Trwa ładowanie...
d2zqsuh

Koronawirus utrzymuje się w pomieszczeniach mimo częstego wietrzenia. Nowe badania

W sali z chorym na COVID-19, cząsteczki koronawirusa SARS-CoV-2 utrzymują się pomimo częstego wietrzenia - twierdzą hiszpańscy wirusolodzy. Nowe badanie zostało opublikowane na łamach czasopisma naukowego "Science of Total Environment".
Koronawirus utrzymuje się w pomieszczeniach nawet mimo częstego wietrzenia. Naukowcy publikują nowe badania (Pixabay)
d2zqsuh

W pomieszczeniach, w których przebywa osoba chora na COVID-19, cząsteczki wirusa utrzymują się nawet mimo częstego wietrzenia - informują naukowcy z Hiszpanii. Eksperci przeprowadzili badanie w salach szpitalnych, w których stworzono warunki bliskie do tych, w jakich przebywają pacjenci zakażeni koronawirusem SARS-CoV-2. Eksperyment zrealizował Instytut Badań Sanitarnych w Murcji (IMIB), w tamtejszym szpitalu Virgen de la Arrixaca.

Jeden z autorów badań, Esteban Orenes Pinero wyjaśnił, że doświadczenia zostały prowadzone w takich samych warunkach, w jakich przebywają osoby zakażone koronawirusem. Aby udowodnić, że ludzie przebywający w tej samej sali, co pacjenci chorzy na COVID-19, są bardzo narażeni na zakażenie wirusem SARS-CoV-2, w pomieszczeniach umieszczono niewielkich rozmiarów skrzynki, które absorbowały unoszące się w powietrzu cząsteczki.

Pinero wyjaśnił, że naukowcy co kilka minut wydzielali w formie aerozolu cząsteczki koronawirusa, aby symulować sytuację zbieżną ze szpitalną rzeczywistością. Jednocześnie co minutę do pomieszczenia wpuszczano świeże powietrze.

d2zqsuh

Zobacz też: Koronawirus. Ekspertka: o zagrożeniu wiedzieliśmy od lat, ale i tak się nie przygotowaliśmy

Wyniki badań

Okazało się, że koronawirus SARS-CoV-2 nie ustępuje z pomieszczenia, w którym przebywa zainfekowana osoba nawet wtedy, kiedy jest ono wietrzone co minutę. Hiszpańscy wirusolodzy poinformowali, że cząsteczki koronawirusa wydychane przez chore osoby mogą krążyć w powietrzu niczym rozmaite substancje wydzielane w formie aerozolu.

d2zqsuh

Autorzy badania zaobserwowali, że po wywietrzeniu pomieszczenia krążące w powietrzu cząsteczki wirusa SARS-CoV-2 najdłużej pozostają na materiałach takich jak kryształ oraz polipropylen.

- Badanie to, przeprowadzone w realnej scenerii, a nie w laboratorium, rzuca więcej światła na potencjał zakażania koronawirusem rozprzestrzeniającego się niczym aerozol - wyjaśnia Esteban Orenes Pinero.

Wyniki badań opublikowano na łamach czasopisma naukowego "Science of Total Environment".