Niemcy wycofują śmigłowce szturmowe Tiger. Będą niszczyć czołgi inaczej niż Polska
Niemcy, czyli jeden z trzech krajów odpowiedzialnych za powstanie śmigłowca szturmowego Tiger, zdecydowały się na rezygnację z tej konstrukcji. Bundeswehra zamierza stopniowo wycofać wszystkie eksploatowane śmigłowce szturmowe. Wyjaśniamy, czym jest Eurocopter Tiger i dlaczego Niemcy chcą z niego zrezygnować.
01.02.2024 19:56
Niemcy zamierzają wycofać ze służby wszystkie z eksploatowanych obecnie 51 śmigłowców uderzeniowych Eurocopter Tiger (w niemieckiej wersji UHT). Warto zauważyć, że Niemcy przyspieszają rezygnację z Tigerów – gdy wcześniej planowali wycofać je do 2038 roku, obecnie chcą użytkować ten sprzęt tylko do roku 2032.
Jednym z powodów jest niska gotowość operacyjna śmigłowców, szacowana na zaledwie około 20 proc. Za nieopłacalne uznano także dalsze modernizowanie posiadanych maszyn. Następcami niemieckich Tigerów będą lekkie śmigłowce H145M, z których część zostanie przystosowana do przenoszenia uzbrojenia.
Niemcy decydują się w tym przypadku na całkowicie odmienne rozwiązanie, niż przyjęte przez Polskę: zamiast drogich, wyspecjalizowanych śmigłowców szturmowych stawiają na lekkie, znacznie prostsze i tańsze konstrukcje o zdecydowanie mniejszych możliwościach.
Zobacz także: Te czołgi sieją spustoszenie. Ile z nich rozpoznasz?
Europejski śmigłowiec szturmowy Tiger
Eurocopter Tiger (Tigre) to europejski śmigłowiec szturmowy, zbudowany wspólnym wysiłkiem Niemiec, Francji i Hiszpanii. Maszynę zaprojektowano w latach 80. jako śmigłowiec przeznaczony do walki z czołgami.
Zmieniająca się sytuacja międzynarodowa doprowadziła do ewolucji projektu – z maszyny uderzeniowej Tiger stał się śmigłowcem wielozadaniowym, zdolnym do zadań szturmowych, ale także do rozpoznania, wsparcia jednostek naziemnych czy eskortowania innych śmigłowców.
Nowoczesny śmigłowiec szturmowy
Eurocopter Tiger to maszyna bardzo nowoczesna. W jego konstrukcji szeroko wykorzystano materiały kompozytowe, a piloci dysponują nowoczesnym wyposażeniem awionicznym, w tym kabiną z tzw. szklanym kokpitem, gdzie zamiast analogowych wskaźników zastosowane są uniwersalne wyświetlacze, pokazujące te informacje, które w danej chwili są potrzebne.
Tiger charakteryzuje się bardzo wysoką manewrowością, ma zdolność do wykonywania części figur akrobacji powietrznych, a jego podzespoły zostały zaprojektowane tak, aby pracować również po uszkodzeniu czy – jak w przypadku przekładni – po utracie smarowania.
Eurocopter Tiger – zaawansowany, ale zawodny
Mimo swojej nowoczesności, Tiger nie odniósł większego sukcesu. Poza służbą w siłach zbrojnych trzech państw, które go zbudowały, śmigłowiec zdobył tylko jedno zamówienie zagraniczne – 22 maszyny kupiła Australia.
Wśród państw zainteresowanych zakupem Tigerów była przed laty również Wielka Brytania, która jednak ostatecznie zdecydowała się na AH-64. Apache ostatecznie trafił także do Australii - z powodu licznych usterek i niskiej gotowości bojowej australijskie władze zdecydowały się na wycofanie z eksploatacji wszystkich Tigerów, które zostaną zastąpione śmigłowcami AH-64E.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski