An‑225 Mrija w ogniu. Do sieci trafiło nagranie

W sieci pojawiły się nowe nagrania pokazujące stan największego samolotu świata. Antonov An-225 Mrija został uszkodzony w wyniku ataku Rosjan na znajdujące się pod Kijowem lotnisko Hostomel. Materiały pokazują znaczne uszkodzenia. Firma Antonov zaznacza, że stan techniczny samolotu będzie można ocenić dopiero po ekspertyzie.

An-225 Mrija w ogniu. Do sieci trafiło nagranie
Źródło zdjęć: © YouTube.com
Karolina Modzelewska

W niedzielę, 27 lutego firma Antonov potwierdziła, że An-225 Mrija, największy i najcięższy samolot świata został zniszczony w wyniku ataku Rosjan. Od tego momentu w internecie zaczęły pojawiać się zdjęcia mające pokazywać stan maszyny, o czym pisaliśmy.

Do sieci trafiły również materiały wideo pokazujące skalę zniszczeń. Jeden z nich zamieściła sama firma Antonov. Można go zobaczyć poniżej.

"Obecnie, dopóki #AN225 nie zostanie zbadany przez ekspertów, nie możemy zgłosić stanu technicznego samolotu. Proszę czekać na oficjalne komunikaty o stanie samolotu" – zaznaczyli przedstawiciele Antonova na Twitterze.

W sieci krąży również inne nagranie, które dokładniej pokazuje, jak obecnie wygląda An-225 Mrija. Jego stan pozwala sądzić, że naprawa maszyny będzie kosztowna i długotrwała (o ile w ogóle będzie możliwa, o czym zadecyduje sam Antonov).

Ukroboronprom informował już wcześniej, że naprawa maszyny może kosztować 3 mld dolarów i potrwać nawet 5 lat, a An-225 Mrija zostanie odbudowana na koszt Rosji.

An-225 Mrija był wyjątkową i unikalną maszyną, zaprojektowany i wyprodukowany przez Biuro Projektowe Antonova na bazie An-124 Rusłan w ramach programu Buran. Radziecki program zakładał, że An-225 Mrija posłuży do przenoszenia wahadłowca kosmicznego Buran oraz elementów rakiety Energia. Program został jednak zawieszony.

Na świecie istniał tylko jeden taki egzemplarz An-225. Drugiego An-225, którego budowa rozpoczęła się pod koniec lat 80 XX. wieku w ramach Radzieckiego Programu Kosmicznego, do dzisiaj nie ukończono. An-225 Mrija od 2001 r. był komercyjnie wykorzystywany przez ukraińskie linie lotnicze Antonov Airlines. Służył przede wszystkim do przewożenia ciężkich ładunków.

An-225 Mrija został wyposażony w sześć silników turbowentylatorowych. Miała imponującą długość 84 m, wysokość 18,1 m, a rozpiętość jego skrzydeł przekraczała 88 m. An-225 Mrija mógł latać z maksymalną prędkością 850 km/h, a na swój pokład zabrać ładunek o masie sięgającej 250 tys. kg, a jego maksymalna masa startowa to aż 640 tys. kg.

Wybrane dla Ciebie