Lotnicza pomoc dla Ukrainy. Litwa przekazała samolot L‑39ZA Albatros
Nowa transza litewskiej pomocy wojskowej dla Ukrainy zawiera nietypowy sprzęt. Władze w Wilnie zdecydowały o przekazaniu Ukrainie całości litewskiego lotnictwa bojowego, czyli jednego samolotu L-39ZA Albatros. Jakie są możliwości tej maszyny?
L-39 Albatros to opracowany w latach 60. w Czechosłowacji samolot szkolno-bojowy. Konstrukcja ta została przyjęta przez kraje Układu Warszawskiego (z wyjątkiem Polski, gdzie opracowano samolot TS-11 Iskra) jako standardowy samolot szkolny, czego następstwem była wielkoskalowa produkcja – powstało ponad 2,9 tys. egzemplarzy tej maszyny.
L-39 doczekał się kilku wersji rozwojowych – jak samoloty L-59 Super Albatros i L-159 ALCA – a także współczesnej modernizacji w postaci wariantu L-39NG, w którym jest obecnie nadal produkowany.
Jednosilnikowy, dwuosobowy samolot ma 12 metrów długości, 9,5 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową ok. 5,8 t, z czego 1,2 t może przypadać na uzbrojenie przenoszone na pięciu węzłach podwieszeń. L-39NG może rozpędzać się do około 900 km/h, a pułap tej maszyny wynosi nieco ponad 11,5 km.
Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?
Litewskie lotnictwo wojskowe
Po rozpadzie ZSRR Litwa dysponowała dwoma samolotami L-39, ale jeden z nich został zniszczony w wyniku powietrznej kolizji z francuskim Mirage’em 2000 w 2011 r. DrugiAlbatros był używany jako maszyna szkoleniowa dla pilotów, a także podczas szkolenia kontrolerów ruchu powietrznego.
Ponieważ za bezpieczeństwo przestrzeni powietrznej Litwy odpowiada natowski program Baltic Air Policing, od 2019 r. ostatni litewski Albatros nie był eksploatowany. Został zdemontowany i drogą lądową trafił do Ukrainy. Jest to konstrukcja znana Ukraińcom – ukraińskie siły powietrzne użytkują kilka Albatrosów w roli maszyn szkolnych.
Samolot L-39AZ Albatros
Przekazany przez Litwę Albatros to maszyna w wersji L-39ZA. W tym wariancie samolot został dostosowany nie tylko do zadań szkolnych, ale także bojowych. W związku z tym ma wzmocnione podwozie, masę przenoszonego uzbrojenia powiększoną do 1290 kg, a także dodatkowe, dwulufowe działko GSz-23 umieszczone w konforemnym zasobniku pod kadłubem.
W wariancie L-39AZ samolot został także dostosowany do przenoszenia pocisków powietrze-powietrze krótkiego zasięgu, jak R-60 czy K-13.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski