Śmigłowce AW‑149 dla Wojska Polskiego. Pierwsze maszyny trafiają do żołnierzy

Śmigłowiec AW149 - wizualizacja
Śmigłowiec AW149 - wizualizacja
Źródło zdjęć: © MON
Karolina Modzelewska

29.10.2023 19:05, aktual.: 30.10.2023 14:25

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W poniedziałek, 30 października Mariusz Błaszczak, szef MON-u uczestniczył w oficjalnym przekazaniu nowych śmigłowców AW-149 żołnierzom 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. To maszyny nabywane w ramach programu Perkoz, który ma zapewnić naszej armii nowoczesne, wielozadaniowe śmigłowce.

W lipcu 2022 r. szef MON-u zatwierdził umowę na zakup 32 śmigłowców wielozadaniowych wraz z pakietem logistycznym oraz pakietem szkoleniowo-symulatorowym. Błaszczak informował wówczas, że kontrakt wynosi 8 mld 250 mln zł, a dostawy śmigłowców zostaną zrealizowane w latach 2023-2029. Nowoczesne śmigłowce mają służyć m.in. do transportu żołnierzy oraz zaopatrzenia, wsparcia pododdziałów z powietrza, a także operacji ewakuacyjnych i poszukiwawczych.

Śmigłowce AW-149 dla polskiej armii

Zgodnie z zapowiedziami Błaszczaka polscy żołnierze dostaną silnie uzbrojone śmigłowce AW-149. W zależności od wariantu i przeznaczania maszyny będzie ono montowane w kabinie lub na punktach podwieszeń. Maszyny mają być wyposażone m.in. w:

  • systemy obserwacyjne,
  • uzbrojenie strzeleckie,
  • kierowane i niekierowane pociski rakietowe
  • oraz systemy samoobrony.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak informował już Łukasz Michalik, dziennikarz WP Tech, śmigłowce wielozadaniowe AW-149, które otrzymuje nasze wojsko, to maszyny produkowane w Polsce, w należących do koncernu Leonardo zakładach PZL Świdnik.

AW149 - najważniejsze dane

AW-149 to średni wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy najnowszej generacji. Jak można przeczytać na stronie internetowej PZL Świdnik: "łączy w jednej platformie osiągi, niższe koszty cyklu życia oraz zdolność do działania w dzień i w nocy w każdych warunkach atmosferycznych". Śmigłowiec ma maksymalną masę startową 8300 kg, którą można zwiększyć do 8600 kg, długość ok. 18 metrów i wysokość ponad 5 metrów. Na pokładzie tej maszyny pomieści się 1-2-osobowa załoga oraz do 19 pasażerów. Jej prędkość przelotowa wynosi 287 km/h, a maksymalny zasięg 958 km.

W AW-149 wykorzystano szklany kokpit, który jest kompatybilny z goglami noktowizyjnymi (NVG). Warto również wspomnieć o konstrukcji, a przede wszystkim o kompozytowym kadłubie i wzmocnionym podwoziu, czy samo uszczelniających się zbiornikach paliwa. Dużą rolę w przypadku tego rozwiązania odgrywa otwarta architektura systemu misji. Dzięki niej w zależności od potrzeb i specyfiki wykonywanych misji można dokonać szybkiej integracji m.in. awioniki, wyposażenia, systemów obronnych, czy uzbrojenia.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (165)