Pokazali ogrom zniszczeń. Na zdjęciu widać legendarny An‑225 Mrija
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Inwazja Rosji na Ukrainę trwa kolejny dzień, a dzięki zdjęciom (w tym zdjęciom satelitarnym) i nagraniom z miejsc objętych walkami świat dowiaduje się o skali zniszczeń. W niedzielę, 27 lutego, firma Antonow potwierdziła informację o zniszczeniu największego samolotu An-225 Mrija. W sieci pojawiły się nowe zdjęcia pokazujące maszynę.
O utracie największego samolotu świata An-225 Mrija informowała firma Antonow. Potwierdził ją również minister spraw zagranicznych Ukrainy Dmytro Kułeba. Istniał tylko jeden egzemplarz An-225, a drugiego, pomimo wcześniejszych planów, nie udało się ukończyć.
"Był to największy samolot świata, An-225 Mrija (po ukraińsku "Marzenie"). Rosja mogła zniszczyć naszą "Mriję". Ale nigdy nie zdołają zniszczyć naszego marzenia o silnym, wolnym i demokratycznym państwie europejskim. Zwyciężymy!" – napisał na Twitterze Dmytro Kułeba.
W sieci pojawiły się nowe zdjęcia udostępnione przez Planet Labs, amerykańską firmę zajmującą się obrazowaniem Ziemi w celu monitorowania m.in. zachodzących zmian. Zdjęcia wykonano w poniedziałek, 28 lutego. Na zdjęciach widać zniszczenia na lotnisku Antonowa w Hostomelu. Co ciekawe, zauważyć można nienaruszony ogon An-225 Mrija, który wystaje z uszkodzonego hangaru. Wcześniejsze zdjęcie, wykonane w sobotę, 26 lutego, pokazuje natomiast jeszcze niezniszczoną "Mriję", która stoi przed hangarem. Zdjęcia można zobaczyć tutaj.
Jak informowaliśmy już wcześniej, An-225 Mrija był największym i najcięższym samolotem świata, który powstał w Biurze Projektowym Antonowa. Maszyna wyposażona w sześć silników turbowentylatorowych miała długość 84 m, wysokość 18,1 m, a rozpiętość jej skrzydeł przekraczała 88 m. An-225 Mrija mógł latać z maksymalną prędkością 850 km/h, a na swój pokład zabrać ładunek o masie sięgającej 250 tys. kg.
An-225 Mrija powstał na bazie samolotu transportowego An-124 Rusłan. Został zaprojektowany w ramach programu Buran, a jego celem miało być przenoszenie wahadłowca kosmicznego Buran oraz elementów rakiety Energia. Program został jednak zawieszony, a An-225 Mrija od 2001 r. był wykorzystywany w celach komercyjnych przez ukraińskie linie lotnicze Antonov Airlines. Maszyna służyła przede wszystkim do transportu ciężkich ładunków. Przykładowo, podczas ostatniej wizyty w Polsce, 9 stycznia, An-225 Mrija transportował ładunek z Chin dla firmy Canpack Brzesko.