Biathlon czołgowy. Poważne usterki na rosyjskich zawodach wojskowych
Od 2013 r. w okresie lipca i sierpnia odbywają się w Rosji popularne zawody, znane jako biathlon czołgowy. Tegoroczna edycja obfitowała w usterki, które podają w wątpliwość sprawność rosyjskich pojazdów.
Biathlon czołgowy to jedna z konkurencji Międzynarodowych Igrzysk Wojskowych. Zawody polegają na wyścigach, połączonych ze strzelaniem do celów. Wygrywa drużyna, która pokona całą trasę, w jak najkrótszym czasie. W tym roku podczas turnieju doszło do poważnych problemów technicznych w topowych rosyjskich czołgach.
Usterki w rosyjskich czołgach
Widownia oraz jedna z drużyn przeżyły chwile grozy, gdy ekipa z Osetii Południowej straciła kontrolę nad rosyjskim czołgiem podstawowym T-72B3. Po załadowaniu amunicji i zbliżeniu się do strzelnicy wieża czołgu zaczęła obracać się w różnych kierunkach. W pewnym momencie działo było wycelowane w stronę trybun oraz pojazdu zespołu z Zimbabwe.
Nikomu nic się nie stało, ale wystąpienie takiej sytuacji na biathlonie rodzi pytanie, jak wyglądają przeglądy oraz stan techniczny rosyjskich czołgów. Jak się zresztą potem okazało, podobna usterka wystąpiła również w pojeździe drużyny z Zimbabwe.
Należy nadmienić, że pojazdy z rodziny T-72 są używane w wojnie z Ukrainą. Zmodernizowany wariant T-72B3 (wzór 2014), który uczestniczy w biathlonie, jest natomiast jednym czołowych pojazdów rosyjskich sił pancernych. To stosunkowo młoda konstrukcja, którą wprowadzono do uzbrojenia w 2013 r. Nowy wariant odznacza się lepszym opancerzeniem reaktywnym oraz celownikiem Sosna-U z powiększoną osłoną.
Pojazd posiada system obrony aktywnej T09-06 Arena-M. Pancerz chroni czołg przed różnymi typami broni przeciwpancernej, w tym przed pociskami kierowanymi. Rosjanie stale starają się modyfikować czołgi T-72, czego efektem jest kolejny wariant: T-72B3M (wzór 2016) – z nowym układem kierowania. W tej wersji zmianie uległa także osłona – w pojeździe zamontowano m.in. dodatkowe moduły ERA, oparte o elementy SLERA.
Masa bojowa czołgów T-72 wynosi ok. 41 ton. Pojazd jest napędzany silnikiem wysokoprężnym W-46 o mocy 780 KM. Po drodze maszyna osiąga prędkość do 60 km/h, a w terenie – do 45 km/h. W uzbrojeniu T-72 znajdziemy armatę 2A46M kal. 125 mm, dwa karabiny maszynowe PKT kal. 7,62 mm, karabin maszynowy DSzK/NSW kal. 12,7 mm oraz osiem wyrzutni granatów dymnych 902B kal. 82 mm.
Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski