Naukowcy wykryli duże ilości tlenu. Znajdują się w atmosferze starej gwiazdy

Naukowcy wykryli duże ilości tlenu. Znajdują się w atmosferze starej gwiazdy

Naukowcy wykryli duże ilości tlenu. Znajdują się w atmosferze starej gwiazdy
Źródło zdjęć: © Youtube.com
Karolina Modzelewska
27.01.2020 09:53

Astronomie zaobserwowali ogromną ilość tlenu w atmosferze tzw. "pierwotnej gwiazdy". Jest ona jedną z najstarszych i najbardziej ubogich w pierwiastki gwiazd, jakie udało się do tej pory odkryć.

Niecodzienne odkrycie to zasługa międzynarodowego zespołu astronomów i Obserwatoriów na Mauna Kea, czyli niezależnych astronomicznych placówek badawczych, wyposażonych w nowoczesne teleskopy na Hawajach.

Tlen w atmosferze gwiazdy

Jak się okazało, "pierwotna gwiazda", znana również pod nazwą J0815+4729 posiada bardzo dużo tlenu w swojej atmosferze. Naukowcy starali się dokonać analizy składu chemicznego gwiazdy, aby dowiedzieć się jak najwięcej o tym, jak tlen i inne pierwiastki powstawały w tego typu kosmicznych formacjach.

- Ten wynik jest bardzo ekscytujący. Opowiada nam o najwcześniejszych czasach we Wszechświecie, wykorzystując gwiazdy na naszym kosmicznym podwórku. Nie mogę się doczekać, aby zobaczyć więcej takich pomiarów, abyśmy mogli lepiej zrozumieć najwcześniejsze zalążki tlenu i innych pierwiastków w młodym Wszechświecie – informował Kecka John O’Meara, pracujący w Obserwatorium.

Pierwiastki w kosmosie

Jak podaje portal Urania, tlen jest trzecim pod względem obfitości pierwiastkiem we Wszechświecie. Wyprzedzają go tylko wodór i hel. Nie istniał jednak we wczesnym Wszechświecie. Powstał dopiero za sprawą reakcji syntezy jądrowej, które zachodziły w największych gwiazdach. Mowa tu ciałach niebieskich o 10-krotnej masie Słońca, a nawet większej.

Pierwotne gwiazdy są ważnym źródłem informacji o wczesnej historii Wszechświata. Zbadana J0815+4729 znajduje się około 5000 lat świetlnych do Ziemi, w konstelacji Rysia. Naukowcy wykorzystali spektrometr HIRES, przymocowany do teleskopu Keck I, aby poznać jej tajemnice.