Nowe jeziora pod lodami Antarktydy. Odkryto je dzięki NASA

Nowe jeziora pod lodami Antarktydy. Odkryto je dzięki NASA
Źródło zdjęć: © Getty Images | Frances M. Ginter
Adam Gaafar
14.07.2021 17:22

Naukowcy odkryli na Antarktydzie dwa nowe jeziora roztopowe, które kurczą się i rosną. Z informacji przekazanych przez NASA wynika, że są one ukryte pod powierzchnią lodu.

Odkrycia dokonano w ramach misji NASA ICESat-2. Portal Live Science podaje, że znalezione zbiorniki wodne są częścią rozległej sieci ciągle zmieniających się jezior ukrytych pod lodem o grubości 2-4 km. Jeziora te wypełniają się i opróżniają w tajemniczych cyklach, które mogą wpływać na szybkość poruszania się pokrywy lodowej oraz sposób i miejsce dotarcia wody z roztopów do Oceanu Południowego.

Sieć jezior na Antarktydzie

Matthew Siegfried, kierujący badaniami geofizyk z Colorado School of Mines podkreślił, że mamy tutaj do czynienia z systemem wodnym, który jest połączony z całym systemem naszej planety. Jeziora leżą na dnie pokrywy lodowej, gdzie lód styka się ze skalistym kontynentem.

Live Science zwraca uwagę, że w przeciwieństwie do Grenlandii , gdzie woda z roztopów wypływa z powierzchni lodu przez szczeliny i dziury zwane mulinami, jeziora Antarktydy powstają pod lodem. Dzieje się tak prawdopodobnie z powodu ciśnienia, tarcia i być może ciepła geotermalnego.

Ponad 130 aktywnych jezior

Wspomniany system wodny był przez długi czas niewidoczny, a naukowcy sądzili, że jeziora roztopowe są od siebie odcięte. W 2007 roku uczeni odkryli jednak, że wahania wysokości lodu na powierzchni kontynentu świadczą o ruchu wody, która przepływa przez ukrytą sieć subglacjalnych jezior.

W najnowszym badaniu uczeni przeanalizowali dane zebrane przez satelity ICESat, CryoSat-2 i ICESat-2, aby prześledzić zmiany zachodzące w systemie wodnym w latach 2003-2020. Na granicy Mercer i Whillans zauważyli dwie anomalie, które uznano za nieodkryte dotąd jeziorami. Naukowcy nazwali je Lower Conway Subglacial Lake i Lower Mercer Subglacial Lake.

Wyniki badań opublikowano na łamach Geophysical Research Letters. Ich autorzy wskazują, że system wodny Antarktydy zawiera ponad 130 aktywnych jezior.

New Lakes Discovered Under Antarctic Ice with NASA's ICESat-2