Dali Ukrainie większość tego, co mieli. Dostali rekompensatę

Dali Ukrainie większość tego, co mieli. Dostali rekompensatę

Słowenia przekazała Ukrainie bojowe wozy piechoty; zdjęcie ilustracyjne
Słowenia przekazała Ukrainie bojowe wozy piechoty; zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Twitter | Ukraine Weapons Tracker
Adam Gaafar
15.12.2022 15:14, aktualizacja: 16.12.2022 08:08

Słowenia przekazała Ukrainie wiele pojazdów wojskowych, w tym znaczną część swoich wozów piechoty M–80A oraz czołgi M-55S. Na mocy umowy z Niemcami Lublana otrzymała za to rekompensatę w postaci nowoczesnych maszyn.

Jak pisaliśmy na naszych łamach, na front w Ukrainie wysłano m.in. 35 bojowych wozów piechoty M–80A. Słowenia posiada 52 takie konstrukcje, co oznacza, że wysłała obrońcom 67 proc. z nich. Ponadto na wschód dotarł transport 28 czołgów M-55S. Według ostatnich doniesień, w zamian za te dostawy Lublana otrzymała niedawno nowoczesne pojazdy ciężarowe od niemieckiej firmy zbrojeniowej Rheinmetall.

Słowenia wspiera Ukrainę

M–80A są pojazdami gąsienicowymi, które opracowano i konstruowano w byłej Jugosławii. Pod wieloma względami przypominają one radzieckie BWP-1. W uzbrojeniu tych maszyn znajdziemy działko automatyczne kal. 20 mm oraz ppk 9M14 Malutka. Większość z tych wozów od dawna znajdowała się w słoweńskich magazynach.

M-80 powstały w latach 70. XX w. i zewnętrznie są podobne do francuskich pojazdów AMX–10P. Wynika to z faktu, że w pracach nad tą konstrukcją uczestniczyli francuscy specjaliści. Maszyna ma zasięg do 500 km, a jej masa wynosi ok. 14 t. W starszych wersjach montowano silnik wysokoprężny o mocy 260 KM, który pozwalał rozwijać im prędkość do 58 km/h na drodze. W nowszych pojazdach pojawił się silnik o mocy 315 KM, co wpłynęło na zwiększenie prędkości maksymalnej do 65 km/h.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czołgi M-55S stanowią modernizację radzieckich T-55. W porównaniu z pierwowzorem maszyny zostały wyposażone w nowe działo L7 kal. 105 mm z rękawem termicznym, zyskały też pancerz reaktywny, lepszy system kierowania ogniem oraz celownik Fotona SGS-55 z dalmierzem laserowym. Pojazdy są napędzane przez silnik wysokoprężny V-12 o mocy 600 KM.

Pojazdy ciężarowe od firmy Rheinmetall, które zostały niedawno przekazane Słowenii, posiadają wymienne nadwozia i są oparte na pojazdach transportowych UTF. Oprócz nich Lublana otrzymała zmienne platformy załadowcze oraz pięć paletyzowanych modułów zbiorników na wodę.

Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie