Pokazali ogrom zniszczeń. Na zdjęciu widać legendarny An‑225 Mrija

An-225,
An-225,
Źródło zdjęć: © Getty Images | dogi78
Karolina Modzelewska

01.03.2022 13:49, aktual.: 01.03.2022 16:53

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Inwazja Rosji na Ukrainę trwa kolejny dzień, a dzięki zdjęciom (w tym zdjęciom satelitarnym) i nagraniom z miejsc objętych walkami świat dowiaduje się o skali zniszczeń. W niedzielę, 27 lutego, firma Antonow potwierdziła informację o zniszczeniu największego samolotu An-225 Mrija. W sieci pojawiły się nowe zdjęcia pokazujące maszynę.

O utracie największego samolotu świata An-225 Mrija informowała firma Antonow. Potwierdził ją również minister spraw zagranicznych Ukrainy Dmytro Kułeba. Istniał tylko jeden egzemplarz An-225, a drugiego, pomimo wcześniejszych planów, nie udało się ukończyć.

"Był to największy samolot świata, An-225 Mrija (po ukraińsku "Marzenie"). Rosja mogła zniszczyć naszą "Mriję". Ale nigdy nie zdołają zniszczyć naszego marzenia o silnym, wolnym i demokratycznym państwie europejskim. Zwyciężymy!" – napisał na Twitterze Dmytro Kułeba.

W sieci pojawiły się nowe zdjęcia udostępnione przez Planet Labs, amerykańską firmę zajmującą się obrazowaniem Ziemi w celu monitorowania m.in. zachodzących zmian. Zdjęcia wykonano w poniedziałek, 28 lutego. Na zdjęciach widać zniszczenia na lotnisku Antonowa w Hostomelu. Co ciekawe, zauważyć można nienaruszony ogon An-225 Mrija, który wystaje z uszkodzonego hangaru. Wcześniejsze zdjęcie, wykonane w sobotę, 26 lutego, pokazuje natomiast jeszcze niezniszczoną "Mriję", która stoi przed hangarem. Zdjęcia można zobaczyć tutaj.

Jak informowaliśmy już wcześniej, An-225 Mrija był największym i najcięższym samolotem świata, który powstał w Biurze Projektowym Antonowa. Maszyna wyposażona w sześć silników turbowentylatorowych miała długość 84 m, wysokość 18,1 m, a rozpiętość jej skrzydeł przekraczała 88 m. An-225 Mrija mógł latać z maksymalną prędkością 850 km/h, a na swój pokład zabrać ładunek o masie sięgającej 250 tys. kg.

An-225 Mrija powstał na bazie samolotu transportowego An-124 Rusłan. Został zaprojektowany w ramach programu Buran, a jego celem miało być przenoszenie wahadłowca kosmicznego Buran oraz elementów rakiety Energia. Program został jednak zawieszony, a An-225 Mrija od 2001 r. był wykorzystywany w celach komercyjnych przez ukraińskie linie lotnicze Antonov Airlines. Maszyna służyła przede wszystkim do transportu ciężkich ładunków. Przykładowo, podczas ostatniej wizyty w Polsce, 9 stycznia, An-225 Mrija transportował ładunek z Chin dla firmy Canpack Brzesko.