Polacy z nowymi kompetencjami na FA-50

W końcówce 2023 r. zakończyły się dostawy z Korei Południowej do Polski pierwszej transzy 12 samolotów szkolno-bojowych FA-50. Kilkanaście dni później ogłoszono ważną informację stawiającą Polskę w uprzywilejowanym gronie zaledwie kilku państw świata, które mogą się pochwalić kluczowymi kompetencjami w obsłudze tych samolotów.

Siły Powietrzne RP zamówiły 48 samolotów FA-50Siły Powietrzne RP zamówiły 48 samolotów FA-50
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Południowokoreańska rządowa agencja zajmująca się pozyskiwaniem i eksportem uzbrojenia DAPA poinformowała, że Korea Południowa i Polska będą wzajemnie uznawały wydawane przez oba państwa certyfikaty zdolności do lotu dla poszczególnych egzemplarzy samolotów FA-50. Wśród innych państw, które wzajemnie uznają takie certyfikaty z Koreą Południową są Australia, Francja, Hiszpania i USA.

Polska jest pierwszym europejskim użytkownikiem FA-50
Polska jest pierwszym europejskim użytkownikiem FA-50 © Licencjodawca

Porozumienie o wzajemnym uznawaniu certyfikatów zdolności do lotu zostało poprzedzone inspekcjami komisji obu państw w kraju partnerskim. Specjaliści sprawdzali poziom obsługi technicznej, rygorystyczne przestrzeganie procedur i instrukcji postępowania oraz kwalifikacje personelu technicznego. Podpisanie takiego porozumienia jest dowodem najwyższego zaufania z obu stron wobec instytucji partnera i pracujących tam ludzi.

Zawarcie porozumienia może być dla Koreańczyków kolejnym krokiem w kierunku zdobycia nowych klientów w Europie. Wcześniej, w październiku 2023 r., Korea Aerospace Industries otworzyło w Warszawie swoje biuro na region Europy Środkowej. Ma ono nie tylko pomagać w sprawnej realizacji polskiego zamówienia na FA-50, ale również wspierać działania firmy w poszukiwaniu nowych klientów na ten samolot.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Test łącza światłowodowego Play 5 Gbps

Ponadto w grudniu zawarto porozumienie pomiędzy koreańskim producentem samolotu, a Wojskowym Zakładami Lotniczymi Nr 2 w Bydgoszczy na temat określenia obszarów przyszłej współpracy między oboma przedsiębiorstwami. Docelowo WZL Nr 2 mają być głównym punktem wsparcia logistycznego dla FA-50 użytkowanych przez Siły Powietrzne RP. Utworzenie w Bydgoszczy centrum serwisowego pozwoli na prowadzenie napraw, remontów czy modernizacji samolotów bez potrzeby ich każdorazowego wysyłania do Korei Południowej. Tak głęboka współpraca mogłaby w przyszłości zaowocować przyłączeniem się Polski do programu budowy myśliwca KF-21 Boramae.

FA-50PL będą mogły przenosić m.in. pociski AMRAAM i zasobniki celownicze Sniper
FA-50PL będą mogły przenosić m.in. pociski AMRAAM i zasobniki celownicze Sniper © Licencjodawca

Wszystkie te kroki mogą służyć nie tylko realizacji umów z Polską, ale również utworzenia w naszym kraju regionalnego centrum serwisowego dla wszystkich ewentualnych klientów z Europy. Znacznie obniżyłoby to koszty logistyczne znosząc konieczność latania samolotami na serwis na drugi koniec świata. Wśród potencjalnych klientów na FA-50 w naszej części świata wymieniało się Bułgarię, Słowację czy Rumunię. Co prawda wszystkie te państwa zamówiły w ostatnim czasie F-16, a Rumunia chce pozyskać również F-35, to można sobie wyobrazić, że wzorem Polski zdecydowałyby się na połączenie drogich zaawanasowanych wielozadaniowych samolotów bojowych z maszynami tańszymi.

Polska ma szansę stać się regionalnym centrum serwisowym samolotów FA-50
Polska ma szansę stać się regionalnym centrum serwisowym samolotów FA-50 © Licencjodawca

Polska zamówiła we wrześniu 2022 r. 48 FA-50. Pierwszych 12 egzemplarzy samolotów zostało już dostarczonych w seryjnej konfiguracji jak dla sił powietrznych Korei Południowej. Jest to doraźne rozwiązanie mające szybko zwiększyć potencjał polskiego lotnictwa w związku z wycofaniem i przekazaniem Ukrainie części MiGów-29. Kolejnych 36 egzemplarzy zostanie zbudowanych w wersji FA-50PL o zwiększonych możliwościach bojowych. Będą między innymi wyposażone w radar AESA PhantomStrike, celowniki nahełmowe Thales Scorpion i będą mogły przenosić pociski powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM. Po zakończeniu dostaw FA-50PL do tego nowocześniejszego wariantu zostaną doprowadzone także starsze samoloty.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Grzyb, który kontroluje ciała. Zamienia mrówki w zombie
Grzyb, który kontroluje ciała. Zamienia mrówki w zombie
Rosjanie chwalą "nową" rakietę. Pamięta tragedię WTC
Rosjanie chwalą "nową" rakietę. Pamięta tragedię WTC
Nowe badania zmieniają ich obraz. Co naprawdę jedli neandertalczycy?
Nowe badania zmieniają ich obraz. Co naprawdę jedli neandertalczycy?
"Latająca bomba" Hitlera. To prekursor dronów-samobójców
"Latająca bomba" Hitlera. To prekursor dronów-samobójców
Niemiec o wojnie w Ukrainie. "Będę walczyć do końca"
Niemiec o wojnie w Ukrainie. "Będę walczyć do końca"
Chińczycy będą chronić swoje jednostki. Pokazali czym
Chińczycy będą chronić swoje jednostki. Pokazali czym
Eksperci ostrzegają: USA z lukami w obronie. Wskazali słaby punkt
Eksperci ostrzegają: USA z lukami w obronie. Wskazali słaby punkt
Odmawiają Izraelowi. Wydadzą pieniądze inaczej
Odmawiają Izraelowi. Wydadzą pieniądze inaczej
Polują na ukraińskie drony. Chcą zrobić nieskuteczną broń skuteczną
Polują na ukraińskie drony. Chcą zrobić nieskuteczną broń skuteczną
Rosjanie użyli nowych bomb. Zostały one znacząco zmodyfikowane
Rosjanie użyli nowych bomb. Zostały one znacząco zmodyfikowane
Ta bakteria "udaje martwą". NASA przypadkiem wysłała ją na Marsa
Ta bakteria "udaje martwą". NASA przypadkiem wysłała ją na Marsa
Wsparcie dla Talibów. Przychodzi od sojusznika Putina
Wsparcie dla Talibów. Przychodzi od sojusznika Putina
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇