Rosjanie stracili śmigłowiec Mi‑24. Mówi się o przypadkowym zestrzeleniu

Rosyjskie Ministerstwo Obrony poinformowało o katastrofie ciężkiego śmigłowca bojowego Mi-24. Oficjalnie mówi się o awarii sprzętu lotniczego, ale niektóre źródła sugerują przypadkowe zestrzelenie maszyny przez rosyjskie systemy obrony powietrznej.

Mi-24; zdjęcie ilustracyjne
Mi-24; zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Igor Dvurekov
Paweł Maziarz

O sprawie informuje agencja RIA Nowosti, która przekazuje informacje rosyjskiego Ministerstwa Obrony. Do wypadku miało dojść o godz. 6 rano czasu moskiewskiego, a za oficjalną przyczynę katastrofy podaje się awarię maszyny.

"Podczas wykonywania regularnego lotu nad Morzem Czarnym w pobliżu zachodniego wybrzeża Republiki Krymu rozbił się śmigłowiec Mi-24. Wstępną przyczyną katastrofy była awaria samolotu" – czytamy w oświadczeniu rosyjskiego Ministerstwa Obrony.

Ministerstwo Obrony poinformowało, że na miejscu katastrofy pracuje misja poszukiwawczo-ratownicza. Nie wskazano, czy odnaleziono pilotów śmigłowca, czy zostali oni uznani za zmarłych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Awaria maszyny czy wpadka?

Niektóre źródła sugerują, że wersja zdarzeń podawana przez rosyjski MON jest nieprawdziwa.

Na telegramie pojawiły się doniesienia, jakoby maszyna została zestrzelona przez rosyjskie systemy obrony powietrznej. Na ten moment nie potwierdzono informacji.

Warto dodać, że niedawno rosyjskie siły powietrzne zostały uszczuplone o śmigłowiec Ka-27. Maszyna została strącona przez Ukraińców.

Śmigłowiec Mi-24

Śmigłowce Mi-24 zostały zaprojektowane i wyprodukowane w ZSRR. Maszyny miały stanowić odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na śmigłowce o dużej manewrowości, prędkości i efektywności w walce z czołgami. Ich specyfikacja i wytrzymałość sprawiły, że zyskały miano "niezniszczalnych".

Śmigłowce są w stanie poruszać się z maksymalną prędkością do 335 km/h. Ich masa własna wynosi 8340 kg, a masa startowa oscyluje w granicach 11 100-11 500 kg. Kluczowym elementem konstrukcji jest opancerzony kadłub, który chroni załogę przed ostrzałem pociskami kalibru do 12,7 mm. Wewnątrz kadłuba znajduje się dodatkowo tytanowa "wanna", która zwiększa bezpieczeństwo załogi. Elementy układu napędowego również zostały opancerzone.

Podstawowym uzbrojeniem tych maszyn jest czterolufowy, obrotowy karabin maszynowy 9A624 kalibru 12,7 mm, który posiada zapas 1470 naboi. Polska posiada wariant Mi-24D, który został dostosowany do przenoszenia przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M17P Skorpion-P (system 9K8 Falanga-W). Nowocześniejszy wariant, Mi-24W, jest zdolny do przenoszenia kierowanych pocisków przeciwpancernych 9M114 Kokon, które są częścią systemu 9K114 Szturm-W.

Paweł Maziarz, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie