Brytyjskie myśliwce będą jeszcze nowocześniejsze

Chociaż Europejskie państwa zaangażowane w powstanie myśliwca Eurofighter Typhoon pracują już nad myśliwcami nowej generacji, to nie ustają w rozwijaniu samolotu będącego cały czas w produkcji. Dzięki temu Eurofightery będą równorzędnym przeciwnikiem dla wrogich samolotów przez kolejnych kilkadziesiąt lat, a ponadto najnowsze technologie opracowywane dla Eurofighterów znajdą zastosowanie również w myśliwcach kolejnej generacji.

Myśliwce Typhoon stanową podstawę lotnictwa bojowego brytyjskich sił powietrznych.Myśliwce Typhoon stanową podstawę lotnictwa bojowego brytyjskich sił powietrznych.
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Koncern BAE Systems będący głównym podmiotem odpowiedzialnym za produkcję i serwisowanie myśliwców Typhoon w Wielkiej Brytanii, a także dostawcą komponentów dla myśliwców tego typu produkowanych dla innych użytkowników, poinformował, że myśliwce zostaną wyposażone w wielofunkcyjne wielkoformatowe ekrany dotykowe produkowane przez Collins Aerospace. Pojedynczy ekran dotykowy o wymiarach 12 x 21 cali wyświetlający obraz w ultrawysokiej rozdzielczości zastąpi obecne trzy ekrany wielofunkcyjne o wymiarach 8 x 6 cali.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dzięki nowym ekranom polepszy się świadomość sytuacyjna pilotów, którzy będą dostawali wszystkie niezbędne informacje na jednym ekranie. Będą na nim konsolidowane dane z sensorów pokładowych jak radar czy zasobniki celownicze, dane pilotażowe, a także informacje taktyczne pozyskiwane z innych źródeł, na przykład z samolotów wczesnego ostrzegania lub dronów.

Nowe ekrany znajdą się na wyposażeniu samolotów nowych, dopiero opuszczających fabrykę jak i mogą być elementem modernizacji starszych Typhoonów Tranche 3. Nowe Typhoony Tranche 4 są zamawiane przez Hiszpanię i Niemcy, a oferowane są również między innymi Włochom i Polsce. Natomiast modernizacja Typhoonów Tranche 3 może być atrakcyjną opcją dla Wielkiej Brytanii, która nie zamawia już nowych myśliwców tego typu, ale zamierza je utrzymywać w służbie aż do rozpoczęcia dostaw myśliwca nowej generacji. Zastosowanie nowego ekranu zwiększy ich możliwości bojowe, a jednocześnie pozwoli zapoznać się w praktyce z technologiami, które znajdą zastosowanie w nowym myśliwcu.

Hełmy Striker II dla Royal Air Force

Drugą nowością ze świata Eurofightera jest podpisanie umowy na dostawy hełmów Striker II dla pilotów Eurofighterów służących w brytyjskich siłach powietrznych. Nowy hełm ma dodatkowo zwiększyć świadomość sytuacyjną pilotów i dać im przewagę, szczególnie w czasie manewrowej walki powietrznej.

Hełm, ciągle będący jeszcze w fazie rozwoju, łączy w sobie funkcje wyświetlacza przeziernego, celownika i noktowizora. Wszystkie niezbędne informacje są wyświetlane na wizjerze hełmu, więc pilot ma je przed oczami niezależnie w którą stronę jest zwrócona jego głowa. Przykładowo pozwala to na ciągłą obserwację celu w czasie walki powietrznej bez potrzeby wzrokowego kontrolowania tablicy przyrządów czy radaru. Obrazy i dane ze wszystkich sensorów są cały czas wyświetlane przed oczami pilota. Co więcej poszczególne rodzaje obiektów są wyświetlane w różnych kolorach, co pozwala na łatwe odróżnienie sojuszników od przeciwników. Dodatkowo na wizjerze mogą być wyświetlane obrazy wideo z zasobników celowniczych, innych sensorów, a nawet obrazy przesyłane przez łącze danych z innych źródeł.

  • Symulator kokpitu Eurofightera z nowym wyświetlaczem wielkoformatowym
  • Myśliwiec Eurofighter Typhoon Royal Air Force
  • Hełm pilota Striker II.
  • Nowe wyposażenie mogą otrzymać zarówno samoloty nowe jak i używane.
  • Myśliwce Typhoon stanową podstawę lotnictwa bojowego brytyjskich sił powietrznych.
[1/5] Symulator kokpitu Eurofightera z nowym wyświetlaczem wielkoformatowym Źródło zdjęć: Licencjodawca |

Każdy hełm Striker II jest produkowany pod konkretnego pilota. Proces produkcji rozpoczyna się od wykonania trójwymiarowego skanu głowy danego pilota. Dzięki temu hełm jest idealnie dopasowany i wyważony, co znacząco zmniejsza obciążenia dla karku w czasie wielogodzinnych misji i wykonywania ostrych manewrów z przeciążeniami do 9g. Hełm waży około 2 kg. Co istotne w hełmie jest zintegrowany system widzenia nocnego. W starszych hełmach konieczne było przyczepianie osobnych noktowizorów co zwiększało masę hełmu i zawężało pole widzenia.

Hełm jest gotowy do użycia w momencie włożenia na głowę. Jego wprowadzenie do użycia nie wymaga wprowadzania żadnych zmian w samolocie. Dla pilotów dodatkową wygodą jest zlikwidowanie przyłącza elektrycznego wysokiego napięcia, które było konieczne w hełmach poprzedniej generacji, ponieważ w nich obraz był generowany za pomocą kineskopów projekcyjnych.

Autor: Maciej Hypś

Wybrane dla Ciebie

Trąba powietrzna w Polsce. Zauważono ją na Śląsku [WIDEO]
Trąba powietrzna w Polsce. Zauważono ją na Śląsku [WIDEO]
U nich też spadają drony. Kraj NATO zapowiada reakcję
U nich też spadają drony. Kraj NATO zapowiada reakcję
Rosjanie celowali w kluczowy budynek. Ukraińców uratowała "rosyjska jakość"
Rosjanie celowali w kluczowy budynek. Ukraińców uratowała "rosyjska jakość"
Kula ognia na niebie. Nagrania i zdjęcia z Hiszpanii
Kula ognia na niebie. Nagrania i zdjęcia z Hiszpanii
Warmate to za mało. Polski potentat pokazał drony do zadań specjalnych
Warmate to za mało. Polski potentat pokazał drony do zadań specjalnych
"Nie chcemy skończyć jak w Kijowie". Amerykański generał o armii USA
"Nie chcemy skończyć jak w Kijowie". Amerykański generał o armii USA
Ukraińcy piszą o Polsce. "Dlaczego nie reagują na rosyjskie drony?"
Ukraińcy piszą o Polsce. "Dlaczego nie reagują na rosyjskie drony?"
Drony FPV dla Wojska Polskiego. Bazują na doświadczeniach Ukraińców
Drony FPV dla Wojska Polskiego. Bazują na doświadczeniach Ukraińców
Przelatywał nad Wisłą. Dostrzegł nietypowy obiekt
Przelatywał nad Wisłą. Dostrzegł nietypowy obiekt
Powstanie pierwszy w Polsce magazyn energii. Oparty na sile grawitacji
Powstanie pierwszy w Polsce magazyn energii. Oparty na sile grawitacji
Amerykanie kuszą Polskę. Mają dla nas ofertę
Amerykanie kuszą Polskę. Mają dla nas ofertę
Zanurkował w Bałtyku. Sam nie wierzył, że napotka tam U-boota
Zanurkował w Bałtyku. Sam nie wierzył, że napotka tam U-boota