Aero Spacelines Super Guppy – samolot, który zabrał ludzi na Księżyc. Dwa razy

Latający wieloryb. Takie skojarzenie wywołuje widok niezwykłego samolotu, którego pierwszy egzemplarz zbudowano w latach 60. na potrzeby NASA. Transportowy Super Guppy może przewieźć ładunki, z którymi nie poradzą sobie inne, nawet znacznie większe maszyny.

Super Guppy
Super Guppy
Źródło zdjęć: © NASA
Łukasz Michalik

26.11.2021 | aktual.: 24.02.2022 16:02

Niezastąpiony od ponad pół wieku. Super Guppy powstał jako odpowiedź na potrzeby NASA, która podczas apogeum kosmicznego wyścigu potrzebowała transportować na duże odległości wielkogabarytowe moduły rakiet kosmicznych. Choć w 1962 roku rozpoczęła eksploatację transportowca o nazwie Pregnant Guppy, szybko okazało się, że konieczna jest możliwość transportowania jeszcze większych ładunków.

Dlatego powstał Super Guppy – samolot, będący lotniczymi puzzlami, bo jego poszczególnych podzespołów nie projektowano od zera. Maszyna wykorzystuje m.in. kadłub i skrzydła wojskowego transportowca Boeing C-97 Stratofreighter i nos Boeinga 707, który odwrócono o 180 stopni.

Super Guppy - transportowiec do zadań specjalnych

Najważniejsze jest jednak to, co znajduje się na kadłubie – wielka przestrzeń ładunkowa, w której mógł się zmieścić gotowy, trzeci moduł księżycowej rakiety Saturn V. To m.in. z takimi ładunkami Super Guppy kursował pomiędzy Kalifornią, a kosmodromem na Florydzie, skąd wyruszały najważniejsze misje kosmiczne w historii ludzkości.

Otwarty Super Guppy. W ładowni statek kosmiczny Orion
Otwarty Super Guppy. W ładowni statek kosmiczny Orion© NASA

Wielkie ładunki mogły się zmieścić w ładowni dzięki ciekawemu rozwiązaniu – odłączanemu przodowi kadłuba, który odchylał się, niczym drzwi wielkiego magazynu, pozwalając umieścić w środku wielkie gabaryty. Ładownia ma 34 metry długości i średnicę, przekraczającą 7,5 metra, a masa transportowanych w niej ładunków sięga 24 ton.

Niezastąpiony od ponad 50 lat

NASA nie była jedynym użytkownikiem 5 wyprodukowanych Super Guppych. Część maszyn trafiła za ocean, do europejskiego producenta samolotów Airbus, gdzie transportowała pomiędzy zakładami kompletne sekcje kadłubów samolotów. Z czasem potrzeby Airbusa wzrosły – flota Super Guppych została wycofana i zastąpiona jeszcze większymi samolotami Airbus Beluga, o podobnym wyglądzie i funkcji.

Obecnie w służbie pozostaje tylko jeden Super Guppy. Pozostałe samoloty trafiły do różnych muzeów. Ostatni latający egzemplarz – podobnie jak pół wieku temu – pracuje dla NASA. Wylądował niedawno w Kalifornii, mając na pokładzie osłonę termiczną statku kosmicznego Orion, który – w ramach misji Artemida (Artemis) – niebawem ponownie, niczym Apollo pół wieku wcześniej, zawiezie ludzi na Księżyc.

Źródło artykułu:WP Tech
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (34)