Polacy nie ufają wiedzy naukowej. Nie wierzą w zmiany klimatu, tylko część popiera szczepienia

Z analiz wykonanych przez badaczki z Uniwersytetu Łódzkiego wynika, że większość Polaków nie ufa wiedzy naukowej, w szczególności jeśli jej źródłem są koncerny farmaceutyczne – informuje Nauka w Polsce PAP. W przypadku szczepionek i medycyny alternatywnej zdania są podzielone.

Szczepionka. Zdjęcie ilustracyjne
Szczepionka. Zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Pixabay

24.11.2020 | aktual.: 02.03.2022 13:49

Jak pisze PAP, takie wnioski wysnuto "po przeprowadzeniu wśród Polaków badania (w formie konsultacji społecznych projektu Concise) na tematy związane z nauką, dotyczące np. zmian klimatu, szczepionek, żywności GMO i medycyny alternatywnej". W badaniu wzięło udział 100 osób w różnym wieku, o różnym poziomie wykształcenia i pochodzeniu.

Jedna z autorek analizy, prof. UŁ dr hab. Izabeli Warwas, podkreśliła, że Polacy są szczególnie nieufni wobec koncernów farmaceutycznych i ich działalności, ponieważ według nich "w pierwszej kolejności w ich działalności liczą się pieniądze, a nie zdrowie".

Polacy ufają znajomym

Wśród badanych przeważały także osoby nieufające wiedzy naukowej na temat zmian klimatu. W przypadku GMO badani zwracali uwagę, że temat ten jest im mało znany. Natomiast jeśli chodzi o szczepionki i medycynę alternatywną, to jak pisze PAP, "wśród uczestników badania wyodrębniły się dwie przeciwstawne grupy: zagorzałych zwolenników i krytyków".

Zobacz też: Apel 11 tys. naukowców. "Mamy moralny obowiązek"

– Nie było nikogo, kto nie potrafiłby zając stanowiska w sprawie zaufania przekazom na temat szczepionek. W przypadku debaty dotyczącej szczepionek nie ma miejsca na wahania, wątpliwości czy negocjowanie opinii – brzmi fragment raportu badaczek z UŁ. 

Z badania wynika, że Polacy ufają przede wszystkim wiadomościom pochodzącym od ich najbliższego otoczenia – członków rodziny i specjalistów, z którymi mają osobisty kontakt, np. lekarzami rodzinnymi. Ankietowani stwierdzili też, że źródła, z których najczęściej dociera do nich wiedza na tematy naukowe to głównie internet (w tym media społecznościowe) oraz telewizja.

Źródło artykułu:PAP
wiadomościnaukazmiany klimatu
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (50)