Czołg K2EX z systemem aktywnej obrony. Nie ma go w pojazdach kupionych przez Polskę
Podczas targów Eurosatory nową wersję czołgu K2 pokazał jego producent, koncern Hyundai Rotem. Pojazd w wariancie K2EX wyróżnia się zdalnie sterowanym modułem strzeleckim, a także aktywnym systemem obrony KAPS 2. To rozwiązanie, które nie trafiło do czołgów zamówionych przez Polskę.
Na tegorocznych targach Eurosatory, poza prezentowanym przez Polską Grupę Zbrojeniową bojowym wozem piechoty Borsuk, nie brakuje także sprzętu pancernego innych producentów.
Poza nową wersją czołgu Leopard 2 czy wariantem czołgu KF51-U Panther z nową wieżą, swój sprzęt wystawił także południowokoreański koncern Hyundai Rotem.
Koreańska firma zaprezentowała najnowszy wariant czołgu K2, czyli K2EX, pokazany światu po raz pierwszy w czasie targów ADEX 2023. K2EX został wyposażony w system, którego brakuje polskim czołgom – aktywny system obrony KAPS 2 (Korean Active Protection System).
Zobacz także: Czy to sprzęt NATO, czy rosyjski?
System aktywnej obrony KAPS 2
Druga wersja koreańskiego systemu samoobrony to lokalny, produkowany licencyjnie w Korei, wariant systemu Trophy. Został on opracowany przez koncern Rafael i jest montowany m.in. na czołgach Merkawa, Leopard 2 i Abrams.
Koreańczycy dostosowali go pod względem masy, wielkości i poboru energii do możliwości czołgu K2, łącząc radary i sensory optoelektroniczne z kinetycznymi efektorami i wyrzutniami granatów dymnych.
Czołg K2EX - najważniejsze zmiany
Poza systemem aktywnej obrony K2EX ma także – zgodnie z coraz powszechniejszym trendem – własną zagłuszarkę utrudniającą działanie dronów. Czołg ma również wzmocniony pancerz i umieszczone na zewnątrz zasobniki z wyposażeniem, stanowiące w przypadku pocisków kumulacyjnych dodatkową osłonę.
Nowy wariant K2 został także dozbrojony – na wieży zamontowano zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (RCSW). Jak zauważa serwis Defence 24, wszystkie te elementy pokazywane obecnie wraz z eksportowym, nowym wariantem czołgu K2, docelowo mogą trafić także na pojazdy eksploatowane w Polsce i budowane lub zmodernizowane do standardu K2PL.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski