Rekord świata. Udało mu się ukończyć Tetrisa

Istnieje od 1984 r. i mimo braku fabuły, wciąż jest popularna na całym świecie. Mowa o Tetrisie – grze, w którą można grać godzinami. Jak się jednak okazuje, można ją ukończyć, co udowodnił 13-letni Willis, gracz posługujący się pseudonimem Blue Scuti.

Tetris - zdjęcie poglądowe
Tetris - zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Norbert Garbarek

03.01.2024 | aktual.: 03.01.2024 19:32

Zacznijmy jednak od początku, a dokładnie 1984 r. Wtedy też Aleksiej Pażytnow wraz ze swoimi współpracownikami stworzył Tetrisa. Grę, która wkrótce stała się popularna na całym świecie, a jej wariacje pojawiały się na każdej dostępnej platformie. Choć początkowo w Tetrisa mogli zagrać posiadacze komputerów IBM, Apple i Commodore 64, dziś tę kultową grę zainstalujemy nawet na zegarkach.

Rozgrywka tej obchodzącej w 2024 r. swoje 40 urodziny gry opiera się na układaniu różnych klocków na niewielkiej planszy (zwanej tetrionem lub matriksem) i kończy się porażką, kiedy w tetrionie nie będzie miejsca na pojawienie się kolejnego klocka. To tylko jeden ze scenariuszy ukończenia gry. Drugi polega na wywołaniu tzw. kill-screena.

Przez lata jednak wydawało się, że człowiek nie jest w stanie dotrzeć do tego poziomu, na którym kill-screen występuje (minimum 155). Było to jednak możliwe dla sztucznej inteligencji, która w 2021 r. udowodniła, że może ukończyć Tetrisa na 237 poziomie. Teraz na kartach historii zapisał się gracz posługujący się pseudonimem Blue Scuti. Udało mu się ukończyć grę na poziomie 157.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

– Kiedy zaczynałem grać w tę grę, nie spodziewałem się, że kiedykolwiek ją zawieszę lub pokonam – mówił rekordzista Tetrisa. Gracz ukończył rozgrywkę na poziomie 157, wywołując wspomniany wcześniej kill-screen. Czym jednak tak właściwie jest wspomniany "ekran śmierci"?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Rekordzista w Tetrisie. Osiągnął 157 poziom

Zaznaczmy najpierw, że wielu graczy uważa, że Tetrisa można uznać za ukończonego po osiągnięciu 29 poziomu. To właśnie wtedy klocki spadają z najwyższą możliwą prędkością – na każdym kolejnym poziomie prędkość nie ulega zmianie. Wspomniany kill-screen jest natomiast sytuacją, w której kod gry jest nieefektywny i "gra przełącza się z czytania instrukcji zapisanych przez programistów na czytanie RAM" – wyjaśnia IFL Science.

Do tej pory wielu graczy zakładało, że krytyczny dla wydajności Tetrisa moment następuje na poziomie 155, jednak – jak pokazuje 13-latek, możliwe jest dotarcie dwa poziomy wyżej.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Zobacz także
Komentarze (2)