Lepsze niż F‑35? Ekspert zaskoczył opinią

W ocenie byłego konsultanta Pentagonu Reubena F. Johnsona zamawiane przez wiele państw na całym świecie myśliwce F-35 wcale nie muszą być oceniane jako najlepsze. Ekspert zwraca uwagę na szwedzkie JAS 39 Gripen, które określa mianem często niedocenianych. W ostatnich miesiącach są one brane pod uwagę jako potencjalne wzmocnienie dla Ukrainy.

Samoloty JAS-39 Gripen, zdjęcie ilustracyjne
Samoloty JAS-39 Gripen, zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © SAAB
Mateusz Tomczak

JAS‑39 Gripen to jednosilnikowy myśliwiec wielozadaniowy produkowany przez koncern SAAB. Liczba jego użytkowników jest mocno ograniczona, w Europie obejmuje jedynie lotnictwo Szwecji, Czech oraz Węgier. Reuben F. Johnson uważa, że przy licznych zaletach tej maszyny problemy ze sprzedażą go na szerszą międzynarodową skalę mogą być zastanawiające, szczególnie w porównaniu z produkowanymi w USA myśliwcami F-16 i F-35.

Opinia eksperta o myśliwcach JAS 39 Gripen

Porównując JAS 39 Gripen z F-35, Reuben F. Johnson podkreślił, że szwedzki myśliwiec ma lepszy stosunek jakości do ceny, a dodatkowo charakteryzuje się niższymi kosztami eksploatacji, możliwością dostosowania go do różnych systemów uzbrojenia i unikalnymi możliwościami w postaci np. operowania z improwizowanych pasów startowych.

"Ma najniższy koszt użytkowania w przeliczeniu na godzinę lotu spośród wszystkich samolotów bojowych będących w służbach sił powietrznych NATO. Jest to też jedyny myśliwiec na świecie zaprojektowany i zdolny do rozpraszania głównych baz lotniczych i prowadzenia operacji z pasów startowych na autostradach, co zmniejsza podatność na ataki w czasie wojny" – ocenia Reuben F. Johnson.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Synology ActiveProtect DP340, czyli ultrabezpieczny backup dla firm

JAS 39 Gripen pojawi się nad Ukrainą?

JAS 39 Gripen mierzy ok. 14 m i osiąga prędkość do 2 Ma (ok. 2130 km/h). Szwedzka maszyna może operować na pułapie do 18 tys. m.

Uzbrojenie standardowe to w tym przypadku działo Mauser BK-27 kal. 27 mm, ale poza tym AS 39 Gripen jest dostosowany do przenosić podwieszanych pocisków i bomb. Mogą być to m.in. pociski AIM-9 Sidewinder, IRIS-T, AIM-120 AMRAAM czy AGM-65 Maverick, a także pociski manewrujące Taurus KEPD 350 oraz bomby Mark 82.

Z racji opcji przenoszenia różnego rodzaju uzbrojenia oraz możliwości operowania z doraźne wyznaczonych pasów startowych (z ok. 800-metrowego odcinka drogi) i stosunkowo niskich kosztów eksploatacji, JAS 39 Gripen postrzega się jako samoloty idealne dla Ukrainy. Szwedzkie władze nie wykluczają, że ich przekazanie wchodzi w grę, ale w bliżej nieokreślonej przyszłości, ponieważ obecnie NATO skupia się na wzmacnianiu Ukrainy myśliwcami F-16.

Polska też wybrała F-35

Państwa NATO modernizujące swoje siły lotnicze stawiają obecnie przede wszystkim na F-35. Zrobiła tak m.in. Polska, której pierwsze z wyprodukowanych F-35 odbywają już loty testowe. Dostawy tych maszyn do Polski mają rozpoczną się już w tym roku. W gronie przyszłych użytkowników F-35 są też takie kraje jak Rumunia i Czechy.

"Znawcy branży sugerują, że interesy polityczne i przemysłowe USA silnie wpływają na decyzje zakupowe, priorytetowo traktując amerykańskie samoloty, nawet jeśli Gripen może być lepszym rozwiązaniem" – uważa Reuben F. Johnson. "Gripen prawdopodobnie przejdzie do historii jako genialna konstrukcja, która miała ogromny potencjał na rynku międzynarodowym, ale nigdy nie osiągnęła sukcesu" – dodaje.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (42)