Black Friday 2020. Promocje większe niż w 2019 roku? Eksperci komentują
Black Friday 2020 dopiero pod koniec listopada, jednak intensywne promocje trwają już od początku miesiąca. Zdaniem ekspertów, w związku z pandemią koronawirusa, tegoroczny okres wyprzedaży będzie sporym wyzwaniem dla e-sklepów i branży kurierskiej.
18.11.2020 | aktual.: 02.03.2022 10:43
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Black Friday 2020 dopiero 27 listopada, jednak to coraz bardziej popularne w Polsce hasło widać w reklamach już od początku miesiąca. Święto wyprzedaży dawno przestało dotyczyć już wyłącznie ostatniego piątku, czy nawet ostatniego weekendu listopada. Sklepy od kilkunastu dni toczą liczne batalie o klienta, przyciągając ich do siebie atrakcyjnymi promocjami.
Polacy coraz chętniej planują wydatki świąteczne z wyprzedzeniem. - Biorąc pod uwagę sytuację, związaną m.in. z zakazem handlu w niedzielę i zamknięciem galerii, zakupy z offline przeniosą się do sieci. Kumulacja powyższych może stanowić wyzwanie dla e-sklepów i branży kurierskiej - wyjaśnia Wojciech Kliber, wiceprezes Sendit, cytowany przez serwis cyfrowa.rp.pl.
Cyfrowa.rp.pl przytacza dane, z których wynika, że czwarty kwartał to co roku większe o 13 procent obroty od średniej z pozostałych kwartałów. Dodaje, że rekordy dziennie bite są w połowie grudnia, a różnice w obrotach stanowią nawet kilkaset procent.
Rabaty nie będą zbyt duże? Ekspert wyjaśnia
- Według Deloitte, w 2019 r. średnia obniżka cen wynosiła 4 procent. Biorąc pod uwagę ograniczenia w handlu tradycyjnym, możemy przypuszczać, że teraz również nie doświadczymy dużych upustów, a Black Friday może stać się okazją do nadrabiania strat przez sprzedawców - mówi Łukasz Sztuczyński, szef działu SHOP+ w Mindshare Polska, cytowany przez portal cyfrowa.rp.pl.
Ekspert dodaje, że polski Black Friday jest bardziej sprytnym zabiegiem niż festiwalem zakupowym podobnym do tego, który znany jest z USA. - Jego zadaniem jest stworzenie wrażenia ograniczonej dostępności okazji do nabycia produktów, co skłania konsumentów do szybszego podejmowania decyzji - wyjaśnia.
Promocje już trwają
W Polsce trwają już liczne akcje promocyjne. Radosław Tyszko, dyrektor sprzedaży Ceneo.pl przewiduje, że 27 listopada 2020 roku serwis odwiedzi aż 3,5 mln użytkowników. Przyznaje, że chociaż producenci i sklepy rozciągają Black Friday do niemal całego miesiąca obfitego w rabaty, to właśnie w Czarny Piątek konsumenci robią zakupy najczęściej. - W 2019 roku 20 proc. przejść do ofert odnotowaliśmy w piątek - informuje.
Jak podaje serwis Ceneo, jednym z sektorów, który cieszy się największą popularnością podczas Czarnego Piątku jest elektronika. W 2019 roku odnotowano 164 proc. wzrost zainteresowania smartfonami w stosunku do tygodnia wcześniejszego, telewizorami – 133 proc., smartwatchami – 299 proc., a słuchawkami – 251 procent.
Według sondażu UCE Research i SYNO Poland przeprowadzonego dla sklepu Złote Wyprzedaże, jedynie 21 procent Polaków nie zamierza robić zakupów podczas tegorocznego Black Friday.