Kupili je za setki milionów euro. Teraz oddają je Ukrainie
Portugalia wysyła śmigłowce Kamow Ka-32A11BC do Ukrainy – czytamy na profilu Military News UA na platformie X. Mowa o łącznie sześciu maszynach, które wg portalu Army Recognition Lizbona kupiła w 2007 r. za niespełna 350 mln euro.
Portugalia kupiła sześć śmigłowców Kamow Ka-32A w modyfikacji 11BC w 2007 r. z zamiarem wykorzystania ich jako sprzętu do transportu personelu i gaszenia pożarów. Władze miały jednak problem z ich odpowiednim utrzymaniem, co poskutkowało tym, że do kwietnia 2022 r. żaden ze śmigłowców nie był sprawny – podaje Army Recognition.
Problemy portugalskich śmigłowców
W próbie serwisowania maszyn nie pomogło to, że z Portugalii nie dość, że wydalono rosyjski zespół konserwacyjny Kamow, to również zamknięto serwis śmigłowców w Ponte de Sôr. Wobec problemów z maszynami, w 2022 r. ówczesna minister obrony narodowej Portugalii Helena Carreiras podjęła decyzję o przekazaniu Ukrainie sześciu egzemplarzy Kamow Ka-32A11BC.
Kijów został poinformowany o stanie maszyn spowodowanym niedoborem podzespołów i mimo tego władze postanowiły przyjąć pomoc. Portugalia nie informuje, w jakim obecnie stanie znajdują się teraz śmigłowce i czy w zasadzie nadają się do lotów. Do sieci trafiły jednak zdjęcia, które pokazują, że maszyny zostały już przekazane do wysyłki do Ukrainy. Nie wiadomo, kiedy trafią na front.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Śmigłowce Kamow Ka-32A11BC dla Ukrainy
Model Ka-32A został wprowadzony do użycia przez Kamowa w 1986 r. jako śmigłowiec średniej wielkości i będący cywilną wersją wojskowego Ka-27PS, który powstał na bazie starszych Ka-25 i Ka-27. Pierwotnie miał służyć jako narzędzie do lotów rozpoznawczych nad Arktyką, jednak w trakcie rozwoju postanowiono zwiększyć jego użyteczność, by Ka-32A mógł prowadzić m.in. misje poszukiwawcze, transportować ładunki i wspierać sojuszników na morzach.
Ka-32A jest w stanie pomieścić wewnątrz 13 pasażerów lub przenosić ładunek o masie do 5 t na zewnętrznym podwieszeniu. Śmigłowiec mierzy niemal 12,5 m długości i osiąga ok. 5,4 m wysokości przy szerokości wirnika głównego sięgającej 15,9 m. Za jego napęd odpowiadają dwa silniki TV3-117VMA o mocy 2200 KM każdy. Rozpędzają one konstrukcję do prędkości 260 km/h. Maksymalny zasięg Ka-32A to natomiast 800 km. Na jego wyposażenie składają się m.in. narzędzia do lądowania awaryjnego, ale też szereg systemów radarowych i nawigacyjnych, które zwiększają użyteczność maszyny w trakcie działań.
Wersja Ka-32A11BC, którą Portugalia przekazuje Ukrainie, wyróżnia się na tle podstawowego Ka-32A obecnością nowego układu wspomagania układu kierowniczego. Zawiera też nowe oznaczenia instrumentów, aby dostosować maszynę do międzynarodowych standardów. Jak podaje Army Recognition, ten model służy głównie do transportu ładunków i najprawdopodobniej właśnie do tego celu będzie wykorzystywany w Ukrainie.
Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski