Francja otrzymała pierwszy myśliwiec Rafale F4.1. Oferuje skokowy wzrost możliwości
Francuskie lotnictwo wojskowe (Armée de l'Air et de l'Espace) otrzymało pierwszy egzemplarz samolotu wielozadaniowego Rafale w wersji F4.1. Wyjaśniamy, co ten nowy wariant potrafi.
10.03.2023 12:52
Francja niedawno zdecydowała się zamówić 42 myśliwce Rafale, które zastąpią te odsprzedane Chorwacji oraz pozwolą na całkowite wycofanie ze służby starszych myśliwców Mirage 2000. Nowe maszyny będą już dostarczane w najnowszej odmianie F4.1, której pierwszy egzemplarz dopiero co został dostarczony.
Rafale F4.1 trafi w ręce pilotów z 30. Skrzydła Myśliwskiego, którzy będą na nim przeprowadzać testy kwalifikacyjne. Pierwsze będą miały za zadanie dopuścić maszynę do misji szkoleniowych, a następnie celem będzie kolejno, osiągniecie wstępnej i całkowitej gotowości operacyjnej do 2024 roku.
Rafale F4.1 - nowe możliwości dla Armée de l'Air et de l'Espace
Nowy wariant był opracowywany na mocy umowy z 2019 roku o wartości 2 mld euro i ma być w przyszłości zoptymalizowany do współpracy z powstającym w ramach programu FCAS europejskim myśliwcem szóstej generacji.
W stosunku to poprzednich wersji znacznie miały zostać poprawione możliwości łączności satelitarnej i poprzez dedykowane kanały komunikacyjne. Zmiany też objęły dodanie nowych funkcji do radaru RBE2 typu AESA i systemu samoobrony SPECTRA, zastosowanie ulepszonych komponentów do FSO zawierającego poza kamerą dzienną o wysokiej rozdzielczości także system IRST oraz implementację wyświetlacza nahełmowego Scorpion z technologią rozszerzonej rzeczywistości.
Rafale F4
Do tego należy dodać poprawienie możliwości zasobników celowniczo-obserwacyjnych TALIOS oraz integrację z pociskami MICA-NG i kierowanymi bombami BANG 1000 (dawniej AASM 1000). Są to moduły doczepiane do niekierowanych bomb Mk84 o masie 1 tony tak samo jak ma to miejsce w bardziej znanych zestawach JDAM.
Na koniec warto też wspomnieć, samoloty Rafale w wersji F4.1 będą też dysponować ulepszonym scyfryzowanym systemem diagnostycznym znacząco ułatwiającym utrzymanie samolotów w gotowości operacyjnej przy mniejszym nakładzie pracy obsługi naziemnej.
Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski