NASA rozpoczyna montaż supersonicznego X-59. To będzie następca Concorde'ów

NASA rozpoczyna montaż supersonicznego X‑59. To będzie następca Concorde'ów

NASA rozpoczyna montaż supersonicznego X-59. To będzie następca Concorde'ów
Źródło zdjęć: © Lockheed Martin/NASA
Arkadiusz Stando
18.12.2019 10:29, aktualizacja: 18.12.2019 18:03

Nadchodzą następcy Concorde'ów. Na zlecenie NASA Lockheed Martin rozpoczyna montaż pierwszego samolotu doświadczalnego X-59. Ma być zbudowany w technologii QueSST, umożliwiającej cichsze przekroczenie bariery dźwięku.

W trakcie lotu z prędkością naddźwiękową powstaje tak zwany grom dźwiękowy (sonic boom). Ten efekt akustyczny spowodował ograniczenia w ruchu lotniczym. Powodem jest przede wszystkim tragiczny wpływ na środowisko oraz ludzi na całym świecie. Tym samym rozwój lotnictwa naddźwiękowego otrzymał ogromny cios i przez wiele lat się nie podniósł.

Lockheed Martin na zlecenie NASA buduje naddźwiękowy samolot X-59 QueSST

Ale jest nadzieja. Lockheed Martin buduje X-59 QueSST, gdzie X oznacza samolot eksperymentalny. Oznacza to, że póki co powstaje samolot testowy. Dopiero po jego oblataniu i uzyskaniu odpowiednich certyfikatów, technologię będzie można wykorzystać do budowy samolotów pasażerskich. Jednak w fabryce Skunk Works w Palmdale w Kalifornii rozpoczęły się prace montażowe samolotu, więc możemy być pełni nadziei.

2 kwietnia 2019 roku NASA poinformowała o przekazaniu kontraktu firmie Lockheed Martin. 16 grudnia tego samego roku opublikowano informację prasową na blogu NASA, oraz zdjęcie przedstawiające halę montażową wraz z szkieletem Lockheed Martin X-59 QueSST Low-Boom Flight Demonstrator. Wedle zapisów w kontrakcie, sama budowa samolotu X-59 ma pochłonąć 247,5 miliona dolarów.

Jak wynika ze zdjęcia, budowa samolotu X-59 została podzielona na trzy główne sekcje. Są nimi kadłub, skrzydła oraz ogon.

Obraz
© Lockheed Martin/NASA

X-59 ma latać na wysokościach 17 km nad poziomem morza z prędkością przekraczającą barierę dźwięku. NASA mówi o 1,24 Mach, czyli około 1512 km/h. Quiet Supersonic Flight, czyli loty w opracowanej przez Lockheed Martin technologii będą znacznie cichsze. Grom dźwiękowy ma generować zaledwie 75 PLdB. NASA porównuje taki poziom hałasu do trzaśnięcia drzwiami.

Dystans między Warszawą a Nowym Jorkiem wynosi 6850 km, więc X-59 będzie w stanie go przebyć w zaledwie 4,5 godziny. Oczywiście wliczając obniżenie prędkości podczas sekwencji lądowania i start samolotu, trwałoby to delikatnie dłużej.

Kiedy X-59 wzniesie się w powietrze?

Budowę X-59 QueSST oficjalnie rozpoczęto. Kiedy pracownicy firmy Lockheed Martin zakończą montaż wszystkich elementów, NASA będzie musiała zatwierdzić jego gotowość. Pod koniec 2020 roku wysoko postawieni pracownicy agencji kosmicznej dokonają przeglądu X-59, aby następnie zatwierdzić jego testowy lot w 2021 roku.

Kto dokona lotów testowych? Są już pierwsi chętni, w tym Buzz Aldrin - jeden z dwójki pierwszych ludzi na Księżycu

NASA przetestuje X-59 na wybranych amerykańskich społecznościach, aby zebrać opinie od mieszkańców. Podobnie jak to miało miejsce w przypadku samolotu F/A-18 Hornet nad Galveston w Teksasie (artykuł poniżej). Te testy pomogą ustanowić nowe prawa dotyczące komercyjnych lotów naddźwiękowych samolotów wykonanych w technologii QueSST.

Jeśli wszystko będzie szło zgodnie z planem to i tak będziemy musieli jeszcze długo poczekać. Nawet jeżeli w 2021 roku pierwsze loty testowe zostaną uznane za sukces, to X-59 będzie nadal testowy. Następnie, zanim powstaną pierwsze pasażerskie samoloty, które zostaną również zatwierdzone, może potrwać nawet kilkanaście lat.

QueSST będzie mieć zastosowanie także w przemyśle militarnym? Niewykluczone

Ograniczenia nałożone na samoloty pasażerskie nie zostały nałożone samolotom bojowym. Stąd od czasu do czasu możecie usłyszeć nagły, niepokojący wręcz huk. Prawdopodobnie winowajcami będą latające nad Polską myśliwce F-16 lub MiG-29, należące do Sił Powietrznych RP.

Obraz
© Lockheed Martin/NASA

Pojawiły się już spekulacje, iż technologia wykorzystywana przez X-59 ma wcale nie posłużyć do budowy samolotów pasażerskich. Niektórzy twierdzą, że amerykanie mogą chcieć wykorzystać wynalazek Lockheed Martin do celów militarnych - opracowania cichszych samolotów bojowych. I nikogo nie powinno to dziwić, w końcu pierwsze testy QueSST zostały dokonane na maszynach stworzonych do walki - F/A 18 Hornet.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (76)