Dziwne odkrycie na Tytanie. Może wyjaśnić zagadkę ludzkiego DNA

Dziwne odkrycie na Tytanie. Może wyjaśnić zagadkę ludzkiego DNA

Tytan, księżyc Saturna
Źródło zdjęć: © NASA
01.11.2020 17:56, aktualizacja: 01.03.2022 14:33

Naukowcy NASA odkryli w atmosferze Tytana, największego księżyca Saturna, rzadką cząsteczkę, której nie wykryto do tej pory na żadnym pozaziemskim obiekcie. Odkrycie jest o tyle niezwykłe, że molekuła brała udział w kształtowaniu ludzkiego DNA.

Tytan to największy księżyc Saturna, a jednocześnie jedno z najbardziej obiecujących miejsc w Układzie Słonecznych, gdzie może zaistnieć życie pozaziemskie. Naukowcy od wielu lat podejrzewają istnienie życia na Tytanie, a dzięki najnowszym dowodom jesteśmy coraz bliżej przełomowego odkrycia.

Podobieństwo atmosfery Saturna, w której dominuje azot, do ziemskiej, daje naukowcom nadzieję, że uda im się na księżycu znaleźć różnorodne formy życia. Pierwszym krokiem ku temu może być niedawne odkrycie rzadkiej molekuły cyklopropenylidenu (C3H2). Według astrobiologów może ona być prekursorem powstania złożonych form życia; brała również udział w tworzeniu ludzkiego DNA.

Tytan, jak Ziemia sprzed 3 mld lat

To odkrycie jest o tyle niezwykłe, że C3H2 nie została wykryta w żadnym innym miejscu w Układzie Słonecznym. Obecnie nie występuje również na Ziemi. To sugeruje naukowcom, że Tytan jest obecnie w stadium rozwoju przypominającym Ziemię sprzed ok. 3 mld lat. To właśnie wtedy w gęstej atmosferze zachodziły kluczowe reakcje chemiczne, które zaowocowały pojawieniem się żywych organizmów.

Naukowcy uważają, że możliwość obserwowania na Tytanie tych samych zjawisk, które miały prawdopodobnie miejsce na wczesnej Ziemi, pozwoli wyjaśnić, jak dokładnie kształtowało się życie na naszej planecie oraz jak przebiegła jego dalsza ewolucja.

To kolejne ważne odkrycie NASA w ostatnim czasie. Przypominamy, że niedawno Amerykańska Agencja Kosmiczna poinformowała o dowodach istnienia znacznych zasobów wody na Księżycu, co niewątpliwie wpłynie na przyszłe załogowe misje na Srebrny Glob. Eksperci bliżej przyglądają się również innym księżycom w Układzie Słonecznym, m.in. Europie (księżyc Jowisza) czy Enceladusowi (księżyc Saturna), na których również istnieje duża szansa występowania życia.

NASA poinformowała już, że w 2027 roku wystartuje misja badawcza na Tytana, która pozwoli pozyskać kolejne dowody istnienia życia na księżycu Saturna. Dron wyposażony w adioizotopowy generator termoelektryczny, osiem rotorów i zestaw instrumentów badawczych wyląduje na obiekcie w 2034 roku.