Otwarcie linii produkcyjnej AW149 w Polsce

We wtorek 4 czerwca w należących do koncernu Leonardo zakładach PZL-Świdnik odbyła się uroczysta inauguracja linii produkcyjnej śmigłowców wielozadaniowych AW149, które wchodzą do uzbrojenia Wojska Polskiego. Jest to pierwszy od lat nowy model śmigłowca wprowadzony do produkcji w fabryce w Świdniku. Uruchomienie produkcji w Polsce jest elementem realizacji umowy na zakup 32 AW149 zawartej w 2022 r.

Pierwszy AW149 produkowany w Polsce na stanowisku montażowym
Pierwszy AW149 produkowany w Polsce na stanowisku montażowym
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | MACIEJ_HYPS

06.06.2024 | aktual.: 09.06.2024 12:19

Zlokalizowanie produkcji śmigłowców dla Wojska Polskiego w Polsce było jednym z kluczowych wymogów przy podpisywaniu umowy na zakup AW149. Była to strategiczna decyzja resortu obrony mająca na celu zabezpieczenie zarówno bezpieczeństwa narodowego, jak i korzyści przemysłowych. Dzięki lokalnej produkcji Polska zyskuje nie tylko nowoczesne śmigłowce, ale także krajową bazę logistyczną i zaplecze techniczne zlokalizowane blisko wojska. Umowa na zakup śmigłowców obejmuje także integrację wszystkich systemów śmigłowca i przeznaczonego dla niego uzbrojenia oraz przyszłe modernizacje i wsparcie techniczne przez cały cykl użytkowania polskiej floty AW149. Łączna wartość umowy to 8,25 mld zł.

Na pierwszym stanowisku składa się skorupę kabiny i montuje instalacje elektryczne i paliwowe
Na pierwszym stanowisku składa się skorupę kabiny i montuje instalacje elektryczne i paliwowe© Licencjodawca | MACIEJ_HYPS

PZL-Świdnik, realizując swoje zobowiązanie, właśnie uruchomił lokalną produkcję śmigłowców AW149, co wyznacza nową erę technologiczną dla zakładów PZL-Świdnik jak i jego poddostawców. Nowa linia produkcyjna AW149 jest akceleratorem zmian, podobnie jak wiele lat temu posłużyło świdnickim zakładom ustanowienie centrum doskonałości w dziedzinie struktur lotniczych oraz włączenie się do programu AW139. Uruchomienie produkcji wiązało się z olbrzymimi nakładami na inwestycje w budynki, maszyny i wyszkolenie pracowników, które łącznie sięgnęły 150 mln zł.

W odróżnieniu od zrobotyzowanych linii produkcyjnych samochodów, samoloty i śmigłowce montuje się głównie ręcznie
W odróżnieniu od zrobotyzowanych linii produkcyjnych samochodów, samoloty i śmigłowce montuje się głównie ręcznie© Licencjodawca | MACIEJ_HYPS

Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik powiedział: "Ostatni okres był czasem wielomilionowych inwestycji, obejmujących infrastrukturę, sprzęt i obiekty, a szczególnie budynek, w którym obecnie mieści się kompletna linia produkcyjna śmigłowców AW149. Wraz z produkcją AW149 rozpoczyna się nowa era dla świdnickich zakładów – było to dla mnie jasne od samego początku, kiedy zostałem powołany na stanowisko prezesa PZL-Świdnik – potrzebowaliśmy nowej linii do produkcji najnowocześniejszych śmigłowców, aby dalej rozwijać nasze kompetencje, które muszą nadejść wraz z transferem technologii. To, co uzyskaliśmy, zaspokaja również najwyższe potrzeby Sił Zbrojnych RP - śmigłowce AW149 zapewnią Wojskom Lądowym najlepsze możliwe wsparcie bojowe - do czego ta platforma została stworzona."

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Poczynione inwestycje pozwalają produkować do dziesięciu śmigłowców rocznie. Pozwoli to zakończyć dostawy zamówionych AW149 zgodnie z umową do 2029 r., a być może nawet szybciej. W przypadku pojawienia się kolejnych zamówień, a MON zamierza zamówić kolejne śmigłowce jeszcze w tym roku, możliwe jest dalsze zwiększenie tempa produkcji. Nowa linia produkcyjna składa się z trzech stanowisk na linii montażu końcowego i takiej samej liczby stanowisk w hali, gdzie odbywają się prace wykończeniowe i wyposażeniowe oraz przygotowuje się śmigłowiec do testów, oblotu i przekazania klientowi. Na poszczególnych stanowiskach stopniowo montuje się kadłub wraz z wyposażeniem, a następnie dodaje podwozie, silniki, przekładnie, a na końcu fotele, tapicerkę, wirnik główny i wyposażenie specjalistyczne jak belki na uzbrojenie czy wciągarkę.

Kolejne stanowiska montażowe przygotowane do zamontowania kolejnych podzespołów
Kolejne stanowiska montażowe przygotowane do zamontowania kolejnych podzespołów© Licencjodawca | MACIEJ_HYPS

PZL-Świdnik posiada pełne zdolności od projektowych po produkcyjne i serwisowe, ale będąc częścią koncernu Leonardo wykorzystuje też głębię strategiczną, jaką daje europejskie zaplecze – oznacza to między innymi szybkość dostaw i elastyczność w reagowaniu na wymagające terminy realizacji dostaw lub potencjalny scenariusz związany z zagrożeniem militarnym w dzisiejszej sytuacji geopolitycznej.

Gotowy AW149 przygotowany do lotu
Gotowy AW149 przygotowany do lotu© Licencjodawca | MACIEJ_HYPS

Pierwsze AW149 zostały wyprodukowane w Vergiate we Włoszech, gdzie pracownicy PZL-Świdnik przeszli szkolenie na stanowiskach pracy, włączając się w cykl produkcyjny śmigłowców dla polskiego wojska. Pierwsze śmigłowce zostały odebrane przez Wojska Lądowe już po 15 miesiącach od podpisania kontraktu. Obecnie wojsko ma już cztery AW149.

Wojsko Polskie otrzyma 32 śmigłowce AW149
Wojsko Polskie otrzyma 32 śmigłowce AW149© Licencjodawca | MACIEJ_HYPS

Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało umowę na dostawę 32 śmigłowców wielozadaniowych Leonardo AW149 dla Lotnictwa Wojsk Lądowych 1 lipca 2022 r. Są to śmigłowce zaliczane do klasy średniej pod względem masy startowej, która w tym przypadku wynosi 8300 kg. Według informacji ministerstwa śmigłowce będą realizować zadania transportu żołnierzy, wsparcia pododdziałów z powietrza, transportu towarów i zaopatrzenia, a w razie potrzeby również ewakuacji, poszukiwania i ratownictwa.

Śmigłowiec wielozadaniowy AW149
Śmigłowiec wielozadaniowy AW149© Licencjodawca | MACIEJ_HYPS

Prędkość maksymalna śmigłowca wynosi 313 km/h, a przelotowa 287 km/h. Maksymalny zasięg to 958 km, a długotrwałość lotu sięga 4 godz. i 55 minut. W zależności od konfiguracji AW149 może zabrać na pokład do 19 pasażerów. Załogę stanowią dwie osoby, ale podstawowe zadania mogą być realizowane przez jednego pilota. Polskie śmigłowce w zależności od konfiguracji i wykonywanych misji mogą być uzbrojone w karabiny maszynowe montowane w oknach kabiny transportowej, wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych i ppk AGM-114 Hellfire.

Źródło artykułu:konflikty.pl
Zobacz także
Komentarze (19)