Broń dla ukraińskich F-16. Sfinansuje ją Holandia

Broń dla ukraińskich F‑16. Sfinansuje ją Holandia

F-16 z sześcioma pociskami AGM-65 Maverick.
F-16 z sześcioma pociskami AGM-65 Maverick.
Źródło zdjęć: © USAF
Przemysław Juraszek
21.03.2024 20:19, aktualizacja: 23.03.2024 19:46

Wyczekiwane przez Ukrainę samoloty F-16 będą też potrzebować dużego zapasu amunicji. Tę kwestię zadecydowała się pokryć Holandia, przekazując mln euro za zakup uzbrojenia. Oto co sfinansowali Holendrzy.

Minister Obrony Holandii, Kajsa Ollongren, poinformowała o zakupie pakietu broni za 150 milionów euro przeznaczonego dla darowanych Ukrainie samolotów F-16. Dodatkowo, przekazane zostanie 200 milionów euro na zakup dronów rozpoznawczych.

Holandia jest jednym z krajów, które postanowiły przekazać Ukrainie samoloty F-16A/B MLU. Teraz zostanie do nich dołączony pakiet uzbrojenia, w tym kierowane pociski powietrze-ziemia, co pozwala przypuszczać, że chodzi o pociski AGM-65 Maverick.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przeciwpancerny wół roboczy lotnictwa NATO

Pocisk AGM-65 Maverick, zaprojektowany w latach 60. XX wieku, miał za zadanie zastąpić nieudany AGM-12 Bullpup. Nowy model charakteryzował się modułową konstrukcją, co umożliwiało dostosowanie do różnych wymagań misji poprzez wykorzystanie różnych typów głowic naprowadzających. W zależności od potrzeb, mogły to być głowice naprowadzające się na obiekty oświetlone wiązką lasera (dla potrzeb lotnictwa US Navy) lub głowice wyposażone w kamerę telewizyjną (dla Sił Powietrznych USA).

Pocisk został wprowadzony do służby w 1972 roku i umożliwiał precyzyjne zwalczanie celów pancernych dzięki wykorzystaniu 56-kilogramowej głowicy kumulacyjnej, zdolnej do trafienia celu na dystansie około 20 kilometrów. Należy jednak zaznaczyć, że pierwsze wersje AGM-65A Maverick napotykały trudności z trafieniem celu na odległość większą niż 13 kilometrów, szczególnie w niekorzystnych warunkach atmosferycznych.

Problemy napotkane w pierwotnych wersjach pocisku AGM-65 Maverick zostały rozwiązane w późniejszych modelach, które wyposażono w kamery o wyższej rozdzielczości oraz sensory podczerwieni, umożliwiające obserwację termicznego obrazu celu. Wersja AGM-65D Maverick, wyposażona w sensor podczerwieni, osiągnęła wstępną gotowość operacyjną w lutym 1983 roku. Kolejne wersje, takie jak AGM-65E, AGM-65F, AGM-65G i AGM-65K Maverick, były głównie rozwinięciem poprzednich modeli pod względem zasięgu i skuteczności działania, np. przeciw celom nawodnym, ale również wprowadziły 135-kilogramową głowicę penetrującą z opóźnionym działaniem.

AGM-65 Maverick to pocisk typu "odpal i zapomnij", co oznacza, że pilot musi tylko zatwierdzić obraz celu wykryty przez sensor pocisku przed jego odpaleniem. Samolot F-16 jest zdolny do przenoszenia maksymalnie sześciu takich pocisków, które udowodniły swoją skuteczność, między innymi podczas operacji Pustynna Burza, atakując irackie siły pancerne.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie