Latający tankowiec nowej generacji NGAS. Nowy samolot ze Skunk Works
Należące do koncernu Lockheed biuro projektowe Skunk Works ujawniło wizualizację latającego tankowca nowej generacji. Maszyna, będącą efektem programu NGAS, ma nie tylko zastąpić eksploatowane obecnie, starsze konstrukcje, ale zapewnić amerykańskiemu lotnictwu zupełnie nowe możliwości. Co o niej wiadomo?
13.05.2024 | aktual.: 14.05.2024 11:09
Skunk Works to centrum lotniczych innowacji – źródło tak przełomowych konstrukcji, jak U-2, SR-71 Blackbird, F-22 Raptor, F-35 czy RQ-170 Sentinel. 13 maja – za pośrednictwem serwisu Aviation Week – Skunk Works ujawniło wizualizację kolejnego, potencjalnego przełomu w dziedzinie lotnictwa, czyli latającej cysterny przyszłości NGAS.
Samolot nie przypomina eksploatowanych obecnie, latających tankowców C-46A Pegasus czy starszych KC-135 Stratotanker. Na podstawie widocznego na grafice, towarzyszącego mu F-35, można ocenić, że przyszłościowy latający tankowiec jest mniejszy od maszyn, które ma zastąpić, korzysta ze sztywnego bomu (przewodu) paliwowego, a jego załogę stanowi więcej niż jedna osoba.
Wbrew wcześniejszym wizualizacjom, sugerującym zastosowanie w samolocie NGAS skrzydła rozmytego, widoczny na nowej grafice tankowiec ma skrzydła typu lambda (znane m.in. z dronów takich jak X-45 czy RQ-180), pod którymi znajdują się wloty powietrza do silników.
Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?
NGAS – latający tankowiec nowej generacji
NGAS (Next-Generation Air Refueling System) to amerykański program budowy latającego tankowca nowej generacji. Ma on zastąpić obecną flotę maszyn tego typu (jak C-46A czy KC-135), a zarazem zaoferować lotnictwu zupełnie nowe możliwości. Jego rolą będzie m.in. współpraca z samolotami takimi jak B-21 Raider czy przyszłościowy myśliwiec przewagi powietrznej, zbudowany w ramach programu NGAD.
Program NGAS ma radykalnie zwiększyć możliwości latających cystern. Obecnie są to samoloty będące modyfikacją maszyn transportowych lub pasażerskich, a tym samym łatwe do wykrycia i zniszczenia. Ogranicza to możliwość ich użycia wyłącznie do przyjaznej, kontrolowanej przestrzeni powietrznej, daleko od nieprzyjaciela.
W wyniku programu NGAS ma powstać latająca cysterna, zdolna do przetrwania we wrogim środowisku, możliwie blisko przeciwnika. Mają na to wpływać m.in. cechy stealth, ale także możliwości samoobrony, których zwiastunem jest m.in. program Hard Kill Self Protection Countermeasure System (HKSPCS).
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski