Pierwszy seryjny L-39NG już lata. Czechy nie idą w ślady Polski

Czeska firma Aero Vodochody poinformowała o testowym locie pierwszego, seryjnego samolotu L-39NG. Zamiast kupować – jak Polska – zagraniczny sprzęt, Czesi postawili na dzieło rodzimego przemysłu, gruntownie modernizując starą konstrukcję L-39.

Samolot L-39NGSamolot L-39NG
Źródło zdjęć: © Aero.cz
Łukasz Michalik

L-39NG (NG – Next Generation) to bardzo głęboka modernizacja starej, czechosłowackiej konstrukcji – samolotu L-39 Albatros. Pół wieku temu został on wybrany na standardowy samolot szkoleniowy dla państw Układu Warszawskiego. Ze standardu wyłamała się wówczas Polska, preferująca własny samolot TS-11 Iskra.

Po kilkudziesięciu latach Czesi postanowili gruntownie zmodernizować Albatrosa – L-39NG ma przebudowany kadłub i skrzydła (zniknęły m.in. charakterystyczne owiewki ze zbiornikami paliwa na końcach płata), nową kabinę i nowoczesną awionikę, a także nowy silnik.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

L-39NG – nowa generacja Albatrosa

Zdaniem producenta samolot jest w 90 proc. nową maszyną, przydatną zarówno w roli samolotu szkolnego, jak również lekkiej maszyny szturmowej, częściowo wpisując się w koncepcję lekkich maszyn klasy LIFT. Warto zauważyć, że Czesi produkują już inny samolot tej klasy - L-159 ALCA.

Podobny sprzęt kupiła także Polska, dzieląc jednak zadania szkoleniowe i bojowe pomiędzy 16 włoskich samolotów M-346 Bielik i 48 koreańskich FA-50. Przyszłość L-39NG rysuje się w jasnych barwach – samolot, podobnie jak jego poprzednik, ma szansę zostać czeskim hitem eksportowym.

Już teraz na różnym etapie montażu znajduje się 12 maszyn, a Aero Vodochody ma zamówienia w sumie na 34 samoloty. Produkcja ma zostać rozwinięta do poziomu, zapewniającego – od 2025 roku – budowę dwóch egzemplarzy miesięcznie.

Samolot szkolno-bojowy

Samolot został zaprojektowany tak, by móc korzystać zarówno z zachodniego, jak i rosyjskiego uzbrojenia, a jego awionika może być łatwo modyfikowana i dostosowana do konkretnych wymagań różnych odbiorców.

Co więcej, czeski producent oferuje obecnym użytkownikom Albatrosów pakiet modernizacyjny, zawierający przebudowę starych maszyn do standardu L-39NG. Można przypuszczać, że opcja ta okaże się atrakcyjna dla wielu obecnych użytkowników L-39.

Obok Czech, Węgier i Wietnamu, które już zamówiły nowe L-39NG, zainteresowanie maszyną wyrazili już odbiorcy z innych państw – m.in. ze Stanów Zjednoczonych (prywatna firma wojskowa Draken International), Francji, Portugalii czy Ghany.

Wybrane dla Ciebie
Nowa kometa ATLAS! Przetrwała przelot w pobliżu Słońca
Nowa kometa ATLAS! Przetrwała przelot w pobliżu Słońca
Samolot na ulicach Warszawy. Pojawił się pod osłoną nocy
Samolot na ulicach Warszawy. Pojawił się pod osłoną nocy
"Koniec służby". Ostatnie lądowania śmigłowców
"Koniec służby". Ostatnie lądowania śmigłowców
System Merops. "Zneutralizuje drony przy niskich kosztach"
System Merops. "Zneutralizuje drony przy niskich kosztach"
Przemytniczy dron z Białorusi. Niebywałe, co znaleźli w nim Polacy
Przemytniczy dron z Białorusi. Niebywałe, co znaleźli w nim Polacy
Kompaktowy, ale potężny. Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe
Kompaktowy, ale potężny. Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe
Tysiące razy większe od Słońca. Takie gwiazdy kiedyś istniały
Tysiące razy większe od Słońca. Takie gwiazdy kiedyś istniały
Oriesznik w Białorusi. Może wzmocnić zdolności Rosjan
Oriesznik w Białorusi. Może wzmocnić zdolności Rosjan
Czeka ją rehabilitacja. W Pobierowie odnaleziono młodą fokę
Czeka ją rehabilitacja. W Pobierowie odnaleziono młodą fokę
Odmówili myśliwców Ukrainie. Teraz zmienią zdanie?
Odmówili myśliwców Ukrainie. Teraz zmienią zdanie?
Są w NATO od niedawna. Wyślą Ukrainie górę sprzętu
Są w NATO od niedawna. Wyślą Ukrainie górę sprzętu
Chińska agencja kosmiczna zgłosiła się do NASA. Tak jeszcze nie było
Chińska agencja kosmiczna zgłosiła się do NASA. Tak jeszcze nie było
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯