NASA rozpoczyna montaż supersonicznego X-59. To będzie następca Concorde'ów

Nadchodzą następcy Concorde'ów. Na zlecenie NASA Lockheed Martin rozpoczyna montaż pierwszego samolotu doświadczalnego X-59. Ma być zbudowany w technologii QueSST, umożliwiającej cichsze przekroczenie bariery dźwięku.

NASA pracuje nad supersonicznym samolotem
Źródło zdjęć: © Lockheed Martin/NASA
Arkadiusz Stando

W trakcie lotu z prędkością naddźwiękową powstaje tak zwany grom dźwiękowy (sonic boom). Ten efekt akustyczny spowodował ograniczenia w ruchu lotniczym. Powodem jest przede wszystkim tragiczny wpływ na środowisko oraz ludzi na całym świecie. Tym samym rozwój lotnictwa naddźwiękowego otrzymał ogromny cios i przez wiele lat się nie podniósł.

Lockheed Martin na zlecenie NASA buduje naddźwiękowy samolot X-59 QueSST

Ale jest nadzieja. Lockheed Martin buduje X-59 QueSST, gdzie X oznacza samolot eksperymentalny. Oznacza to, że póki co powstaje samolot testowy. Dopiero po jego oblataniu i uzyskaniu odpowiednich certyfikatów, technologię będzie można wykorzystać do budowy samolotów pasażerskich. Jednak w fabryce Skunk Works w Palmdale w Kalifornii rozpoczęły się prace montażowe samolotu, więc możemy być pełni nadziei.

2 kwietnia 2019 roku NASA poinformowała o przekazaniu kontraktu firmie Lockheed Martin. 16 grudnia tego samego roku opublikowano informację prasową na blogu NASA, oraz zdjęcie przedstawiające halę montażową wraz z szkieletem Lockheed Martin X-59 QueSST Low-Boom Flight Demonstrator. Wedle zapisów w kontrakcie, sama budowa samolotu X-59 ma pochłonąć 247,5 miliona dolarów.

Jak wynika ze zdjęcia, budowa samolotu X-59 została podzielona na trzy główne sekcje. Są nimi kadłub, skrzydła oraz ogon.

Obraz
© Lockheed Martin/NASA

X-59 ma latać na wysokościach 17 km nad poziomem morza z prędkością przekraczającą barierę dźwięku. NASA mówi o 1,24 Mach, czyli około 1512 km/h. Quiet Supersonic Flight, czyli loty w opracowanej przez Lockheed Martin technologii będą znacznie cichsze. Grom dźwiękowy ma generować zaledwie 75 PLdB. NASA porównuje taki poziom hałasu do trzaśnięcia drzwiami.

Dystans między Warszawą a Nowym Jorkiem wynosi 6850 km, więc X-59 będzie w stanie go przebyć w zaledwie 4,5 godziny. Oczywiście wliczając obniżenie prędkości podczas sekwencji lądowania i start samolotu, trwałoby to delikatnie dłużej.

Kiedy X-59 wzniesie się w powietrze?

Budowę X-59 QueSST oficjalnie rozpoczęto. Kiedy pracownicy firmy Lockheed Martin zakończą montaż wszystkich elementów, NASA będzie musiała zatwierdzić jego gotowość. Pod koniec 2020 roku wysoko postawieni pracownicy agencji kosmicznej dokonają przeglądu X-59, aby następnie zatwierdzić jego testowy lot w 2021 roku.

Kto dokona lotów testowych? Są już pierwsi chętni, w tym Buzz Aldrin - jeden z dwójki pierwszych ludzi na Księżycu

NASA przetestuje X-59 na wybranych amerykańskich społecznościach, aby zebrać opinie od mieszkańców. Podobnie jak to miało miejsce w przypadku samolotu F/A-18 Hornet nad Galveston w Teksasie (artykuł poniżej). Te testy pomogą ustanowić nowe prawa dotyczące komercyjnych lotów naddźwiękowych samolotów wykonanych w technologii QueSST.

Jeśli wszystko będzie szło zgodnie z planem to i tak będziemy musieli jeszcze długo poczekać. Nawet jeżeli w 2021 roku pierwsze loty testowe zostaną uznane za sukces, to X-59 będzie nadal testowy. Następnie, zanim powstaną pierwsze pasażerskie samoloty, które zostaną również zatwierdzone, może potrwać nawet kilkanaście lat.

QueSST będzie mieć zastosowanie także w przemyśle militarnym? Niewykluczone

Ograniczenia nałożone na samoloty pasażerskie nie zostały nałożone samolotom bojowym. Stąd od czasu do czasu możecie usłyszeć nagły, niepokojący wręcz huk. Prawdopodobnie winowajcami będą latające nad Polską myśliwce F-16 lub MiG-29, należące do Sił Powietrznych RP.

Obraz
© Lockheed Martin/NASA

Pojawiły się już spekulacje, iż technologia wykorzystywana przez X-59 ma wcale nie posłużyć do budowy samolotów pasażerskich. Niektórzy twierdzą, że amerykanie mogą chcieć wykorzystać wynalazek Lockheed Martin do celów militarnych - opracowania cichszych samolotów bojowych. I nikogo nie powinno to dziwić, w końcu pierwsze testy QueSST zostały dokonane na maszynach stworzonych do walki - F/A 18 Hornet.

Wybrane dla Ciebie

Hodują miniaturowe mózgi z ludzkich tkanek. Do zasilania komputerów
Hodują miniaturowe mózgi z ludzkich tkanek. Do zasilania komputerów
Rosyjski Pancyr-S1 miał polować na drony. Trafił w coś innego
Rosyjski Pancyr-S1 miał polować na drony. Trafił w coś innego
Małże ostrzegają. Atlantyk na progu destabilizacji
Małże ostrzegają. Atlantyk na progu destabilizacji
Dostawy suną jedna za drugą. Świat nie przewidział takiej skali wsparcia Rosji
Dostawy suną jedna za drugą. Świat nie przewidział takiej skali wsparcia Rosji
Duże zamówienie dla Ukrainy. Ponad 1000 ciężarówek
Duże zamówienie dla Ukrainy. Ponad 1000 ciężarówek
Japonia chroni swoje fermy dronami. Bezzałogowce kontra dzikie ptactwo
Japonia chroni swoje fermy dronami. Bezzałogowce kontra dzikie ptactwo
Rosjanie złapali za telefony. Chwilę później ratowali się ucieczką
Rosjanie złapali za telefony. Chwilę później ratowali się ucieczką
Ukraińskie ataki na rafinerie. To, co robią Rosjanie zadziwia
Ukraińskie ataki na rafinerie. To, co robią Rosjanie zadziwia
Ukraińcy zwrócili uwagę na Polskę. Piszą o produkcji Piorunów
Ukraińcy zwrócili uwagę na Polskę. Piszą o produkcji Piorunów
Leki w ściekach. Są wyzwaniem dla oczyszczalni
Leki w ściekach. Są wyzwaniem dla oczyszczalni
Nagroda Nobla z fizyki. W tym roku laureatami fizycy kwantowi
Nagroda Nobla z fizyki. W tym roku laureatami fizycy kwantowi
Żyły 541 mln lat temu. Pierwszymi zwierzętami były gąbki
Żyły 541 mln lat temu. Pierwszymi zwierzętami były gąbki