NATO rozmieszcza siły na wschodzie. Przenoszą je ciężkie samoloty
06.03.2022 16:14
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W związku z sytuacją w Ukrainie strategiczne i taktyczne samoloty transportowe we współpracy z samolotami czarterowymi z wielu państw przenoszą na wschodnią flankę Sojuszu Północnoatlantyckiego żołnierzy Sił Odpowiedzi NATO – poinformowano w oficjalnym komunikacie Sojuszu. W relokacji biorą udział m.in. maszyny C-17, C-5 i Airbus A330 MRTT.
– Samoloty transportowe Sojuszu Powietrznego mają kluczowe znaczenie dla szybkiego przemieszczania wojsk i zaopatrzenia, umożliwiając NATO skuteczne rozmieszczenie sił podczas rozwijającego się kryzysu – powiedział generał porucznik Pascal Delerce, zastępca dowódcy Dowództwa Sił Powietrznych Sojuszu.
Posunięcia te przyczyniają się do sformowania ok. 22 tys. sił lądowych Sojuszu, które znajdują się obecnie pod dowództwem i kontrolą NATO. Wiele z tych jednostek jest już rozmieszczonych wzdłuż wschodniej flanki, w tym w Estonii, Łotwie, Litwie, Polsce, Słowacji, Węgrzech, Rumunii i Bułgarii.
Samoloty transportowe NATO
W operacji bierze udział m.in. C-17 Globemaster III, czyli ciężki amerykański samolot transportowy. Jest to kluczowa maszyna Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych produkowana przez Boeinga. Samolot ma 53 m długości i 16,79 m wysokości , a rozpiętość jej skrzydeł to 51,75 m.
Zobacz także
C-17 jest w stanie dostarczać śmigłowce, czołgi i wozy bojowe oraz ponad 100 żołnierzy. Praktyka pokazała jednak, że możliwości tego samolotu są znacznie większe. Podczas ewakuacji z Kabulu maszyna odleciała z aż 823 pasażerami na pokładzie. C-17 posiada cztery silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney F117-PW-100, które pozwalają osiągać mu prędkość do ok. 1000 km/h.
Kolejna maszyna przenosząca Siły Odpowiedzi NATO to Lockheed C-5 Galaxy, czyli ciężki samolot transportowy zaprojektowany m.in. z myślą o międzykontynentalnym transporcie wojska i sprzętu. Masa własna maszyny to ponad 153 tony.
C-5 ma następujące wymiary: 75,54 m długości, 19,85 m wysokości i 67,89 m rozpiętości skrzydeł. Samolot ten osiąga podobną prędkość jak C-17, a jego napęd stanowią 4 silniki turbowentylatorowe General Electric TF39.
Biorący udział w relokacji Airbus A330 MRTT jest z kolei tankowcem powietrznym i samolotem transportowym używanym m.in. przez Belgię, Australię czy Wielką Brytanię. Maszyna może poruszać się z prędkością 880 km/h, a jej zasięg wynosi blisko 15 tys. km. Wojskowy Airbus A330 MRTT powstał na bazie samolotu pasażerskiego. Ma 58,8m długości i 17,4 m wysokości. Rozpiętość jego skrzydeł wynosi natomiast 60,3 m.