Pentagon kazał amerykańskim komercyjnym liniom lotniczym dostarczyć samoloty do ewakuacji z Afganistanu

Departament Obrony aktywował Cywilną Rezerwową Flotę Powietrzną (CRAF). Dzięki temu Amerykanie zyskali dostęp do 18 komercyjnych samolotów, co pozwoli usprawnić ewakuację obywateli USA, osób ubiegających się o specjalną wizę imigracyjną i innych zagrożonych osób z Afganistanu.

KabulPasażerowie w Hindon Air Force Station po ewakuacji z Kabulu
Źródło zdjęć: © Getty Images | Sakib Ali, Hindustan Times
Karolina Modzelewska

Departament Obrony odwołał się do niezwykle rzadko używanego porozumienia z komercyjnymi liniami lotniczymi i firmami czarterowymi, które daje wojsku USA dostęp do samolotów spełniających różne wymagania operacyjne w sytuacji kryzysowej. Chodzi o Cywilną Rezerwową Flotę Powietrzną (CRAF - Civil Reserve Air Fleet), powołaną w 1951 roku i aktualnie tworzoną przez około 24 amerykańskich przewoźników.

USA wykorzysta komercyjne samoloty do ewakuacji z Afganistanu

W ramach porozumienia firmy zobowiązane są, aby dostarczyć samoloty i załogę, jeśli zajdzie taka potrzeba, w ciągu 24, 48 lub 78 godzin (w zależności do etapu aktywacji floty rezerwowej – I, II lub III). Uczestnictwo w CRAF jest całkowicie dobrowolne, a samoloty przydzielane są zarówno do misji krajowych, jak i międzynarodowych.

Jak wynika z oficjalnego komunikatu Departamentu Obrony, sekretarz obrony Lloyd Austin nakazał Dowództwu Transportu USA (TRANSCOM) aktywować Etap I Floty Powietrznej Rezerwy Cywilnej. "Obecna aktywacja dotyczy 18 samolotów: po trzy z American Airlines, Atlas Air, Delta Air Lines i Omni Air; dwa z Hawaiian Airlines; i cztery z United Airlines. Departament nie przewiduje większego wpływu tej aktywacji na loty komercyjne".

Samoloty wspomnianych linii lotniczych nie polecą bezpośrednio na międzynarodowe lotnisko im. Hamida Karzaja w stolicy Afganistanu Kabulu, ale pomogą przetransportować osoby, które przebywają w pośrednich lokalizacjach – bazach wojskowych i punktach tranzytowych w Europie i na Bliskim Wschodzie. Dzięki temu samoloty wojskowe będą mogły zaangażować się w operacje prowadzone na lotnisku w Kabulu.

To trzecia aktywacja CRAF w blisko 70-letniej historii istnienia porozumienia. Pierwsza miała miejsce w ramach wsparcia operacji Desert Shield/Storm w Zatoce Perskiej (sierpień 1990 - maj 1991), a druga dotyczyła operacji Iraqi Freedom w Iraku (luty 2002 - czerwiec 2003).

ZOBACZ TEŻ: Naukowcy modyfikują geny byków, żeby pozbawić je rogów

Źródło artykułu: WP Tech
Wybrane dla Ciebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach
Rosjanie zaniepokojeni. Wiodące zakłady zbrojeniowe szykują zwolnienia
Rosjanie zaniepokojeni. Wiodące zakłady zbrojeniowe szykują zwolnienia
Sprzedają broń Polsce. Rezygnują ze współpracy z Ukrainą
Sprzedają broń Polsce. Rezygnują ze współpracy z Ukrainą
Jedna bitwa, dwa cele. Rosyjskie wozy poszły z dymem
Jedna bitwa, dwa cele. Rosyjskie wozy poszły z dymem
Nowa kometa ATLAS! Przetrwała przelot w pobliżu Słońca
Nowa kometa ATLAS! Przetrwała przelot w pobliżu Słońca
Samolot na ulicach Warszawy. Pojawił się pod osłoną nocy
Samolot na ulicach Warszawy. Pojawił się pod osłoną nocy
"Koniec służby". Ostatnie lądowania śmigłowców
"Koniec służby". Ostatnie lądowania śmigłowców