz, ponieważ, jak powiedział, uzbrojenia się nie wyprodukuje przez jedną noc.

Marcin Wołoszyk, dziennikarz konflikty.pl

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)