Europa świeci w ciemności? Zaskakujące odkrycie na księżycu Jowisza

Europa świeci w ciemności? Zaskakujące odkrycie na księżycu Jowisza

Europa, księżyc Jowisza świeci w ciemności (wizualizacja)
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
12.11.2020 09:59, aktualizacja: 02.03.2022 08:42

Europa, jeden z 80 księżyców Jowisza po raz kolejny zaskoczył naukowców. Nowe badania sugerują, że oceaniczny księżyc Gazowego Giganta może świecić w ciemnościach, z powodu procesów zachodzących wewnątrz planety.

Europa od lat fascynuje naukowców, ponieważ istnieje duże prawdopodobieństwo, że pod lodową kopułą istnieje ocean słonej wody. Mimo ogromnej odległości księżyca Jowisza od Słońca naukowcy uważają, że warunki panujące na Europie mogą sprzyjać powstawaniu i podtrzymaniu życia.

Jednak tym razem uwagę badaczy zwróciło coś zupełnie innego. Jak się okazuje, Europa prawdopodobnie świeci w ciemnościach. Eksperci uważają, że intensywne promieniowanie pola magnetycznego Jowisza prawdopodobnie oświetla lodową skorupę księżyca. "Bombardowana tym promieniowaniem Europa, świeci w ciemności", powiedział główny autor badania Murthy Gudipati, naukowiec z NASA Jet Propulsion Laboratory (JPL).

- Powierzchnia Europy nieustannie doświadcza dużych strumieni cząsteczek naładowanych w wyniku obecności silnego pola magnetycznego Jowisza - wyjaśniają naukowcy. - Te naładowane energią cząstki, w tym elektrony, oddziałują na bogatą w lód i sól powierzchnię, powodując złożone procesy fizyczne i chemiczne.

Naukowcy zbudowali instrumenty, które symulowały powierzchnię Europy, a następnie spróbowali odtworzyć promieniowanie, którym bombarduje księżyc Jowisz. Spowodowało ono świecenie się próbek. I chociaż wynik eksperymentu nie zaskoczył ekspertów, to warto zwrócić uwagę, że fluorescencyjnych właściwości Europy nie odnotowały ani Obserwatorium Keck na Hawajach, ani Kosmiczny Teleskop Hubble'a.

Nie jest również jasny do końca skład chemiczny lodowej pokrywy Europy, dlatego wyniki symulacji przeprowadzonych przez NASA trzeba będzie jeszcze potwierdzić. Pomóc w tym może zbliżająca się misja, w ramach której księżyc Jowisza odwiedzi statek kosmiczny Europa Clipper

Życie na księżycu Jowisza

Jeśli kolejne badania potwierdzą, że Europa emituje fluorescencyjną poświatę, będzie to ważne odkrycie. Naukowcy zwracają uwagę, że kolor i intensywność poświaty pomogą ustalić kluczowe szczegóły dotyczące składu lodowej skorupy księżyca. To z kolei przełoży się również na ustalenie, czy w wodzie pod lodem może istnieć życie.

Na razie naukowcom pozostaje czekać do startu misji Europa Clipper, który ma nastąpić w połowie lat 20. Statek będzie okrążał Jowisza, ale również zbada Europę, gromadząc dane, które pomogą ustalić, czy księżyc nadaje się do zamieszkania.

- Zespół Clipper przygląda się wynikom nowego badania, które zostało opublikowane w poniedziałek (9 listopada) w czasopiśmie Nature Astronomy, aby określić, czy blask Europy może być wykrywalny przez instrumenty statku kosmicznego - powiedzieli przedstawiciele NASA.