Polacy z nowymi kompetencjami na FA-50

W końcówce 2023 r. zakończyły się dostawy z Korei Południowej do Polski pierwszej transzy 12 samolotów szkolno-bojowych FA-50. Kilkanaście dni później ogłoszono ważną informację stawiającą Polskę w uprzywilejowanym gronie zaledwie kilku państw świata, które mogą się pochwalić kluczowymi kompetencjami w obsłudze tych samolotów.

Siły Powietrzne RP zamówiły 48 samolotów FA-50Siły Powietrzne RP zamówiły 48 samolotów FA-50
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Południowokoreańska rządowa agencja zajmująca się pozyskiwaniem i eksportem uzbrojenia DAPA poinformowała, że Korea Południowa i Polska będą wzajemnie uznawały wydawane przez oba państwa certyfikaty zdolności do lotu dla poszczególnych egzemplarzy samolotów FA-50. Wśród innych państw, które wzajemnie uznają takie certyfikaty z Koreą Południową są Australia, Francja, Hiszpania i USA.

Polska jest pierwszym europejskim użytkownikiem FA-50
Polska jest pierwszym europejskim użytkownikiem FA-50 © Licencjodawca

Porozumienie o wzajemnym uznawaniu certyfikatów zdolności do lotu zostało poprzedzone inspekcjami komisji obu państw w kraju partnerskim. Specjaliści sprawdzali poziom obsługi technicznej, rygorystyczne przestrzeganie procedur i instrukcji postępowania oraz kwalifikacje personelu technicznego. Podpisanie takiego porozumienia jest dowodem najwyższego zaufania z obu stron wobec instytucji partnera i pracujących tam ludzi.

Zawarcie porozumienia może być dla Koreańczyków kolejnym krokiem w kierunku zdobycia nowych klientów w Europie. Wcześniej, w październiku 2023 r., Korea Aerospace Industries otworzyło w Warszawie swoje biuro na region Europy Środkowej. Ma ono nie tylko pomagać w sprawnej realizacji polskiego zamówienia na FA-50, ale również wspierać działania firmy w poszukiwaniu nowych klientów na ten samolot.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Test łącza światłowodowego Play 5 Gbps

Ponadto w grudniu zawarto porozumienie pomiędzy koreańskim producentem samolotu, a Wojskowym Zakładami Lotniczymi Nr 2 w Bydgoszczy na temat określenia obszarów przyszłej współpracy między oboma przedsiębiorstwami. Docelowo WZL Nr 2 mają być głównym punktem wsparcia logistycznego dla FA-50 użytkowanych przez Siły Powietrzne RP. Utworzenie w Bydgoszczy centrum serwisowego pozwoli na prowadzenie napraw, remontów czy modernizacji samolotów bez potrzeby ich każdorazowego wysyłania do Korei Południowej. Tak głęboka współpraca mogłaby w przyszłości zaowocować przyłączeniem się Polski do programu budowy myśliwca KF-21 Boramae.

FA-50PL będą mogły przenosić m.in. pociski AMRAAM i zasobniki celownicze Sniper
FA-50PL będą mogły przenosić m.in. pociski AMRAAM i zasobniki celownicze Sniper © Licencjodawca

Wszystkie te kroki mogą służyć nie tylko realizacji umów z Polską, ale również utworzenia w naszym kraju regionalnego centrum serwisowego dla wszystkich ewentualnych klientów z Europy. Znacznie obniżyłoby to koszty logistyczne znosząc konieczność latania samolotami na serwis na drugi koniec świata. Wśród potencjalnych klientów na FA-50 w naszej części świata wymieniało się Bułgarię, Słowację czy Rumunię. Co prawda wszystkie te państwa zamówiły w ostatnim czasie F-16, a Rumunia chce pozyskać również F-35, to można sobie wyobrazić, że wzorem Polski zdecydowałyby się na połączenie drogich zaawanasowanych wielozadaniowych samolotów bojowych z maszynami tańszymi.

Polska ma szansę stać się regionalnym centrum serwisowym samolotów FA-50
Polska ma szansę stać się regionalnym centrum serwisowym samolotów FA-50 © Licencjodawca

Polska zamówiła we wrześniu 2022 r. 48 FA-50. Pierwszych 12 egzemplarzy samolotów zostało już dostarczonych w seryjnej konfiguracji jak dla sił powietrznych Korei Południowej. Jest to doraźne rozwiązanie mające szybko zwiększyć potencjał polskiego lotnictwa w związku z wycofaniem i przekazaniem Ukrainie części MiGów-29. Kolejnych 36 egzemplarzy zostanie zbudowanych w wersji FA-50PL o zwiększonych możliwościach bojowych. Będą między innymi wyposażone w radar AESA PhantomStrike, celowniki nahełmowe Thales Scorpion i będą mogły przenosić pociski powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM. Po zakończeniu dostaw FA-50PL do tego nowocześniejszego wariantu zostaną doprowadzone także starsze samoloty.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Akeron MBT 120. Kierowana broń dalekiego zasięgu dla czołgów
Akeron MBT 120. Kierowana broń dalekiego zasięgu dla czołgów
Rewolucyjny system ISR Cell od ICEYE. Dostęp do danych w ciągu minut
Rewolucyjny system ISR Cell od ICEYE. Dostęp do danych w ciągu minut
To może być ślad życia na Marsie. NASA potwierdza odkrycie szczególnych minerałów
To może być ślad życia na Marsie. NASA potwierdza odkrycie szczególnych minerałów
Idealny bat na rosyjskie drony. Tej broni potrzebują polskie F-16
Idealny bat na rosyjskie drony. Tej broni potrzebują polskie F-16
Rosja ulepsza rakiety. Iskandery zyskały nowe czujniki
Rosja ulepsza rakiety. Iskandery zyskały nowe czujniki
Najpotężniejszy laser w USA z rekordową mocą. To niebywałe osiągnięcie
Najpotężniejszy laser w USA z rekordową mocą. To niebywałe osiągnięcie
Aerostaty Barbara dla Polski. Incydent z dronami pokazał, jak bardzo są potrzebne
Aerostaty Barbara dla Polski. Incydent z dronami pokazał, jak bardzo są potrzebne
Pojawiły się nad Polską. To gigantyczne maszyny z USA
Pojawiły się nad Polską. To gigantyczne maszyny z USA
Tym zwalczano rosyjskie drony. Jest oficjalne potwierdzenie
Tym zwalczano rosyjskie drony. Jest oficjalne potwierdzenie
Odkryli skarby z bitwy morskiej. Hełm Montefortino u wybrzeży Sycylii
Odkryli skarby z bitwy morskiej. Hełm Montefortino u wybrzeży Sycylii
Rosyjskie drony nad Polską. Tym były zwalczane
Rosyjskie drony nad Polską. Tym były zwalczane
Potrzebują modernizacji. Ukrainiec o tamtejszej obronie powietrznej
Potrzebują modernizacji. Ukrainiec o tamtejszej obronie powietrznej