Pokazali ogrom zniszczeń. Na zdjęciu widać legendarny An-225 Mrija

Inwazja Rosji na Ukrainę trwa kolejny dzień, a dzięki zdjęciom (w tym zdjęciom satelitarnym) i nagraniom z miejsc objętych walkami świat dowiaduje się o skali zniszczeń. W niedzielę, 27 lutego, firma Antonow potwierdziła informację o zniszczeniu największego samolotu An-225 Mrija. W sieci pojawiły się nowe zdjęcia pokazujące maszynę.

An-225,An-225,
Źródło zdjęć: © Getty Images | dogi78
Karolina Modzelewska

O utracie największego samolotu świata An-225 Mrija informowała firma Antonow. Potwierdził ją również minister spraw zagranicznych Ukrainy Dmytro Kułeba. Istniał tylko jeden egzemplarz An-225, a drugiego, pomimo wcześniejszych planów, nie udało się ukończyć.

"Był to największy samolot świata, An-225 Mrija (po ukraińsku "Marzenie"). Rosja mogła zniszczyć naszą "Mriję". Ale nigdy nie zdołają zniszczyć naszego marzenia o silnym, wolnym i demokratycznym państwie europejskim. Zwyciężymy!" – napisał na Twitterze Dmytro Kułeba.

W sieci pojawiły się nowe zdjęcia udostępnione przez Planet Labs, amerykańską firmę zajmującą się obrazowaniem Ziemi w celu monitorowania m.in. zachodzących zmian. Zdjęcia wykonano w poniedziałek, 28 lutego. Na zdjęciach widać zniszczenia na lotnisku Antonowa w Hostomelu. Co ciekawe, zauważyć można nienaruszony ogon An-225 Mrija, który wystaje z uszkodzonego hangaru. Wcześniejsze zdjęcie, wykonane w sobotę, 26 lutego, pokazuje natomiast jeszcze niezniszczoną "Mriję", która stoi przed hangarem. Zdjęcia można zobaczyć tutaj.

Jak informowaliśmy już wcześniej, An-225 Mrija był największym i najcięższym samolotem świata, który powstał w Biurze Projektowym Antonowa. Maszyna wyposażona w sześć silników turbowentylatorowych miała długość 84 m, wysokość 18,1 m, a rozpiętość jej skrzydeł przekraczała 88 m. An-225 Mrija mógł latać z maksymalną prędkością 850 km/h, a na swój pokład zabrać ładunek o masie sięgającej 250 tys. kg.

An-225 Mrija powstał na bazie samolotu transportowego An-124 Rusłan. Został zaprojektowany w ramach programu Buran, a jego celem miało być przenoszenie wahadłowca kosmicznego Buran oraz elementów rakiety Energia. Program został jednak zawieszony, a An-225 Mrija od 2001 r. był wykorzystywany w celach komercyjnych przez ukraińskie linie lotnicze Antonov Airlines. Maszyna służyła przede wszystkim do transportu ciężkich ładunków. Przykładowo, podczas ostatniej wizyty w Polsce, 9 stycznia, An-225 Mrija transportował ładunek z Chin dla firmy Canpack Brzesko.

Zobacz także: Pod Saharą kryje się ogromny zbiornik wody. Jest jak siedem Bałtyków

Wybrane dla Ciebie

Bojowy łabędź z Polski. Drony w kształcie ptaków budowała również CIA
Bojowy łabędź z Polski. Drony w kształcie ptaków budowała również CIA
Ukraina prezentuje DF-M. Nowoczesny system walki z dronami
Ukraina prezentuje DF-M. Nowoczesny system walki z dronami
Rosja prezentuje nową broń. Jest oparta na systemie z USA
Rosja prezentuje nową broń. Jest oparta na systemie z USA
Piszą o dronie w Polsce. Ukraińcy mają hipotezę, czym mógł być
Piszą o dronie w Polsce. Ukraińcy mają hipotezę, czym mógł być
Bayraktary wróciły na front. Powstają już lepsze wersje
Bayraktary wróciły na front. Powstają już lepsze wersje
Co z komunikacją? Problematyczne podróże z prędkością światła
Co z komunikacją? Problematyczne podróże z prędkością światła
Zmasowany atak na Ukrainę. Taka była skuteczność obrony powietrznej
Zmasowany atak na Ukrainę. Taka była skuteczność obrony powietrznej
Rozwinie elektronikę. Ten wyjątkowy kryształ "oddycha"
Rozwinie elektronikę. Ten wyjątkowy kryształ "oddycha"
Ukraina ujawnia. Rosja wykorzystała znaczną część zapasów uzbrojenia
Ukraina ujawnia. Rosja wykorzystała znaczną część zapasów uzbrojenia
To już dzisiaj. Wyjątkowy spektakl na niebie
To już dzisiaj. Wyjątkowy spektakl na niebie
Prawda wyszła na jaw. USA wspierały Chiny militarnie
Prawda wyszła na jaw. USA wspierały Chiny militarnie
Transformacja lotnisk.  Sztuczna inteligencja i nowe technologie na horyzoncie
Transformacja lotnisk. Sztuczna inteligencja i nowe technologie na horyzoncie