Pentagon kazał amerykańskim komercyjnym liniom lotniczym dostarczyć samoloty do ewakuacji z Afganistanu

Departament Obrony aktywował Cywilną Rezerwową Flotę Powietrzną (CRAF). Dzięki temu Amerykanie zyskali dostęp do 18 komercyjnych samolotów, co pozwoli usprawnić ewakuację obywateli USA, osób ubiegających się o specjalną wizę imigracyjną i innych zagrożonych osób z Afganistanu.

Pasażerowie w Hindon Air Force Station po ewakuacji z Kabulu
Pasażerowie w Hindon Air Force Station po ewakuacji z Kabulu
Źródło zdjęć: © Getty Images | Sakib Ali, Hindustan Times
Karolina Modzelewska

23.08.2021 15:33

Departament Obrony odwołał się do niezwykle rzadko używanego porozumienia z komercyjnymi liniami lotniczymi i firmami czarterowymi, które daje wojsku USA dostęp do samolotów spełniających różne wymagania operacyjne w sytuacji kryzysowej. Chodzi o Cywilną Rezerwową Flotę Powietrzną (CRAF - Civil Reserve Air Fleet), powołaną w 1951 roku i aktualnie tworzoną przez około 24 amerykańskich przewoźników.

USA wykorzysta komercyjne samoloty do ewakuacji z Afganistanu

W ramach porozumienia firmy zobowiązane są, aby dostarczyć samoloty i załogę, jeśli zajdzie taka potrzeba, w ciągu 24, 48 lub 78 godzin (w zależności do etapu aktywacji floty rezerwowej – I, II lub III). Uczestnictwo w CRAF jest całkowicie dobrowolne, a samoloty przydzielane są zarówno do misji krajowych, jak i międzynarodowych.

Jak wynika z oficjalnego komunikatu Departamentu Obrony, sekretarz obrony Lloyd Austin nakazał Dowództwu Transportu USA (TRANSCOM) aktywować Etap I Floty Powietrznej Rezerwy Cywilnej. "Obecna aktywacja dotyczy 18 samolotów: po trzy z American Airlines, Atlas Air, Delta Air Lines i Omni Air; dwa z Hawaiian Airlines; i cztery z United Airlines. Departament nie przewiduje większego wpływu tej aktywacji na loty komercyjne".

Samoloty wspomnianych linii lotniczych nie polecą bezpośrednio na międzynarodowe lotnisko im. Hamida Karzaja w stolicy Afganistanu Kabulu, ale pomogą przetransportować osoby, które przebywają w pośrednich lokalizacjach – bazach wojskowych i punktach tranzytowych w Europie i na Bliskim Wschodzie. Dzięki temu samoloty wojskowe będą mogły zaangażować się w operacje prowadzone na lotnisku w Kabulu.

To trzecia aktywacja CRAF w blisko 70-letniej historii istnienia porozumienia. Pierwsza miała miejsce w ramach wsparcia operacji Desert Shield/Storm w Zatoce Perskiej (sierpień 1990 - maj 1991), a druga dotyczyła operacji Iraqi Freedom w Iraku (luty 2002 - czerwiec 2003).

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (7)