Śmigłowce AW‑149 dla Wojska Polskiego. Pierwsze maszyny trafiają do żołnierzy
W poniedziałek, 30 października Mariusz Błaszczak, szef MON-u uczestniczył w oficjalnym przekazaniu nowych śmigłowców AW-149 żołnierzom 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. To maszyny nabywane w ramach programu Perkoz, który ma zapewnić naszej armii nowoczesne, wielozadaniowe śmigłowce.
W lipcu 2022 r. szef MON-u zatwierdził umowę na zakup 32 śmigłowców wielozadaniowych wraz z pakietem logistycznym oraz pakietem szkoleniowo-symulatorowym. Błaszczak informował wówczas, że kontrakt wynosi 8 mld 250 mln zł, a dostawy śmigłowców zostaną zrealizowane w latach 2023-2029. Nowoczesne śmigłowce mają służyć m.in. do transportu żołnierzy oraz zaopatrzenia, wsparcia pododdziałów z powietrza, a także operacji ewakuacyjnych i poszukiwawczych.
Śmigłowce AW-149 dla polskiej armii
Zgodnie z zapowiedziami Błaszczaka polscy żołnierze dostaną silnie uzbrojone śmigłowce AW-149. W zależności od wariantu i przeznaczania maszyny będzie ono montowane w kabinie lub na punktach podwieszeń. Maszyny mają być wyposażone m.in. w:
- systemy obserwacyjne,
- uzbrojenie strzeleckie,
- kierowane i niekierowane pociski rakietowe
- oraz systemy samoobrony.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak informował już Łukasz Michalik, dziennikarz WP Tech, śmigłowce wielozadaniowe AW-149, które otrzymuje nasze wojsko, to maszyny produkowane w Polsce, w należących do koncernu Leonardo zakładach PZL Świdnik.
AW149 - najważniejsze dane
AW-149 to średni wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy najnowszej generacji. Jak można przeczytać na stronie internetowej PZL Świdnik: "łączy w jednej platformie osiągi, niższe koszty cyklu życia oraz zdolność do działania w dzień i w nocy w każdych warunkach atmosferycznych". Śmigłowiec ma maksymalną masę startową 8300 kg, którą można zwiększyć do 8600 kg, długość ok. 18 metrów i wysokość ponad 5 metrów. Na pokładzie tej maszyny pomieści się 1-2-osobowa załoga oraz do 19 pasażerów. Jej prędkość przelotowa wynosi 287 km/h, a maksymalny zasięg 958 km.
W AW-149 wykorzystano szklany kokpit, który jest kompatybilny z goglami noktowizyjnymi (NVG). Warto również wspomnieć o konstrukcji, a przede wszystkim o kompozytowym kadłubie i wzmocnionym podwoziu, czy samo uszczelniających się zbiornikach paliwa. Dużą rolę w przypadku tego rozwiązania odgrywa otwarta architektura systemu misji. Dzięki niej w zależności od potrzeb i specyfiki wykonywanych misji można dokonać szybkiej integracji m.in. awioniki, wyposażenia, systemów obronnych, czy uzbrojenia.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski