Boeing wznawia produkcję 737 Max. Gigant nie uniknął redukcji i zwolnień
Wznowienie produkcji owianego złą sławą modelu 737 Max to dobre wiadomości dla Boeinga. Niestety kryzys w przemyśle lotniczym nie oszczędził amerykańskiego koncernu, który musi zlikwidować blisko 13 tys. miejsc pracy.
28.05.2020 | aktual.: 05.06.2020 14:13
Boeing wznawia produkcję modelu 737 Max, którą wstrzymano w styczniu 2019 roku. Taka decyzja wiązała się z kwestiami bezpieczeństwa. Dwie tragedie z udziałem 737 Max, w których łącznie zginęło 346 osób, zmusiły firmę do podjęcia radykalnych kroków.
Boeing wznawia produkcję 737 Max
Produkcja 737 Max zostanie wznowiona w fabryce Renton w Waszyngtonie. Koncern zapowiada, że samoloty będą dostępne w niższej cenie.
- Jesteśmy w ciągłej podróży, aby rozwijać nasz system produkcyjny i uczynić go jeszcze silniejszym - powiedział Walt Odisho, wiceprezes i dyrektor generalny programu 737.
W czasie dość długiej przerwy Boeing postawił na tworzenie nowych procesów, które usprawnią przyszłą produkcję 737 Max.
- Kroki, które podjęliśmy w fabryce, pomogą osiągnąć cel 100 proc. jakości dla naszych klientów, jednocześnie wspierając nasze stałe zaangażowanie w bezpieczeństwo w miejscu pracy - powiedział Scott Stocker, wiceprezes 737 Manufacturing.
Dyrektor generalny Boeinga Dave Calhoun ostrzegał jednak, że globalny kryzys gospodarczy i zdrowotny wciąż trwa, a powrót przemysłu do stanu sprzed dwóch miesięcy zajmie kilka lat.
Boeing redukuje etaty
Boeing poinformował, że w nadchodzących tygodniach jest zmuszony dokonać znacznej redukcji zatrudnienia. W środę firma przekazała, że pracę straci blisko 13 tys. pracowników. Będą to głównie zatrudnieni w Stanach Zjednoczonych. W liście do pracowników dyrektor generalny Boeinga napisał: "Chciałbym, żeby był inny sposób".
Boeing odczuwa spadek popytu na samoloty, ponieważ w czasie pandemii zapotrzebowanie na lot znacznie spadło. W kwietniu nastąpiło ponad 100 anulacji zamówień na 737 Max, a Boeing potwierdził, że nie otrzymał jeszcze żadnych nowych zamówień.
Z około 13 tys. likwidowanych miejsc pracy, które potwierdził Boeing, 6670 jest przymusowych, a 5520 to dobrowolne zwolnienia w Stanach Zjednoczonych. Większość cięć, dotyczących ponad 9 800 pracowników, dokonano w stanie Waszyngton.