Trwa ładowanie...

Mars. Kwasy mogły zniszczyć dowody życia na Czerwonej Planecie

Zgodnie z najnowszymi badaniami, kwasy występujące na Marsie mogły już dawno zniszczyć dowody na istnienie życia w marsjańskiej glebie. Naukowcy uważają, że to wyjaśnia, dlaczego tak trudno badać obecność żywych organizmów na Czerwonej Planecie.
Mars - wizualizacja
Mars - wizualizacja (Pexels)
dvw9q7d

Badania opublikowane na łamach czasopisma "Nature Scientific Reports" sugerują, że kwaśne płyny na Marsie mogły poważnie utrudnić, a nawet uniemożliwić znalezienie dowodów wczesnego życia na powierzchni planety.

Naukowcy od dawna analizowali próbki marsjańskiej gleby

- Wiemy, że w przeszłości kwaśne płyny występowały na powierzchni Marsa, zmieniając glinę i jej zdolność do ochrony substancji organicznych – powiedział Alberto Fairén, naukowiec współpracujący z Wydziałem Astronomii College of Arts and Sciences w Cornell i jeden z autorów badania.

Zespół ekspertów odtworzył warunki panujące na powierzchni Marsa w laboratorium. Celem eksperymentów było utrzymanie aminokwasu zwanego glicyną w próbkach gliny. Próbki zostały wcześniej wystawione na działanie kwaśnych płynów, podobnych do tych, które można było spotkać na powierzchni Marsa.

Mars: Trudne poszukiwanie dowodów życia

- Użyliśmy glicyny, ponieważ może ona szybko ulec degradacji w warunkach środowiskowych planety - powiedział Fairén.

W trakcie badań cząsteczki gliny uległy degradacji w glinie pod wpływem promieniowania ultrafioletowego.

- Kiedy glina jest wystawiona na działanie kwaśnych płynów, warstwy zapadają się, a materia organiczna nie może zostać zachowana – wyjaśnił naukowiec. Dodał również, że wyniki eksperymentu pozwalają zrozumieć, dlaczego poszukiwanie związków organicznych na Marsie jest tak trudne.

dvw9q7d