Chwile grozy rosyjskiego pilota. Cudem przeżył to lądowanie

W mediach społecznościowych coraz bardziej rozchodzi się nagranie, na którym widać awaryjne lądowanie rosyjskiego Su-34. Najprawdopodobniej w wyniku awarii posadzenie maszyny musiało zostać przeprowadzone bez wysuniętego podwozia.

Niebezpieczne lądowanie Su-34Niebezpieczne lądowanie Su-34
Źródło zdjęć: © X, @front_ukrainian
Mateusz Tomczak

Jak zauważa portal Bulgarian Military, Rosjanie nie opublikowali żadnego oświadczenia, które wyjaśniałoby okoliczności tego zdarzenia. Nagranie zaczęło krążyć w sieci 22 marca i "zwraca uwagę zarówno na doświadczenie pilota, jak i odporność konstrukcyjną tego samolotu bojowego".

Niebezpieczne lądowanie Su-34

Pomimo zbliżania się Su-34 do pasa startowego, jego podwozie nie wysunęło się. W takich przypadkach bardzo często dochodzi do katastrofy, jednak czasem - dzięki manewrom doświadczonego pilota - udaje się jej uniknąć. Przykładem było m.in. lądowanie Tadeusza Wrony i Jerzego Szwarca za seterami pasażerskiego Boeinga 767. W ocenie Bulgarian Military przykładem takim jest również zdarzenie widoczne na poniższym nagraniu.

Gwałtowne zetknięcie się rosyjskiego samolotu z płytą lotniska spowodowało oderwanie się jednego z silników. Chwilę później pilot rozłożył spadochrony, które przy braku hamulców pomogły wytracić prędkość. Mimo widocznych iskier, ostatecznie nie doszło do pożaru i wybuchu. Pilot najpewniej wyszedł bez szwanku, aczkolwiek uszkodzenia samolotu są najprawdopodobniej bardzo poważne. Bulgarian Military stwierdza, że katastrofy i śmierci pilota udało się uniknąć ze względu m.in. na mocną konstrukcję Su-34, która "zawiera stopy tytanu znane ze swojej wytrzymałości i odporności na ciepło i ścieranie".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ważny samolot rosyjskiego lotnictwa

Su-34 jest uznawany za trzon rosyjskiego lotnictwa bojowego odgrywający dużą rolę również podczas wojny w Ukrainie. To bombowiec taktyczny, który został opracowany w latach latach 90. ubiegłego wieku. Mierzy ponad 23 m długości i jest wyposażony w dwa silniki AŁ-31F M1, które pozwalają osiągać prędkość do 1900 km/h.

Standardowe uzbrojenie Su-34 to wprawdzie działko lotnicze GSz-30-1 kal. 30 mm, ale posiada on również 12 pylonów, dzięki którym może przenosić nawet 8 t uzbrojenia dodatkowego - bomb lotniczych, a także pocisków rakietowych i pocisków manewrujących. To właśnie Su-34 Rosjanie wykorzystują do przenoszenia i zrzucania na ukraińskie pozycje groźnych bomb szybujących.

Wybrane dla Ciebie

Ukraińcy w siódmym niebie. Zachwalają broń z Polski
Ukraińcy w siódmym niebie. Zachwalają broń z Polski
NATO poprosiło Ukraińców o pomoc. Mieli  kluczowy sprzęt
NATO poprosiło Ukraińców o pomoc. Mieli kluczowy sprzęt
Trzy zielone komety widoczne na niebie. Jedna z nich będzie blisko Ziemi
Trzy zielone komety widoczne na niebie. Jedna z nich będzie blisko Ziemi
Rosja zbudowała własnego Starlinka na dronach. Ma poważne ograniczenia
Rosja zbudowała własnego Starlinka na dronach. Ma poważne ograniczenia
Rosja podwaja ceny eksportowanego uzbrojenia. Ujawniono dokumenty
Rosja podwaja ceny eksportowanego uzbrojenia. Ujawniono dokumenty
Wszechświat ma pamięć? Nowa teoria na to wskazuje
Wszechświat ma pamięć? Nowa teoria na to wskazuje
Dezinformacja na TikToku. Ekoinfluencerzy wprowadzają w błąd
Dezinformacja na TikToku. Ekoinfluencerzy wprowadzają w błąd
Nowe badania. Psy rozumieją słowa podobnie jak dzieci
Nowe badania. Psy rozumieją słowa podobnie jak dzieci
Nowy raport. Fale upałów i wzrost poziomu mórz
Nowy raport. Fale upałów i wzrost poziomu mórz
Postawili F-35 w stan gotowości. Będą pomagać w ochronie Polski
Postawili F-35 w stan gotowości. Będą pomagać w ochronie Polski
Rośnie w polskich lasach. Rekordzista to największy organizm świata
Rośnie w polskich lasach. Rekordzista to największy organizm świata
Szukali jej od dawna. Odkryli dopiero teraz
Szukali jej od dawna. Odkryli dopiero teraz