Euronaval 2022. Tak będzie wyglądał francuski lotniskowiec przyszłości

Francuzi zaprezentowali ich przyszły lotniskowiec Porte-avions de nouvelle génération (PA NG), który zastąpi obecnie wykorzystywaną jednostkę Charles de Gaulle.

Wizualizacja koncepcji przyszłego lotniskowca PA NG Francji.
Wizualizacja koncepcji przyszłego lotniskowca PA NG Francji.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Naval Group
Przemysław Juraszek

21.10.2022 | aktual.: 21.10.2022 20:38

Francuzi mają plan pozyskać dwie jednostki PA NG, z których pierwsza miałaby zostać wprowadzona do służby w 2038 roku, czyli rok po planowanych wycofaniu z użytku lotniskowca Charles de Gaulle. Prace nad PA NG rozpoczęły się w grudniu 2020 roku, po tym jak francuski prezydent Emmanuel Macron ogłosił rozpoczęcie programu budowy nowego lotniskowca dla Marine Nationale.

Nowy lotniskowiec, według danych pozyskanych przez Naval News od Naval Group, będzie się charakteryzował całkowitą wypornością 75 tys. ton, czyli prawie dwukrotnie tyle, ile ma Charles de Gaulle. Będzie on również imponował swoją długością 310 m oracz powierzchnią pokładu, która ma wynosić 17 tys. m2. Będzie to więc największy okręt zbudowany w Europie.

Jest też mowa o zastosowaniu przez Francuzów katapult elektromagnetycznych EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) od General Atomics stosowanych już na amerykańskim lotniskowcu USS "Gerald R. Ford". Z kolei za zasilanie będą odpowiadać reaktory jądrowe, które zostaną wybrane w późniejszym terminie.

Ostateczny projekt okrętu ma zostać sporządzony z końcem 2025 roku, a proces planowania produkcji i przeglądu dokumentacji ma potrwać do końca 2029 roku. Następnie w 2031 roku, w stoczni Chantiers de l’Atlantique w Saint-Nazaire, ma się rozpocząć budowa jednostki, która według założeń ma potrwać pięć lat.

W 2035 roku lotniskowiec ma trafić do stoczni Naval Group w Tulonie, gdzie poza finalnym wykończeniem odbędzie się załadunek paliwa jądrowego i uruchomienie reaktorów. Następnie PA NG przejdzie próby morskie i zostanie oddany Marine Nationale oraz ostatecznie wprowadzony do służby w 2038 roku.

PA NG pozwoli na obsługę 30 myśliwców Rafale M oraz dodatkowo dronów, śmigłowców i paru samolotów wczesnego ostrzegania E-2C Hawkeye. Dodatkowo, lotniskowiec będzie wyposażony w system samoobrony, mimo iż taka jednostka nigdy nie jest sama na morzu. Francuzi planują zastosować wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych Aster (15 lub 30), SIMBAD-RC (okrętowa wyrzutnia pocisków Mistral) oraz artyleryjski system RapidFire typu CIWS.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (24)