Rosjanie latają Su‑30SM pomimo sankcji. Mocarstwo wreszcie zareagowało

Francja zwróciła się do Indii z formalną prośbą o zablokowanie eksportu podzespołów do Su-30SM, które przez Kazachstan trafiają do Rosji. W ten sposób omijane są zachodnie sankcje, które w zamyśle miały uniemożliwić Rosji produkcję i utrzymanie w służbie najbardziej zaawansowanego sprzętu wojskowego.

Su-30SM
Su-30SM
Źródło zdjęć: © X, @front_ukrainian
Mateusz Tomczak

24.10.2024 07:20

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jak informuje ukraiński serwis Militarnyj, jest to pokłosie śledztwa, jakie zostało przeprowadzone przez grupę InformNapalm. W jego toku ustalono, że firmy z Kazachstanu zajmują się naprawami i utrzymaniem rosyjskich samolotów Su-30SM m.in. poprzez wykorzystanie komponentów francuskich firm Thales i Safran.

Produkcja rosyjskich Su-30SM pomimo sankcji

Przedstawiciele obydwu przedsiębiorstw zapewniały media, że nie eksportują swojego sprzętu do Kazachstanu. W związku z tym zaczęto ponownie przyglądać się całej sprawie ustalając, że kluczowy okazuje się wątek Indii. To właśnie z tego kraju firmy z Kazachstanu mają pozyskiwać francuskie komponenty niezbędne dla rosyjskich Su-30SM.

Indie są największym użytkownikiem takich samolotów (posiadają ponad 250 egzemplarzy Su-30MKI) i mają duże doświadczenie dotyczące konserwacji wywodzących się z Rosji maszyn. Dodatkowo wiele tamtejszych firm stało się dużymi graczami na światowym rynku, niektóre z nich są kluczowymi dostawcami komponentów do samolotów z rodziny Su-30. Władze w Delhi otrzymały od rządu francuskiego oficjalną prośbę o zablokowanie eksportu części zamiennych (w tym wyświetlaczy wielofunkcyjnych, systemów nawigacyjnych, wskaźników HUD) do krajów, które mogą później dostarczyć je do Rosji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Indie nie odniosły się jeszcze do francuskiej prośby. Delhi od dłuższego czasu stara się prowadzić politykę łączącą dobre relacje z Rosją oraz z Zachodem. Kraj przede długie lata opierał swoją armię na sprzęcie radzieckim/rosyjskim, ale obecnie zawiera kontrakty zbrojeniowe również z państwami NATO, m.in. właśnie z Francją chociażby przy okazji Dassault Rafale M.

Najnowocześniejszy samolot bojowy Rosji

Su-30SM to najnowocześniejszy samolot bojowy Rosji, który wyróżnia się zasięgiem operacyjnym ok. 3 tys. km oraz możliwością operowania na pułapie do 17,5 tys. m. Mierząca prawie 22 m długości maszyna została przystosowana do niszczenia celów w powietrzu, na lądzie, a także na morzu. Posiada standardowe działko lotnicze, a także aż 12 pylonów na dodatkowe uzbrojenie, które może ważyć do 8 t. Su-30SM może przenosić m.in. pociski R-73, S-8 czy Ch-25, a także bomby kierowane.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski

militarialotnictwosamoloty