Polacy z nowymi kompetencjami na FA‑50

W końcówce 2023 r. zakończyły się dostawy z Korei Południowej do Polski pierwszej transzy 12 samolotów szkolno-bojowych FA-50. Kilkanaście dni później ogłoszono ważną informację stawiającą Polskę w uprzywilejowanym gronie zaledwie kilku państw świata, które mogą się pochwalić kluczowymi kompetencjami w obsłudze tych samolotów.

Siły Powietrzne RP zamówiły 48 samolotów FA-50
Siły Powietrzne RP zamówiły 48 samolotów FA-50
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

15.01.2024 08:41

Południowokoreańska rządowa agencja zajmująca się pozyskiwaniem i eksportem uzbrojenia DAPA poinformowała, że Korea Południowa i Polska będą wzajemnie uznawały wydawane przez oba państwa certyfikaty zdolności do lotu dla poszczególnych egzemplarzy samolotów FA-50. Wśród innych państw, które wzajemnie uznają takie certyfikaty z Koreą Południową są Australia, Francja, Hiszpania i USA.

Polska jest pierwszym europejskim użytkownikiem FA-50
Polska jest pierwszym europejskim użytkownikiem FA-50© Licencjodawca

Porozumienie o wzajemnym uznawaniu certyfikatów zdolności do lotu zostało poprzedzone inspekcjami komisji obu państw w kraju partnerskim. Specjaliści sprawdzali poziom obsługi technicznej, rygorystyczne przestrzeganie procedur i instrukcji postępowania oraz kwalifikacje personelu technicznego. Podpisanie takiego porozumienia jest dowodem najwyższego zaufania z obu stron wobec instytucji partnera i pracujących tam ludzi.

Zawarcie porozumienia może być dla Koreańczyków kolejnym krokiem w kierunku zdobycia nowych klientów w Europie. Wcześniej, w październiku 2023 r., Korea Aerospace Industries otworzyło w Warszawie swoje biuro na region Europy Środkowej. Ma ono nie tylko pomagać w sprawnej realizacji polskiego zamówienia na FA-50, ale również wspierać działania firmy w poszukiwaniu nowych klientów na ten samolot.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ponadto w grudniu zawarto porozumienie pomiędzy koreańskim producentem samolotu, a Wojskowym Zakładami Lotniczymi Nr 2 w Bydgoszczy na temat określenia obszarów przyszłej współpracy między oboma przedsiębiorstwami. Docelowo WZL Nr 2 mają być głównym punktem wsparcia logistycznego dla FA-50 użytkowanych przez Siły Powietrzne RP. Utworzenie w Bydgoszczy centrum serwisowego pozwoli na prowadzenie napraw, remontów czy modernizacji samolotów bez potrzeby ich każdorazowego wysyłania do Korei Południowej. Tak głęboka współpraca mogłaby w przyszłości zaowocować przyłączeniem się Polski do programu budowy myśliwca KF-21 Boramae.

FA-50PL będą mogły przenosić m.in. pociski AMRAAM i zasobniki celownicze Sniper
FA-50PL będą mogły przenosić m.in. pociski AMRAAM i zasobniki celownicze Sniper© Licencjodawca

Wszystkie te kroki mogą służyć nie tylko realizacji umów z Polską, ale również utworzenia w naszym kraju regionalnego centrum serwisowego dla wszystkich ewentualnych klientów z Europy. Znacznie obniżyłoby to koszty logistyczne znosząc konieczność latania samolotami na serwis na drugi koniec świata. Wśród potencjalnych klientów na FA-50 w naszej części świata wymieniało się Bułgarię, Słowację czy Rumunię. Co prawda wszystkie te państwa zamówiły w ostatnim czasie F-16, a Rumunia chce pozyskać również F-35, to można sobie wyobrazić, że wzorem Polski zdecydowałyby się na połączenie drogich zaawanasowanych wielozadaniowych samolotów bojowych z maszynami tańszymi.

Polska ma szansę stać się regionalnym centrum serwisowym samolotów FA-50
Polska ma szansę stać się regionalnym centrum serwisowym samolotów FA-50© Licencjodawca

Polska zamówiła we wrześniu 2022 r. 48 FA-50. Pierwszych 12 egzemplarzy samolotów zostało już dostarczonych w seryjnej konfiguracji jak dla sił powietrznych Korei Południowej. Jest to doraźne rozwiązanie mające szybko zwiększyć potencjał polskiego lotnictwa w związku z wycofaniem i przekazaniem Ukrainie części MiGów-29. Kolejnych 36 egzemplarzy zostanie zbudowanych w wersji FA-50PL o zwiększonych możliwościach bojowych. Będą między innymi wyposażone w radar AESA PhantomStrike, celowniki nahełmowe Thales Scorpion i będą mogły przenosić pociski powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM. Po zakończeniu dostaw FA-50PL do tego nowocześniejszego wariantu zostaną doprowadzone także starsze samoloty.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (15)