Sojusznik Polski rezygnuje z F-35. Uznany za "niekompatbilny"

Myśliwiec wielozadaniowy Lockheed Martin F-35 Lightning II dosyć powszechnie uważany jest za najlepszy zachodni samolot bojowy. Amerykanie dysponują już 500 maszynami tego typu, a dalszych kilkaset zostało dostarczonych do odbiorców zagranicznych. Są jednak państwa, w tym również takie należące do NATO, które mają wątpliwości czy należy kupować F-35.

21119512111951
Źródło zdjęć: © Maciej Hypś | Maciej Hypś

F-35 Lightning II to zaawansowany, jednosilnikowy myśliwiec piątej generacji, opracowany z myślą o prowadzeniu działań w środowisku sieciocentrycznym i zapewnieniu dominacji informacyjnej na współczesnym polu walki. Jest to maszyna jednomiejscowa, wykorzystująca technologię stealth, która znacząco utrudnia jej wykrycie przez systemy radarowe przeciwnika. Samolot wyposażono w zaawansowane systemy sensoryczne, w tym radar AESA AN/APG-81 oraz elektrooptyczny system celowniczy AN/AAQ-40 EOTS. Integracja danych z wielu źródeł umożliwia pilotowi uzyskanie kompleksowego i spójnego obrazu sytuacji taktycznej.

Parametry F-35

Konstrukcja F-35 charakteryzuje się długością 15,7 metra, rozpiętością skrzydeł 10,7 metra oraz maksymalną masą startową wynoszącą 31 800 kilogramów. Napęd zapewnia silnik Pratt & Whitney F135 z dopalaczem, generujący ciąg 191 kN, co pozwala osiągać prędkość maksymalną rzędu Mach 1,6 oraz zasięg operacyjny około 1100 kilometrów. Myśliwiec dysponuje szerokim wachlarzem uzbrojenia, obejmującym pociski powietrze–powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM i krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder, bomby kierowane GBU-31 JDAM i GBU-39 SDB, pociski przeciwradarowe AGM-88 HARM.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Sławosz, Sławosz!". Polski astronauta powitany po wylądowaniu w Polsce

F-35 występuje w trzech wariantach dostosowanych do różnych potrzeb operacyjnych: F-35A to wersja konwencjonalnego startu i lądowania (CTOL), przeznaczona głównie dla sił powietrznych i wyposażona w działko GAU-22/A wbudowane w kadłub; F-35B posiada zdolność krótkiego startu i pionowego lądowania (STOVL) dzięki zastosowaniu wentylatora nośnego i obrotowej dyszy silnika, co pozwala mu operować z lekkich lotniskowców i krótkich pasów startowych; natomiast F-35C to wariant pokładowy (CV), zaprojektowany dla marynarki wojennej, wyróżniający się większą rozpiętością składanych skrzydeł, wzmocnionym podwoziem oraz hakiem do lądowania. Jest on przystosowany do operowania z lotniskowców wyposażonych w katapulty startowe.

Chociaż najpopularniejsza jest wersja F-35A, to ważną rolę dla wybranych europejskich sił zbrojnych odgrywa również F-35B. Zostały one zamówione przez Wielką Brytanię i Włochy – państwa dysponujące lotniskowcami bez katapult. W obu przypadkach amerykańskie myśliwce zastąpiły w służbie Harriery. Kolejnym, ostatnim, użytkownikiem Harrierów (w wersji AV-8B) jest Hiszpania, która wykorzystuje je na lotniskowcu Juan Carlos I. Są to samoloty już wyeksploatowane i wymagające zastąpienia. Jedynym dostępnym na rynku samolotem mogącym je zastąpić w roli myśliwców pokładowych jest F-35B. Jednak rząd hiszpański jest do tego pomysłu nastawiony co najmniej sceptycznie.

Hiszpański samolot wielozadaniowy AV-8B Harrier
Hiszpański samolot wielozadaniowy AV-8B Harrier © Maciej Hypś | Maciej Hypś

Hiszpania się zastanawia

Tamtejsze ministerstwo obrony odłożyło zakup F-35 na czas nieokreślony. Myśliwiec został określony jako niekompatybilny z hiszpańskimi planami wydatków zbrojeniowych, w których priorytetowe miejsce będą zajmowały produkty europejskie: Eurofighter i FCAS. W ostatnich latach Hiszpania podpisała dwie umowy na dostawę łącznie 45 Eurofighterów, które zastąpią myśliwce F/A-18C/D Hornet. Kraj ten jest również uczestnikiem niemiecko-francusko-hiszpańskiego programu stworzenia nowego myśliwca 6. generacji FCAS. Program ten jest postrzegany jako kluczowy dla hiszpańskiego przemysłu lotniczego, a zakup F-35 mógłby poskutkować obcięciem funduszy na FCAS, co wpłynęłoby na ograniczenie roli Hiszpanii w tym programie.

Osobnym zagadnieniem wpływającym na rezygnację z F-35 jest niechęć hiszpańskiego rządu do obecnej polityki amerykańskiej. W czasie niedawnego szczytu NATO Donald Trump krytykował Hiszpanię za zbyt małe wydatki na obronność. Podczas gdy większość państw NATO zgodziła się, że wydatki na obronność należy podnieść do 5% PKB, Hiszpania nie zamierza się do tego dostosowywać. Premier Pedro Sanchez powiedział, że szanuje decyzje pozostałych państw, ale jego rząd będzie wydawał na obronność tylko 2,1% PKB. Wyższe wydatki byłyby nie do pogodzenia z możliwościami hiszpańskiej gospodarki i wydatkami socjalnymi.

  • Hiszpanie stawiają na europejski przemysł obronny i samoloty Eurofighter
  • W ostatnich latach Hiszpania zamówiła 45 Eurofighterów
[1/2] Hiszpanie stawiają na europejski przemysł obronny i samoloty Eurofighter Źródło zdjęć: Maciej Hypś | Maciej Hypś

Rozterki innych państw

Hiszpania to nie jedyne państwo mające wątpliwości co do F-35. Kolejnym jest Szwajcaria, która już podpisała kontrakt na 36 F-35A. Szwajcarzy przeznaczyli na ten cel 6 mld dolarów, ale teraz okazuje się, że dostawa samolotów może kosztować nawet 1,6 mld dolarów więcej. W związku z tym pojawiają się oskarżenia o nieuczciwość przy przedstawianiu oferty skierowane w kierunku rządu amerykańskiego i Lockheeda. Szwajcarzy zastanawiają się nad anulowaniem kontraktu. Na razie postawili na negocjacje z Departamentem Obrony, ale ich rezultat jest niepewny.

Także Portugalia zastanawia się co zrobić w sprawie F-35. Kraj ten deklarował chęć zakupu tych myśliwców, ale sprawy się skomplikowały po rozpoczęciu drugiej kadencji Donalda Trupa. Po jego wypowiedziach odnośnie aneksji Kanady i Grenlandii władze Portugali zaczęły mieć wątpliwości, co do tego czy będą mogły w przyszłości polegać na Amerykanach i czy warto kupować ich uzbrojenie. Portugalski minister obrony zapowiedział konieczność ponownego przeanalizowania dostępnych na rynku opcji ze szczególnym uwzględnieniem maszyn produkowanych w Europie. Są to Eurofighter, Rafale i Gripen.

Wybrane dla Ciebie

Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Nie chcą Leopardów 2. Sąsiad Polski stawia na lekkie czołgi
Ukraińscy snajperzy z nową bronią. Pomoc Amerykanów ma drugie dno
Ukraińscy snajperzy z nową bronią. Pomoc Amerykanów ma drugie dno
Berlin zdecydował. Nowa fabryka amunicji poza granicami kraju
Berlin zdecydował. Nowa fabryka amunicji poza granicami kraju
Amerykanie wydali zgodę. Tym będą strzelać niemieckie F-35A
Amerykanie wydali zgodę. Tym będą strzelać niemieckie F-35A
Dotarły. Nowe wyrzutnie rakietowe w polskiej armii
Dotarły. Nowe wyrzutnie rakietowe w polskiej armii
Potężne pociski. Zełenski poprosił Trumpa o dostawy
Potężne pociski. Zełenski poprosił Trumpa o dostawy
Ochotnicza Brygada "Chartija" z nowym sprzętem. Jest to koszmar Rosjan
Ochotnicza Brygada "Chartija" z nowym sprzętem. Jest to koszmar Rosjan
Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Infinite Machine P1. "Cybertruck wśród skuterów" wkrótce na drogach
Infinite Machine P1. "Cybertruck wśród skuterów" wkrótce na drogach
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS
Mocarstwo zdecydowało. Koniec rosyjskich myśliwców MiG-21 w ich armii
Mocarstwo zdecydowało. Koniec rosyjskich myśliwców MiG-21 w ich armii