NASA pracuje nad supersonicznym samolotem. Boeing może im pozazdrościć

W odpowiedzi na doniesienia o hipersonicznym Boeingu, NASA przypomina o swoim samolocie. X-59 jest dużo bardziej realnym projektem i prawdopodobnie wygra wyścig o rynek lotów transkontynentalnych. Pierwszy model powstanie za kilka, a nie jak w przypadku Boeinga, za 20-30 lat.

X-59 został oficjalnie potwierdzonym projektem.
Źródło zdjęć: © NASA
Arkadiusz Stando

F/A-18 Hornet to jeden z naddźwiękowych samolotów, wykorzystywanych między innymi przez Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych. Jest także obiektem eksperymentalnych badań prowadzonych przez NASA. Amerykańscy naukowcy pracują nad technologią cichych samolotów naddźwiękowych, które wprowadzą erę szybszych podróży lotniczych na Ziemi. Prawdopodobnie pierwszą z takich maszyn będzie X-59 QueSST.

Teraz zadaniem naukowców jest wykorzystać Horneta do oszacowania poziomu głośności, jaki muszą osiągnąć, aby był akceptowalny przez społeczeństwo. Ta misja pomoże projektantom X-59 weryfikować poziomy hałasu bezpośrednio podczas budowy samolotu. Projekt QueSST przewiduje opracowanie technologii tzw. "low boom", który można nazwać przeciwieństwem "sonic boom". Przełamanie bariery dźwięku łączy się z ogromnym hałasem. Poniżej przykład.

O projekcie kolejnego samolotu z kryptonimem X poinformowały 26 czerwca Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych. "Dla każdego kto pracuje nad tym projektem jest to wspaniała wiadomość i jesteśmy zachwyceni tym oznaczeniem naszego samolotu" - powiedział Jaiwon Shin, administrator NASA ds. aeronautyki. "Jestem przekonany, że wkład jaki X-59 QueSST wniesie do życia naszego narodu i świata zapewni mu miejsce pośród najważniejszych samolotów X, jakie kiedykolwiek latały" - dodaje Shin.

Obraz
© NASA

Nie możemy jednak się spodziewać, że X-59 pojawi się lada chwila. Przed nim przede wszystkim kilka lat budowy i udoskonalania, a dalej jeszcze lata testów. Prawdopodobnie pierwszy testowy lot X-50 odbędzie się w 2022 roku. Natomiast pierwsze loty pasażerskie NASA chce rozpocząć w 2023 roku. Produkcją samolotu zajmie się oczywiście nikt inny, jak Lockheed Martin. Firma od lat zajmuje się projektami dla NASA i różnych gałęzi wojsk Stanów Zjednoczonych.

Maszyny supersoniczne i hipersoniczne są przyszłością podróży lotniczych. Skrócą loty ze Stanów Zjednoczonych do Europy najpierw o blisko połowię, a w przyszłości nawet do około 2 godzin. Jednak tworzą tak ogromny hałas, że aktualnie nie nadają się do wykorzystania.

Obraz
© wikipedia.org

Klasyfikacja prędkości według NASA. Źródło: Wikipedia

Poniżej możecie zobaczyć i usłyszeć, jak testuje się aktualnie F/A-18 Hornet. W 2:34 można usłyszeć (dosyć ciche) przejście samolotu przez barierę dźwięku.

Wybrane dla Ciebie

Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km